Har ett underligt fenomen på min buss från -78.
Hade ett oljleäckage för ett tag sedan där det rann ner på grenrören och ner i kamrarna.
Detta problem löstes genom att byta tätningarna till stötstångsrören och tvätta kamrarna ordentligt invändigt.
Har sedan dess kört rökfritt fram tills idag,och idag tänkte jag att jag skulle plugga igen kamrarna i framkant då det ändå är samma sak som att köra med stängda spjäll.(saknar spjällen)
Då kom röken igen:(
Tog bort pluggningen och röken var borta.
Men jag tycker ändå att jag har någon typ av os från motorn/kamrarna..
Går det för varmt?
Kan det vara så att det fortfarande ligger olja kamrarna som skall brännas bort efter ca 2 veckors körning från och till?
Hur är kamrarna uppbyggda på dessa vagnar?
Finns det någon typ av stålull eller liknande i dessa som kan absorbera olja?
Jag skall tillägga att jag bytt så gott som alla tätningar i motorn och har inget synligt yttre läckage från motorn,torr och fin.
Finns det någon som haft detta problem med sin kärra eller har något tips?


