Kul tråd att följa!
Bra och få lite inrednings inspiration. Ska bli kul och se det färdiga resultatet. 
Ja nu vill man se den rulla! 
Schnyggt! 
Tack för feedback!
Snart snart ska den stå på hjul igen. Ska lägga monsterpass i garaget de närmsta tre veckorna, sedan ska bilen vara körklar för sommaren.
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.
Jobbar på för fullt nu. Fälgarna färdiglackade ikväll. Ska försöka lämna dem på krängning till helgen.
Kulleden som hade trasig damask är nu bytt efter mycket om och men. Den gamla fick behandlas med både fräs, borr, svets för värme och slägga innan den gav sig. Nu sitter den nya på plats
Nu är bara frågan hur man ska ställa in den däringa camberjusteraren för att det ska bli rätt?
Förövrigt är bromssköldarna nymålade och klara att montera ihop med nya bromscylindrar.
Vänster sida av bussen är sänkt, höger satt svärdet fast i torsionsstången, så där får jag ordna fram en avdragare för att få loss den hoppas jag. Har även beställt ny torsionskåpa till höger sida då den var sönderrostad.
Bildbevis









*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.
Åhh vad najs! Nya bromsdetaljer och sen dessa fälgar ovanpå det. Jag är förväntansfull som ett barn på julafton! 
Åhh vad najs! Nya bromsdetaljer och sen dessa fälgar ovanpå det. Jag är förväntansfull som ett barn på julafton!
Tack! Då är vi två kan jag säga...
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.
Hämtade framvagnen hos Franke igår, mycket nöjd med resultatet! Slängde lite färg på den och har idag monterat tillbaka den och mycket därtill på den främre delen av bilen.
Vänster bak är helt klar med nya bromsdelar och allt. Imorgon ska jag göra klart höger sida.
Nästa gång jag postar något blir det förhoppningsvis med bilen på backen igen och nya hjul monterat 



*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.
Massor med snyggt jobb!
Letade i gömmorna efter en termostat i går och hittade en på ett block jag har liggande! Den har monterats och justerats i kväll med lyckat resultat....
Mvh
Magnus
110 2011-05-22 22:24:14 Senaste redigerad av lowang (2011-05-22 22:24:48)
glöm inte kladda på lite kopparpasta på de rörliga delarna på bromsarna men det har du kanske gjort redan
Massor med snyggt jobb!
![]()
Letade i gömmorna efter en termostat i går och hittade en på ett block jag har liggande! Den har monterats och justerats i kväll med lyckat resultat....
Mvh
Magnus
Vad skönt, då är det bara ut å köra nu då
Missa inte att det är en liten återkommande träff vid Max i Borlänge på onsdagar vid 18.00. Jag har inte gjort premiär där ännu den här säsongen, men ska snart ändra på det
lowang @ det kletas och smärjlas på alla gamla glidytor
Men tack för påminnelsen, sådant kan vara lätt att glömma i alla hast.
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.
Ja, jag var tvungen att ha av och dubbelkolla mina när jag bytte mina
Och jag hade faktiskt missat ett helt hjul! 
ja skäms på dig kalle!! fyyy!! säsongpremiär på max... halva säsongen har ju gått!!bad kalle!! nu mekar du ihop den där bussen och blönar dig med en burgare!!
Då så, bilen står på hjulen igen. Alla bromsdelarna är bytta och nyasänkta framvagnen är på plats. Sänkt en yttre spline bak. Motorn färdigservad och tillbakastoppad. Provstartad ikväll, verkar funka som det ska. Hade bara i fem liter bensin i den tomma tanken så den nya bränslemätargivaren gav inget utslag, förhoppningsvis kommer det funka när det kommer mer sås i tanken. Varvräknaren har lagt av, så jag får se vad som kan ha hänt där. Orkade inte felsöka ikväll, men i det stora hela är det mesta klart nu.
Nu ska bara toppen och bakre stötfångaren på igen, sedan ska bilen vara klar för besiktning.
Vad tycker ni om resultatet?












*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.
en sten
är det av gamal vana eller var inte h-bromms med i br-systemet 
kanon Kalle 
kanon Kalle
Tack Göran!
Får bli en provtur imorgon och se hur bromsarna beter sig, jävligt bra får jag hoppas 
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.
Vilken j-la skillnad det blev. Var tvungen och kolla på bilderna i början på tråden, ser inte ut som samma buss
Men nu får du köpa ett campingbord och stolar när parksoffestötfångarna är borta 
Vilken j-la skillnad det blev. Var tvungen och kolla på bilderna i början på tråden, ser inte ut som samma buss
![]()
Men nu får du köpa ett campingbord och stolar när parksoffestötfångarna är borta
Tack!
ja lite skillnad har det allt blivit. Mest innuti egentligen, men bilder på hur det blev där kommer senare.


*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.
Så jökla najs! De något mer detaljerade femtontummarna är skitsnygga, även på "fel" buss!
Nu vet jag hur det ser ut och jag vet exakt hur jag vill ha det för att få det precis som jag vill, en tum bredare bak, såsom jag orerat så många gånger nu, tror jag blir klockrent. Skulle även kunna tänka mig att flytta in framhjulen ngn tum eller så. Kanske att det till nästa år rullar ut ännu en sextionia med femtontummare. 
121 2011-05-30 12:10:36 Senaste redigerad av Kalle (2011-05-30 12:14:12)
Så jökla najs! De något mer detaljerade femtontummarna är skitsnygga, även på "fel" buss!
![]()
Nu vet jag hur det ser ut och jag vet exakt hur jag vill ha det för att få det precis som jag vill, en tum bredare bak, såsom jag orerat så många gånger nu, tror jag blir klockrent. Skulle även kunna tänka mig att flytta in framhjulen ngn tum eller så. Kanske att det till nästa år rullar ut ännu en sextionia med femtontummare.
Låter som ett bra recept tycker jag. Jag gjorde det enkelt för mig själv och körde original bredd på hjul och framvagn. Kunde fylt ut bakre hjulhusen bättre med breddning som du säger, men jag är bra nöjd som det blev ändå. Man kanske skulle kunna fått gjort ett par spacers för att få ut hjulen bak litegrann... det får bli tills nästa vinter
Spar montering av navkapslarna till sist, som lite glasyr på tårtan när bilen är tvättad och klar.
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.
orginalbredd bak is da shit! med breddning utåt på en bay är man ute å cyklar! dom är ju redan för breda bak!!punkt! ser bra ut kalle!!mycket bra!
Vad är det som låter?
Tänkte jag innan ikväll när det kom ett ganska distinkt metalliskt knackande från motorn. Första tanken var trasig ventil eller liknande. I samma takt som ångesten, paniken och förtvivlan steg i kroppen tog jag beslutet att jag var tvungen att få hit någon kunnig VW människa och ge sitt utlåtande.
Som tur var hade Petter tid över, eller snarare tog sig tid åt att komma och titta och lyssna åt mig. STORT TACK! Du var verkligen en klippa och med hjälp av dig kunde vi konstatera att det lät som det kom från ljuddämparen. Jag bestämde att det var lika bra att skruva av den och se om det fanns något i som skaka runt.
Efter lite skruvande ramlade dämparen av, och tro jag blir förvånad när en stor bit smält aluminium ligger precis i skarven mellan ljuddämparen och den högra värmekammaren.



Pratade med Petter på telefon, och det enda han kunde komma på att det är, är en bit som lossnat från den troligtvis inte så högkvalitativa insatsen i värmekammaren som byttes av förra ägaren, men sedan inte kördes mycket efter det.
Vad tror ni?
Motorn låter pigg och bra nu och visar inga tecken på några fel, så en bit kolv eller liknande bör vara uteslutet.
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.
Jag tror att man försökt täta med aluminiumbiten mellan värmekammare och ljuddämpare snarare än att biten skulle härröra från värmekammaren självt. Ofta har man problem med läckage i den skarven och saknar man ringen som ska täta kanske man gjorde en "kajsa varg" och tog vad man hade?
Masen: "Originalbredd is da shit", men samtidigt är de "redan för breda där bak"? Går inte ihop i mitt huvud, men var och en har rätt till en åsikt och det är vad DU tycker!
Känner igen det som ett mantra från Demian, han har yppat något liknande tidigare. Dessutom är det inte spårviddsökningen jag är ute efter utan ett djup i fälgen, som tillsammans med sänkningen "hot-roddar" stuket. 
125 2011-05-31 08:44:03 Senaste redigerad av Demian (2011-05-31 09:22:00)
Fan vad schysst den blev. Ännu en patinerad sänkt early bay i Dalarna
Det blir roligt att se den live.
-Kee, jo vi har haft våra diskussioner om det i Dalarna. Både för och emot 
Jag gillar också djup bak, men då måste det kortas i mitt tycke. I alla fall på bay.På splitbussar räcker det ju att montera ett straightaxlekit eller bubbla IRS, så är man hemma.
Det blir extra uppenbart om man slammar. Annars tänker man väl inte på det.
Jag tycker inte det ser estetiskt rätt ut i kombination med smalnad framvagn. Dels blir det ju sån oerhörd camber och skottkärrevarning. Fast det är ju helt klart smaksak.
Synd att det inte är lika lätt på bayen att få in bakvagnen som på split.
Ett bildexempel. Ursäkta OT
Osmalnad bakvagn


Smalnad bakvagn.


