1

Hej, nybliven bubblaägare här!

Hämtade i fredags min pärla, en marinblå 1302 S från 1972, till vad jag tyckte var ett bra pris med tanke på det fina skicket. Tyvärr regnade det ganska kraftigt när jag var och kollade på den veckan innan så jag missade lite rost och att den någon gång under livet fått en lite halvtaskig bättringslackering.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/25365815/Bubbla/Bubbla.jpg


Så skicket då...
Hemresan i fredags gick väldigt bra. Startar lätt, stabil tomgång, bromsar som tar jämnt och en hyfsad växellåda. Känner dock av lite vibrationer i ratten runt 70-100 km/h och jag tycker att kopplingen tar lite högt upp(men känns annars bra). Motorn läcker lite olja här och var, men det har inte bildats några pölar under motorn i garaget så jag räknar med att det är ok att köra med tills vintern iaf.

Förutom det så fungerar inte vänstra fönstermekanismen ordentligt och det är lite rost på plåten som är under motorn bak(Har den något speciellt namn om man vill beställa ny?)

Inredningen är riktigt fin! Dock föredrar jag de äldre inredningarna med mer plåt och kromdetaljer. Dock går ju allt att byta ut.   ICQ/ag


Vad är planen?

Min första tanke när jag såg den här och tyckte att skicket var så fint och allt var original var att behålla den så och bara göra en lättare originalrenovering.

Sen såg jag fler och fler saker som inte var riktigt original, lacken bland annat, så jag återgår nog till min ursprungliga tanke när jag började söka efter en bubbla.

Jag vill göra den som om Bugatti, Bentley eller något annat lyxmärke hade byggt den idag. Gärna med moderna material, läder osv fast ändå behålla den gamla estetiken. Krom blandat med modern teknologi som elhissar, centrallås och AC.

Är det någon som kromar nuförtiden? Är väl en ganska giftig process?

Däremot ska det inte synas utifrån att den är fylld av teknik. Bland annat har jag tänkt konstruera elhissarna så att man fortfarande använder vevarna och dölja stereon på ett snyggt sätt. Vi får se vart det lider...

Dock blir allt detta förmodligen till den långa, kalla vintern. I sommar ska jag bara glida och låta den vara som den är. ICQ/ad



Lite bilder från ikväll när jag var i garaget och försökte göra en grundligare evaluering av skicket:


Tjejen som hade den innan gillade klistermärken, det gör inte jag...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/25365815/Bubbla/20140708_190547.jpg


Fräsch inredning!
https://dl.dropboxusercontent.com/u/25365815/Bubbla/20140708_191453.jpg


Kul grej, jag jobbar som ingenjör på Autoliv i Vårgårda med just bälten. ICQ/ab
https://dl.dropboxusercontent.com/u/25365815/Bubbla/20140708_191525.jpg


Nöjd ägare
https://dl.dropboxusercontent.com/u/25365815/Bubbla/omslagsbild.jpg


Inredningen igen.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/25365815/Bubbla/20140708_191829.jpg


Taket är också fräscht
https://dl.dropboxusercontent.com/u/25365815/Bubbla/20140708_191834.jpg


Den här dymotejpen kan väl inte vara original? Sitter det ett emblem eller så där annars?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/25365815/Bubbla/20140708_192300.jpg


Fick med lite läsmaterial.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/25365815/Bubbla/20140708_193002.jpg


Lagomt kladdig motor på 50 vilda hästar.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/25365815/Bubbla/20140708_194927.jpg


ROOOST!
https://dl.dropboxusercontent.com/u/25365815/Bubbla/20140708_194937.jpg


Den halvdassiga lackeringen... Skulle gärna göra den bättre, funderar på om man kan slipa ner den lite och få en bra finish utan att behöva strippa hela bilen?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/25365815/Bubbla/20140708_195550.jpg

2

Spännande! ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

3 Senaste redigerad av Micke_A (2014-07-20 21:48:20)

Uppdatering!

Inget har hänt.  ICQ/ag

Ne, men jag har nu kört bilen ett antal mil och börjar hitta lite fel som ska fixas:

Fönsterhiss vänster.
Fjäder som hindrar gaspedalen från att vara sladdrig.
Lacken. Se tråd: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=29075
Byta plåtbiten under motorn.
Se över bromsar, byta belägg och eventuellt skivor samt renovera trummorna.
Komplett motorrenovering...
kolla om man kan justera kopplingen som tar alldeles för högt upp.
Byta bussningar i framvagnen

Sedan till sist efter att jag lagt hela vintern i garaget:
Sälja!

Ja, tyvärr har jag ännu inte blivit så biten som jag trodde att jag skulle bli...
Det lutar åt att jag använder den för att lära mig meka en gång för alla och sen byter mot något helt annat, vad det blir får vi se då. ICQ/ab

Å andra sidan, sommaren är inte slut än och nästa helg är det VWänerträffen som jag ska på, kanske blir jag biten då. ICQ/ad



Edit: Bjuder på en bild med finkameran också:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/25365815/Bubbla/bubbla%201.jpg

4

Hej.
Intressant med en lyxvagn.
Hur mycket deg ska du plöja ner i den?
Ska du genomföra denna balla ide så kör på.
Gå på lite engelska träffar och insup atmosfären.
Något du absolut måste göra är en ny instruktionsbok, där bland annat ciggaretändaren omnämns "Cigarlighter" ICQ/ag  ICQ/ag
Kolla men någon engelsk bilskrot efter beggad inredning så kan du få den inrökta engelska elegans du eftersträvar.

Kör på, kul ide!
Glöm inte hästkraftsantalet, "tillräckligt" ICQ/af  ICQ/af

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

5

Mogge skrev:

Hej.
Intressant med en lyxvagn.
Hur mycket deg ska du plöja ner i den?
Ska du genomföra denna balla ide så kör på.
Gå på lite engelska träffar och insup atmosfären.
Något du absolut måste göra är en ny instruktionsbok, där bland annat ciggaretändaren omnämns "Cigarlighter" ICQ/ag  ICQ/ag
Kolla men någon engelsk bilskrot efter beggad inredning så kan du få den inrökta engelska elegans du eftersträvar.

Kör på, kul ide!
Glöm inte hästkraftsantalet, "tillräckligt" ICQ/af  ICQ/af

Jadu, om jag nu bestämmer mig för att göra en lyxfolka trots allt så blir det väl ett par tusenlappar, men tänkte försöka hålla det hyfsat billigt och köra på kromade eller högglanspolerade originaldelar. Begagnade moderna stolar, ljudisolerande matta, vettig stereo... Ska nog försöka modifiera in begagnade system från andra bilar som AC och servo.

Motorn är väl det stora frågetecknet här för mig. Det måste ju gå att regga med och ändå vara lyxigt med lite power...

Hursom, just nu lockar det att bara göra en enklare renovering och sälja den till våren.

6 Senaste redigerad av michaelth (2014-07-21 22:20:19)

om du bara tänker stoppa in några tusenlappar så skall du kanske strunta i det.. originalbilar tenderar att ha det högre saluvärdet.. eller så bör det vara en påkostad modifiering för att komma högre upp i pengar.. dvs mer pengar in för att få ut mer.. då snackar vi dyra motorer,bromsar fälgar. inredning, lack!! hela paketet. det är extremt svårt att billigt öka värdet på en från början enkel bil..

Motor med Power och lyxig... inte helt lätt och inte billigt ICQ/ac
Tankarna om AC och servo e tyvärr varken enkla eller billiga och kommer inte att öka värdet så radikalt så det är besvärt jobbet..

Kiss= Keep it simple stupid.  ICQ/an  OBS !!!!detta är inte tänkt som kritik!!!

Utan enkel fakta,i all välmening från en som strulat med bilar för länge.. iofs bygger jag också om till förbannelse.. men jag tror inte/räknar inte med att sälja eller sälja dyrt..  det finns inga genvägar..tyvärr...

/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

michaelth skrev:

om du bara tänker stoppa in några tusenlappar så skall du kanske strunta i det.. originalbilar tenderar att ha det högre saluvärdet.. eller så bör det vara en påkostad modifiering för att komma högre upp i pengar.. dvs mer pengar in för att få ut mer.. då snackar vi dyra motorer,bromsar fälgar. inredning, lack!! hela paketet. det är extremt svårt att billigt öka värdet på en från början enkel bil..

Motor med Power och lyxig... inte helt lätt och inte billigt ICQ/ac
Tankarna om AC och servo e tyvärr varken enkla eller billiga och kommer inte att öka värdet så radikalt så det är besvärt jobbet..

Kiss= Keep it simple stupid.  ICQ/an  OBS !!!!detta är inte tänkt som kritik!!!

Utan enkel fakta,i all välmening från en som strulat med bilar för länge.. iofs bygger jag också om till förbannelse.. men jag tror inte/räknar inte med att sälja eller sälja dyrt..  det finns inga genvägar..tyvärr...

/ Michael

Ja, jag står ju i valet och kvalet lite:

Alternativ 1.
Göra en originalrenovering av motor, växellåda och fixa lacken plus lite småsaker. Försöka sälja till våren och gå iaf plus minus noll på renoveringen.

Alternativ 2.
Göra om bilen till lyxbubbla. Lägga runt 10-20 tusen totalt och försöka hitta billiga lösningar som en utmaning i själva projektet.  Sen ha kvar bilen i några år och sedan sälja med förlust såklart, sådana pengar får man aldrig tillbaka.

I så fall blir det en grej att göra krångliga saker, vilket gör bilen unik på ett helt annat sätt. Jag är ingenjör inom produktutveckling och har ganska många intressanta idéer jag skulle vilja prova.



Så, antingen renovera och inte gå back eller lyxmodda och skita i pengarna. Vad det blir bestämmer jag mig för först när jag ställer in  bilen för vintern om några månader...

8

Var på veteranbilsträff i Gräfsnäs ikväll. Riktigt trevligt! Såg ingen mer 1302 men en del äldre och en 1303 faktiskt.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/25365815/2014-07-24%20veterantr%C3%A4ff%20i%20Gr%C3%A4fsn%C3%A4s.jpg

Imorgon är det löning och dags att beställa lite delar till bubblan. Renoveringskit till gaspedalen och ny fönsterhiss till förardörrn till att börja med. ICQ/ab

9

Eh hur tänker du nu?
Du vill bygga en lyxbil för 10-20 tusen? För de pengarna kanske du får en ny lack om du har bra kontakter.
Du behöver nog stämma av kostnadsläget lite innan du börjar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Svwerker skrev:

Eh hur tänker du nu?
Du vill bygga en lyxbil för 10-20 tusen? För de pengarna kanske du får en ny lack om du har bra kontakter.
Du behöver nog stämma av kostnadsläget lite innan du börjar.

Jag tänker att jag försöker göra allt själv och hitta billiga och smarta lösningar som gör att det inte kostar så mycket. Leta begagnat osv.

20k kanske är något lågt ändå men det märker vi om jag väl sätter igång. Just nu lutar det dock mest åt att göra en originalrenovering och sälja till våren.

11

Idag har jag försökt göra en motortvätt(med avfettning och försiktig högtryckstvätt), och beställt en ny fönstermekanism och reparationssats till gaspedalen så den sitter fast lite bättre.

Jag dock insett att jag lär få köpa en ultraljudstvätt och blästerskåp till vintern om det ska bli rent och snyggt...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/25365815/nytv%C3%A4ttad%20motor.jpg

12

Idag har jag renoverat gaspedalen lite med en ny fjäder.
Gick rätt smidigt, fast jag var tvungen att ta ur framstolen för att komma åt ordentligt, man är ju inte pytteliten direkt...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/25365815/Bubbla/Gasfj%C3%A4derbyte.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/25365815/Bubbla/Ny%20gasfj%C3%A4der.jpg

13

Det går även att plocka isär hela pedalstället också, och byta den genomgående axeln till kopplingswiren och fjädern till bromspedalen. Sen smörja upp allt och ihop med det hela igen. Delarna fick jag tag hos Dalhems.
Mitt ställ blev som nytt... helt utan knarr och glapp i sidled:

http://forumbilder.se/DDM6S/pedalstall-i-delar.jpg

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983