Tog lite bilder på gamla veven och nya, tappen skiljer rätt mycket i längd.
Funkar inte, direktlänk:
http://forumbilder.com/image/V4U
http://forumbilder.com/image/V4I
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Motorbygge i bay
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Tog lite bilder på gamla veven och nya, tappen skiljer rätt mycket i längd.
Funkar inte, direktlänk:
http://forumbilder.com/image/V4U
http://forumbilder.com/image/V4I
Starfighter råkade ut för detta precis, skiljer om vevaxeln är före -66 då ska den ha svänghjul med stålpackning som tätning, efter 66 ska den ha o-ringstätning och ingen stålpackning (olika svänghjul) har inte läst hela tråden, vad har du byt?
Starfighter råkade ut för detta precis, skiljer om vevaxeln är före -66 då ska den ha svänghjul med stålpackning som tätning, efter 66 ska den ha o-ringstätning och ingen stålpackning (olika svänghjul) har inte läst hela tråden, vad har du byt?
Ja vad är egentligen inte bytt!?
Till en början är det en utbytesmotor tillberkad i mexico, utbytt på mitten av sjuttiotalet.
Från denna motor är dreven på veven, vevstakarna och stötstängerna gamla och resten nytt, sånär som blocket som är ett arborrat ett.
Skulle jag lägga mellan packning skulle jag bara få större spel.
EDIT: Svänghjulet är från förra motorn, 200mm.
Det är olika svänghjul, du kan inte lägga stålpackning på ett svänghjul med 0-ring, du behöver förmodligen ett tidigt svänghjul
Menar du att jag har fått en äldre vev?
Menar du att jag har fått en äldre vev?
Nej, det är osannolikt...
Jag tycker ju det jag med.
Jag har nya schims under tillverkning av grövre slaget så att spelet blir rätt. Är det rätt sätt att gå runt problemet? Eller löser det sig automagiskt med ett nytt svänghjul?
Kan du inte låna något svänghjul och mäta för att jämföra skilnaden mellan dom
Är veven från mexiko blocket ??? Är svänghjulet från samma motor
Kollar vad jag har i svängjul så skall du få ett mått på inbyggnas måttet ( i morgon )
/// Micke
Jag tror att det löser sig med ett annat svänghjul. Är det o-ring i det du har?
Veven är en ny motviktsvev och svänghjulet borde vara producerat på 70-talet och kommer från Mexico blocket.
Jag kanske har något gammalt 6-volts svänghjul hos mina föräldrar, är i stugan nu så jag passade på att mäta igår för att kanske kunna lösa problemet under min frånvaro.
Vore kalas om du kunde mäta och titta om inbyggnadsdjupet skiljer mycket mellan de svänghjul du har.
Stickan, det är oring.
Veven är en ny motviktsvev och svänghjulet borde vara producerat på 70-talet och kommer från Mexico blocket.
Jag kanske har något gammalt 6-volts svänghjul hos mina föräldrar, är i stugan nu så jag passade på att mäta igår för att kanske kunna lösa problemet under min frånvaro.
Vore kalas om du kunde mäta och titta om inbyggnadsdjupet skiljer mycket mellan de svänghjul du har.Stickan, det är oring.
Ok..Jag är lite tveksam till din upptagning för 8 stift i svänghjulet. Jag tycker att du ska testa med ett svänghjul som har färdigborrade hål för 8 stift.
Jo jag är lite tveksam jag med, men facit utan svänghjulet på, bara tappens längd säger mig att något är fel, antingen veven eller svänghjulet. Känns inte som att jag vill åka och köpa ett svänghjul för att få samma problem igen. Däremot skulle jag kunna ringa classic vw och fråga vad dom sålt för vev åt mig och om dom kan mäta in byggnads djupet på de två svänghjul dom har på lager.
Hej igen
Nu har man mätt 7 Oringade svänghjul Måtten är på det som var grundas var 8,29 o djupast var 8,42
Kan du inte ta ett skär på den ytan så du får ett lämpligt mått
Ps man ser inte bilderna på veven
/// Micke
Hej igen
Nu har man mätt 7 Oringade svänghjul Måtten är på det som var grundas var 8,29 o djupast var 8,42
/// Micke
Jag ser dom... Jag har mätt ett eftermarknadssvänghjul och det var 8,50..
PPRMicke skrev:Hej igen
/// MickeJag ser dom...
Jag ser dom inte.
Hej igen
/// Micke
Jag ringde Classic VW och pratade med Johnny, han mätte ett nytt och det var på 8,35 så på den planhalvan verkar man ska ligga. Han menade att man kan lägga tjockare schims utan problem så jag ska kolla om mina är tillverkade än.
Ta ett slick på ytan är ju ett alternativ.
Motorn i bilen och axislspel på mellan 0,07 och 0,08, det får duga.
Eftersom jag nu lärt mig att ingenting någonsin går min väg så kom det inte som en chock när jag upptäckte:
Inget oljetryck!!
Jag har fyllt slangen som går mellan pumpen och filtret och provat ta lös oljetrycksgivaren, fortfarande inget tryck.
Några idéer?
Du får prema pumpen med olja (lite fett eller olja på dreven )
Sen skall man alltid fylla filtret med olja innan start om du vill att vevlagrena/lyftarna skall hålla länge
Jag hoppas du inte har tändstiften i topparna mär du kör upp oljetrycket (dom första sek av uppstarten avgör hur länge den lever )
/// Micke
Du får prema pumpen med olja (lite fett eller olja på dreven )
Sen skall man alltid fylla filtret med olja innan start om du vill att vevlagrena/lyftarna skall hålla länge
Jag hoppas du inte har tändstiften i topparna mär du kör upp oljetrycket (dom första sek av uppstarten avgör hur länge den lever )
/// Micke
Jag fyllde filtret med så mycket olja jag vågade, var en bild på filtret som visade 2/3 ungefär.
Tändstiften är i, kom på att det kanske är dumt nyss när jag gav upp igen. Däremot är inte fördelar en inkopplad.
Klokt att du inte startade ! (ej inkopplad fördelare...)
Har själv råkat ut för detta, vid verklig start!, trots att man "primat" oljepumpen...
Kör starten utan tändstift, och får du inget tryck så ta loss slangen till filtret och kör runt några varv !-)
Jag är på drift just nu men när jag kommer hem så åker stiften ur och då kanske det blir snurr nog. I annat fall så kopplar jag bort filtret och kopplar den ena slangen från pumpen och direkt in i blocket så kan jag köra in kammen och få ut bussen ur garaget.
Med den sedvanliga oturen så får jag även byta hjullager på bruksbil en inför söderresa. Trodde det var taskig hjul inställning efter att den blivit nanglad av en traktor. Oljud som började efter det, så jag antog bara, ingen efterforskning. Mera utgifter...
Nu har jag försökt mig mentalt blodig.
Med endast en slang mellan pumplocket och ingången i blocket så rinner det ut ur oljetryckskontaktens hål när startmotorn går. Kopplar jag loss slangen från blocket och har slangen löst så kommer det med rätt bra tryck. Har provat ta bort de pluggar jag satt dit en och en och det rinner bara ur dom med.
Provade oljetryckskontakten med tryckluft och den släcker lampan rätt fort. Provay jorda kabeln och det släcker lampan.
Kör utan stift i nu så det är bättre snurr dessutom.
Nu står motorn på 3000 varv sen en kvart och kör in sig.
Orsaken till bristen på oljetryck var enkel men svår att hitta. Jag hade råkat skruva in en plugg lite för långt så kolven till tryckreduceringsventilen bottnade mot pluggen.
Tillfredsställelsen är hög. Bättre än sex.
Nu står motorn på 3000 varv sen en kvart och kör in sig.
Orsaken till bristen på oljetryck var enkel men svår att hitta. Jag hade råkat skruva in en plugg lite för långt så kolven till tryckreduceringsventilen bottnade mot pluggen.Tillfredsställelsen är hög. Bättre än sex.

Härligt att du hittade felet.
Anders
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Motorbygge i bay
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.