1

Kanske en dum fråga, men jag kan inte hitta laddningsreläet.
Det gäller en Bay från 1973 med en 1600DP motor och växelströmsgenerator. På generatorn sitter en tjock rod/vit sladd (B+) och en kontakt med 3 sladdar (grön, brun, röd) som borde gå till laddningsreläet. Den där kontakten går efter 20cm till en vit plast hane/hona-kontakt och då försvinner den in i kabelstammen som går till framsidan av bussen.
Men var finns laddningsreläet då? Jag har letat och letat, men utan resultat. Nån som vet?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

Kan inte så mycket om bil elen, men på min 74.a sitter laddnings reläet uppe till höger i motorutrymmet och så också på några andra bussar som jag har

http://i512.photobucket.com/albums/t324/Filipp9146gt/laddningsrelauml1974_zps74ee0815.jpg

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

3

Där sitter den på alla bussar jag känner till och har fått in i verkstan. Men inte på den här bussen. Jag känner inte till heller att en Bay Buss skulle ha en växelströmsgenerator. Och kabelstammen/anslutningen till den verkar vara original. Anslutningen till en växelströmmare ser också annorlunda ut jämfört med anslutningen till en likströmsgenerator.

4 Senaste redigerad av Björn J. (2014-07-25 13:11:31)

Det finns växelströmsgeneratorer med inbyggd regulator, om du har en sådan är det inte konstigt om du inte hittar någon extern regulator/laddningsrelä.
Kan du fixa en bild?

Bosch växelströmsgenerator med extern regulator har följande anslutningar:
En kraftig anslutning för ringkabelsko, som heter B+, kopplas till batteriet, men i praktiken är denna ansluten till ingången på solenoiden och försörjer batteriet via den kraftiga "startkabeln".
Sedan finns det tre flatstiftsanslutningar som sitter i en rund plast- eller keramikgrej, dessa heter DF, D+ och D-. Dessa tre löper någorlunda parallellt till en rektangulär trepolig flatstiftskontakt som passar i regulatorn. D+ har en avgrening som kopplas till laddningslampan.
Om du har inbyggd regulator saknas DF och D-, där finns bara D+ som kopplas till kontrollampan.
Fast egentligen finns D-, det är godset i generatorn. Det skall finnas en M4 eller om det var M5 bult överst på generatorn som man kan jorda i, om man vill, och det vill man då det kan bli litet dålig kontakt mellan generatorns gods och resten av motorns gods.

Typ1 fick växelströmmare 1974-75 nån gång, misstänker att typ2 fick det ungefär samtidigt.
Typ2 har väl en standardgenerator som man finner i andra fabrikats bilar? Då den inte har kylfläkten på samma axel som i typ1, rätta mig om jag har fel, men det kan ju vara så att din buss fått en volvogenerator, vilket Gud förbjude, eller annan SEV eller boschgenerator någon gång...
Om din buss har haft ett förflutet som polisbuss kan den också ha en annan typ av generator, en kraftfullare variant.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Yes, om man har en intern regulator, då saknas dem tre tunna sladdar. Då finns det bara den tjocka röd/vita som (indirekt) går till batteriet och den tunna som går till laddningslampan.
Men den här Bussen har samma svarta don -som innehåller en grön, en brun och en röd sladd- som min 1974 Bubbla har. De tre sladdar går till ett externt laddningsrelä (under baksätet på en Bubbla).
Bussen är en panel van (inga sidorutor) och är orange. Nån Televerkets bil med extra utrustning?
Bussen finns inte i verkstan längre, men den kommer tillbaka nästa vecka. Kan posta en bild då.