1

Hej! Köpte för cirka en månad sedan min första bubbla.

När jag var och kollade på den så regnade det vilket fick som resultat att jag inte fick någon riktigt bra koll på lacken, men den såg allt väldigt fin ut, ingen rost alls!

Efter att jag fått hem den och kollat i olika sort ljus osv så ser jag att det är en halvtaskig garagelack som är lagd...

Apelsinskal och rinningar, även lite lacksläpp på motorhuven...

Frågan är då om jag måste slipa ner hela lacken och göra om allt från grunden eller om det räcker att göra en ytlig slipning, lägga på lite filler där det är släppt och sen dra något enstaka lager färg och sen klarlack över det och få det att se bra ut?

Jag har väldigt lite erfarenhet med färg men har väl tänkt att det är bra att lära sig nån gång.

Vad säger ni?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/25365815/Bubbla/Lack%201.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/25365815/Bubbla/lack%202.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/25365815/Bubbla/lack%203.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/25365815/Bubbla/lack%204.jpg

2

måste det åtgärdas då? ICQ/ae

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

3

Jaa, jag har tänkt göra en smärre helrenovering av bilen i vinter och då är det ju himla synd om lacken ser ut såhär...

4

Rinningarna är inga problem.. har dock ej fixat sådant själv men det finns gott om how-to för detta.

vill minnas något om rakblad och dra med eggen bakåt.. men hör med proffsen innan du pillar för mycket

5

verkar vara lite apelsinskals lack annars över allt. ser inte heller ut att ha något klarlack heller.

Om jag var du och ville ha bättre lack så skulle jag nog försöka våtslipa den jämn och sen på med ett skyddande klarlack. givetvis komplettera där det behövs först

6 Senaste redigerad av Marantz (2014-07-21 08:54:36)

Hade jag varit du hade jag definitivt slipat ner hela bilen.
Förutom rinningar/apelsinskal osv verkar "underarbetet" icke existera, släpp lite överallt mm.
Blir ju ett arbete men inget du kommer att ångra.

Du ska ju ändå renovera pärlan.

Och vem vet vad som väntar under garagelacken,,,,,,,,,

7

Testar nog att köra med lättare slipning och lack ändå. Känns som att den har potential att bli ganska bra med bara det och jag kommer att få montera isär ganska mycket ändå...

8

Kanske just därför jag tycker att du ska lägga ner lite tid på lacken, om du nu ändå ska plocka isär bilen,,,,, ICQ/ag

9

Skulle de inte funka bra med såntäringa färgborttagningsmedel i detta fallet? Har aldrig provat sånt själv men ja har sett i nån tråd här att folk har gjort så för att få fram originallacken.

10

Har ALDRIG sett en sån grov apelsinlack på en bil...Herregud! Jag skulle slipa ner den. Om de inte är en massa rost så matta ner bilen med 400 och sen lägg på 2 varv med ny blå färg. Och bas färger behöver inte ha klarlack då dem är glansiga i sig om man lägger rätt mängd färg dvs.

VW Bubbla Typ1 1964 "White lady"

Pulver is da shit!

11

Shomakie skrev:

Har ALDRIG sett en sån grov apelsinlack på en bil...Herregud! Jag skulle slipa ner den. Om de inte är en massa rost så matta ner bilen med 400 och sen lägg på 2 varv med ny blå färg. Och bas färger behöver inte ha klarlack då dem är glansiga i sig om man lägger rätt mängd färg dvs.

Jo jag sett en bil med lika grovt apelsinskal...och det var min kusins transporter då han glömde ha i förtunning i färgen när han lackade den.. Default/lol

Folkvagnslös Folkvagnsentusiast ifrån Gävle...

12

Jag måste insistera, du skriver att du vill lära dig ang lackering men du lär dig bara att fuska om du inte gör det riktigt från början.  ICQ/ag
Du ska ju ändå plocka ner bilen så jag förstår inte varför du ska slipa lite-laga lite-spackla lite.
När du ska slipa lite som du säger kommer du ändå att slipa igenom på vissa ställen där lacken "släppt" pga dåligt underarbete.
Och då måste du ändå spackla-grunda-slipa för att få det ok.

Gör om och gör rätt.

Men det är min personliga uppfattning,,,,,,,,,,,,,, ICQ/ag