1

Har en DH med en 1600 motor i. Har stått sen millenieskiftet enligt papperna. Det är en riktigt solid buss, och allt funkar... Utom motorn som vägrar gå runt.

Har haft ut stiften och det var lite oxid på 3 stift, så gissningsvis har det ärgat i de cylindrarna. WD40, rostlösning och hydraulolja är fyllt i cylindrarna. Försökte dra den efter traktor på 4:an och 3:an, men det blir bara däckskrik och motorn sitter som berget. Kan tilläggas att oljan i tråget är fin och visar ej tecken på fukt.

Någon som har något bra knep?? Har läst att man kan hamra tillbaks cylindrarna, men det låter grymt riskabelt. Ska jag pumpa i diesel istället för oljan i cylindrarna? Är det bättre? Är det någon ide att försöka dra den baklänges med typ 3:an i för att eventuellt få "rätt cylindrar" att backa och på så sätt underlätta? Vågar man försöka starta den med startmotorn eller bränner man den då?

Tacksam för tips!!

Trasig, men inte förstörd...

Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90
Har: Deluxebuss-77, DH-78, 1500-67, Buggy-67, Magnum DH-90

2

Går den inte runt av att släpas framåt lär knappast startmotorn orka dra runt den.

Känns som det vore lättare att ta ur motorn, plocka av topplock för att kunna värma cylindrarna och dra av dem. Om du inte vill riva mer så bör du ju iaf ta av kolvringar, göra rent i spåren och mäta ringgap innan återmontering.. sen kan du lika gärna passa på o kolla igenom toppar, slipa in ventiler, torka ur styrningar etc.

3

Låter klokt det du säger.

Min tanke är att eftersom jag har den på landstället försöka få någon Quick fix med motorn i. Behöver motorn ut kan jag lika gärna hänga i en nyrenoverad 2 liters, men den är dessvärre inte här...

Med risk för att elda upp hela gotland, är det någon ide att gå på cylindrarna med gassvetsen?

Trasig, men inte förstörd...

Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90
Har: Deluxebuss-77, DH-78, 1500-67, Buggy-67, Magnum DH-90

4

Varmluftpistol är nog lämpligare..  det svåra blir att få alla cylindrarna lagom varma samtidigt för att kunna dra runt..

Ta ur tändstift, fläktrem, gå runt med värmepicka och sätt en hylsa med långt skaft på veven, värm och rucka på veven

5

Försök att blåsa varmluft i tändstifthålen kanske

Du kan ju även ta av vippbryggor så går den lite lättare, glöm dock inte att det förmodligen sitter torkad trög olja på många smörjda ytor, tex ventilstyrningar.

6

Bäst kvickfixen för en motor som sitter så hårt är att ta ur den.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

och det släpper för att man tar ur den ur bilen? ;-)

Risken med att hålla på och försöka slita runt den så det släpper är att man skadar kolvringar, cylindrar, lager etc.. Så det bästa är nog att ta isär, eller iaf så långt att du kan värma och dra av cylindrarna.. värm gärna upp hela motorn innan du tappar ur den olja som är kvar.. så är den inte så trögflytande.

8

Fått runt en fastsittande motor en gång med att hälla diesel i cylindrarna och sedan efter några dagar börja rucka på remskivan med storskiftnyckeln..

Gubbjävel; dvs originalfantast

9

brukade inte detta vara ett jobb för coca cola att hälla det i cylarna ? Default/hmm

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

10

https://www.youtube.com/watch?v=eRmhCQCnwwE

Ta tips från dessa två individer.

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

11

Är nog bara att plocka ur den och bort med toppar cylindrar tyvärr. Även om du får den att gå runt i bilen så är risken stor att den går kasst, kolvringar sitter fast,  värmenyper i cylindrar, ventilstyrningar..
Men vill du ändå testa så tror jag mer på diesel.  ICQ/ab

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

12 Senaste redigerad av Wompa (2014-07-25 09:38:11)

Ta bensin, fyll cylindrarna.
Skruva åt tändstiften, mata på med tändning så det gnistrar fint!
Då kanske!!!

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

13

Wompa skrev:

Ta bensin, fyll cylindrarna.
Skruva åt tändstiften, mata på med tändning så det gnistrar fint!
Då kanske!!!

Då förstår du med en gång varför det kallas för "explosionsmotor". ICQ/ae

Jag brutalfixade en gång en fyrtakts utombordsmotor med samma fel.
Toppen skruvades av, diverse olja och diesel hälldes i cylindrarna, inte fasiken hjälpte det, till slut tog jag ett vedträ som anpassats till cylinderdiametern, och en handslägga, bankade först rätt så försiktigt, sedan mer brutalt, och se kolvarna lossnade, och efter diverse småfix fick jag igång motorn i samma vecka. Men detta var ju rätt så brutalt, inget som man kanske inte skall syssla med om man vill vara rädd om motorn. Jag hade kanske tur.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."