1

Har ett underligt fenomen på min buss från -78.

Hade ett oljleäckage för ett tag sedan där det rann ner på grenrören och ner i kamrarna.
Detta problem löstes genom att byta tätningarna till stötstångsrören och tvätta kamrarna ordentligt invändigt.

Har sedan dess kört rökfritt fram tills idag,och idag tänkte jag att jag skulle plugga igen kamrarna i framkant då det ändå är samma sak som att köra med stängda spjäll.(saknar spjällen)

Då kom röken igen:(
Tog bort pluggningen och röken var borta.
Men jag tycker ändå att jag har någon typ av os från motorn/kamrarna..

Går det för varmt?
Kan det vara så att det fortfarande ligger olja kamrarna som skall brännas bort efter ca 2 veckors körning från och till?
Hur är kamrarna uppbyggda på dessa vagnar?
Finns det någon typ av stålull eller liknande i dessa som kan absorbera olja?

Jag skall tillägga att jag bytt så gott som alla tätningar i motorn och har inget synligt yttre läckage från motorn,torr och fin.

Finns det någon som haft detta problem med sin kärra eller har något tips?

2

Är det verkligen inge som vart med om detta?

Pratade med en kille som kör splitbuss idag och han trodde att det fanns en typ av ull i dessa kammare som kunde absorbera oljan.
Och att det tar en "jävla" tid som han sa att förbränna den eventuella oljan som trots tvätt osv ligger kvar...

Men han var inte säker..

3

Har aldrig sett några värmekammare som haft något som kan absorbera olja eller någon annan vätska.  Förstår inte tanken med att ha något som gör att miljöfarlig vätska ska stanna kvar i kammaren och över lång tid sprida sina gifter in i kupén.
Det blir varmare i kammaren om man inte har något luftflöde genom den som kyler. Det är därför det börjar ryka när du täpper för. Finns det något som kan ryka ska det bort så det är ju bra att det ryker för det innebär att det förbränns.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Men om jag skulle sätta dit värmespjäll och stänga dessa så skulle jag i så fall få samma fenomen...rök...

Men du menar att det kan ligga olja så länge där?
Jag har kollat ett X antal ggr efter oljeläckage men det finns inget,finns det något ställe det kan läcka så att det bara rinner in i luftkanalen och sedan tryckas ner i kammaren?
Jag borde då alltså på något kontrollerat sätt förbränna denna olja,gassvetsen och nära stående brandsläckare och vatten slang;)

5

Du skriver i första inlägget att du haft läckage och att det runnit in olja i värmekammaren och det är naturligtvis resterna av det som ryker. OM man haft läckage så visst kan det ligga länge där tills det är förbränt, det beror ju på hur varmt det blir.
Ja det blir samma sak som att stänga spjället men jag förstår inte riktigt problemet. Röken kommer ju inte in i bilen utan försvinner ut i luften, inte direkt hälsovådligt för föraren och det är ju det som är viktigt. Jag skulle tycka att det är bra om det förbränns så att det INTE kommer in i kupén när värmen ska användas.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Nej röken kommer inte in i bilen så länge inte röret mellan kammaren och anslutningen i karossen är inkopplad.(som jag har det nu)
När jag pluggade dom så steg givetvis tempen enormt i kammaren med rök som följd,och jag pratar inte om lite os utan riktig tjock rök så man tror att det fattat eld i bilen.

Ja det kan givetvis ligga lite olja i kammaren som inte förbränts ännu,men det jag också undrar över är om någon vart med om något typ av läckage som inte syntes utifrån,som höll sig i luftkanalen och kammaren...

Jag får väll helt enkelt köra ett tag till och se om det avtar..känns lite obehagligt bara..om det skulle fatta eld.. ICQ/ac

7

I värmekamrarna på typ4 motorn finns en matta som mycket riktigt absorberar oljan. Om du inte fyller på med mer olja bör det dock snart ha förbränts.

[

8

Ok,men hur sitter den i kammaren?
Är den lindad runt grenröret eller ligger den i botten?

9 Senaste redigerad av MickeW (2014-07-18 07:03:51)

Vill minnas att det är som en matta i botten av värmekammaren. Det gäller originalkammaren. Repro kanske saknar den.

Edit, hittade en bild på innanmätet.

Post's attachments

335501.jpg, 64.3 kb, 640 x 480
335501.jpg 64.3 kb, 154 downloads since 2014-07-18 

[

10

Körde en sväng idag ca 12 mil tur o retur utan någon som helst rök.
Detta kanske är jag som är lite känslig;)

Men det är faktiskt första gången jag är ute och åker med hela familjen i en vw som även är ny för mig,både modell och att jag varken kört den något vidare mycket och att jag nyligen bytt motor;)

Tack MickeW;)

11

Man bör alltså inte plugga kamrarna..

Grym länk:

http://myweb.tiscali.co.uk/freemefromth … eating.htm

12

Hade ett oljeläckage jag fixat som medförde att de rann ner olja i ena värmekammaren. För mig lät de som att de bubbla/kokade och os:te jävligt. Men jag tog och körde i vatten i omgångar som jag lät ångad bort och även flöda över så ev olja skulle rinna ur. Kanske inte direkt en bra metod
Men funkade iaf! ICQ/ab

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

13

Hade samma problem och har spolat dom med både med avfattning och vatten,reeejäält;)
Med och utan högtryck rätt ner i kamrarna så det flödade ordentligt;)

Men som sagt så har det inte rykt sedan jag tog bort pluggningarna:)