1

Införskaffade lite mätare till notchen.
Kör med 6 volt och tänkte köra mätarna isig med omvandlare men blev osäker på
hur det kommer funka med tändspolen?

Nån som vet hur det funkar?

Man kopplar ju varvräknaren till minus på tändspolen.

Vill inte testa förrän jag har lite kött på benen då mätarna inte var helt gratis.

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

2

Varvräknare räknar ju minuspulserna från brytarspetsarna, och dividerar med fyra.
Så det är ju en minussignal, förvisso -6V som kommer in, men jag tror inte det gör någonting, då du ändå försörjer räknaren med såväl + som -12V från omvandlaren.
Diskussionen har varit uppe här tidigare. Jag själv har aldrig provat detta på nån bil, men på en gammal MC och där funkade det bra.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Har googlat lite också och det låter ju som att det skall funka, så det får väl bli ett test. ICQ/ag

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

4

Intekungen skrev:

Har googlat lite också och det låter ju som att det skall funka, så det får väl bli ett test. ICQ/ag

Ja gör det, det är ju iallafall ingenting som du kan bränna sönder.

Möjligen kan signalen från brytarspetsarna vara "oren" alltså innehålla en del växelströmsliknande pulser, men så kan det bli på vilken gammal bil som helst, oavsett 6 eller 12 volt. Särkskilt om kondensatorn är trött.
Moderna varvräknare är betydligt mer känsliga för denna störning och kan visa konstiga värden, visarnålen kan vandra trots att motorvarvet är stablit. Detta avhjälps genom att man monterar en vanlig enkel diod med spärriktningen mot brytarna (det är ju en minusspänning), den tar bort de värsta orenheterna och varvräknaren visar stabilare värde. Jag gjorde så på buggyn, med Biltemas billiga varvräknare, monterade senare brytarlöst, glömde då dioden, men det funkade bra ändå. Så det blir nog en del störningar från brytarna, och då mer om kondensatorn är gammal och dålig.

Dioder släpper igenom "halva" växelströmmen, likriktar den hjälpligt, släpper igenom likström åt ena hållet (=backventil) men en kondensator stoppar likström, men släpper igenom växelström (beroende på kondensatorns kapacitans och växelströmmens frekvens).
Kondensatorn skall alltså ta hand om "elektriskt skräp" som uppkommer i tändspolen, och som kan orsaka gnistbildning mellan brytarspetsarna.

Nåväl, ett sidospår med utläggning i ellära...
Sammanfattningsvis, lycka till, hoppas varvräknaren visar rätt!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Precis såna här svar man vill ha!

Björn J. skrev:
Intekungen skrev:

Har googlat lite också och det låter ju som att det skall funka, så det får väl bli ett test. ICQ/ag

Ja gör det, det är ju iallafall ingenting som du kan bränna sönder.

Möjligen kan signalen från brytarspetsarna vara "oren" alltså innehålla en del växelströmsliknande pulser, men så kan det bli på vilken gammal bil som helst, oavsett 6 eller 12 volt. Särkskilt om kondensatorn är trött.
Moderna varvräknare är betydligt mer känsliga för denna störning och kan visa konstiga värden, visarnålen kan vandra trots att motorvarvet är stablit. Detta avhjälps genom att man monterar en vanlig enkel diod med spärriktningen mot brytarna (det är ju en minusspänning), den tar bort de värsta orenheterna och varvräknaren visar stabilare värde. Jag gjorde så på buggyn, med Biltemas billiga varvräknare, monterade senare brytarlöst, glömde då dioden, men det funkade bra ändå. Så det blir nog en del störningar från brytarna, och då mer om kondensatorn är gammal och dålig.

Dioder släpper igenom "halva" växelströmmen, likriktar den hjälpligt, släpper igenom likström åt ena hållet (=backventil) men en kondensator stoppar likström, men släpper igenom växelström (beroende på kondensatorns kapacitans och växelströmmens frekvens).
Kondensatorn skall alltså ta hand om "elektriskt skräp" som uppkommer i tändspolen, och som kan orsaka gnistbildning mellan brytarspetsarna.

Nåväl, ett sidospår med utläggning i ellära...
Sammanfattningsvis, lycka till, hoppas varvräknaren visar rätt!

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

6 Senaste redigerad av Björn J. (2014-07-15 11:57:46)

Tack för uppskattningen!
Jag har ju tidigare tyckt att "6-volts entusiaterna" skall göra en varsam ombyggnad av sina elsystem och anpassa dem till de standarder som gäller idag, en eftergift till dagens krav. Det är ju svårt att finna sex volts glödlampor annat än i mopedbutiker... ICQ/ae  Extrautrustning i form av instrument och bilstereo är ju tydliga exempel. Och varför skall ett sexvolts batteri vara mer än dubbelt så dyrt än ett tolvvolts dito? Rimligtvis borde det vara tvärt om om man betalade "per volt", men det är ju marknadskrafterna, tillgång och efterfrågan som styr detta.

Men många vill ju naturligtvis värna om sin bils originalutförande, och vill absolut behålla sin låga spänning.
Så denna gången är jag försiktigare och skriver inte "Bygg om till 12 volt!" Om du trots allt sett dessa ord tillsammans så har du nog läst fel ICQ/ab ....

Jag har ju genom åren hjälp en del gentlemän som drabbats av "engelska sjukan", alltså dessa som ömt vårdar brittiska vetranbilar. Även vissa av de mest inbitna har tröttnat på sexvolt, plusjorning och till råga på allt elektriskt "el-ände" även Lucas elsystem. Vi är ju lyckligt lottade tillsammans med de som renoverar andra tyska och svenska bilar, som kan förlita oss på Robert Bosch kvalitativa produkter. Så det rullar en och annan "koja", MG, och Jaguar härikring med grejer som är från Bosch, och som fick batteriets minuspol ansluten till karossen. Ja faktiskt även en veterantraktor.

Såväl Bosch som Lucas tillverkar ju också kylskåp, det finns alltså en anledning till att man dricker ljummen öl på de brittiska öarna, och kall i Bayern.... ICQ/ag

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Kommer nog bygga om till 12volt vad det lider, har optima batteri nu och allt funkar prima (hittills).
Är inget orginal freak men tycker det är kul så länge det funkar ICQ/ag

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

8

Liten uppdatering, kopplade in alla mätare klart idag och hade hoppats på test.
Såklart så testade jag aldrig mascot 6/12 omvandlaren innan och det sket sig ju såklart.
Spänning fram men inte ut, någon som sitter på en omvandlare?
Går det att reparera en gammal mascot omvandlare tro? lär ju inte vara allt för hi-tech.

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

9

Vilken Mascot handlar det om?
Det finns flera modeller.

10

De äldre innehåller väl gammal hederlig transistorelektronik.
Jag har aldrig varit inne i nån Mascot, men kolla om du hittar någon liten glasrörssäkring på utgången, som kanske är trasig... annars så börja med en "optisk inspektion" se om du hitter några brännmärken på nån komponent eller ledarna på kretskortet.
Svaga punkter brukar vara där anslutningarna till kablar eller "sockerbitar" finns på kortet.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11

Inte är det väl minusspänning som kommer ur tändspolen på minuspolen?
Om det är så vill jag veta var i tändspolen spänningen växlar polaritet, det är ju plus in. Jag har visserligen inte mätt men en lampa lyser fint mellan minuspolen och jord (dvs minus på batteriet) när brytaren öppnar och det borde den inte göra om man får minus från båda håll.
Vad har jag missat?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Svwerker skrev:

Inte är det väl minusspänning som kommer ur tändspolen på minuspolen?
Om det är så vill jag veta var i tändspolen spänningen växlar polaritet, det är ju plus in. Jag har visserligen inte mätt men en lampa lyser fint mellan minuspolen och jord (dvs minus på batteriet) när brytaren öppnar och det borde den inte göra om man får minus från båda håll.
Vad har jag missat?

Det är så jär det ligger till:
Tändspolen blir spänningssatt med plus på anslutning "1" enligt DIN 72 552, när man vrider på tändningsnyckeln.
Tändspolen jordas med den andra anslutningen, jag tror att den heter "3" men kan ha fel. Iallafall är denna anslutning kopplad till brytarspetsarna som pulsvis jordar tändspolen.
När man hela tiden bryter och sluter strömmen till en spole uppstår det en induktans, det blir likadant i reläspolar, men dom är ju mycket mindre. Induktansen är en högspänningspuls, som förstärks i ytterligare en spole som ligger inlindad tillsammans med den andra spolen i tändspolens hölje. Sedan plockat man ju då ut denna högspänningspuls genom anslutning "4" och den är ju som bekant kopplad till mitten av fördelarlocket.

Egentligen är sådana här induktanser ovälkommna i elsystem då de kan skada andra komponenter, eller bränna kontakter, det är därför som man har en kondensator kopplad parallellt med brytarspetsarna, kondingen släcker ut den gnistbildning som skulle bränt sönder brytarna och även orsakat radiostörningar.
Ett gammalt knep att "lyssna" på kondensatorns kondition är att sätta bilradion på mellanvåg och höra hur knattret från tändsystemet låter, och det vinande ljudet orsakar likströmsgeneratorn, med om kolen är slitna... ICQ/ad
Nu är moderna bilradioapparater så himla bra avstörda, och det är inte längre självklart att det finns annat än FM banden.

Det var väl det... Hur började denna tråden egentligen.. ICQ/ad
Så man har alltså en pulserande jord, eller mer korrekt en pulserande negativ spänning, pulsernas frekvens är ju direkt avhängd till motorns varvtal.

Det är denna puls som man använder till varvräknaren, varvräknaren dividerar sedan denna puls med (i vårt fall) 4 då man får fyra pulser per varv, som då visas analogt med visarinstrument eller i vissa fall helt hysteriskt digitalt med siffror eller en lysdiodsstapel.

Det var väl det... Hur började denna tråden egentligen...? ICQ/ad

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

13 Senaste redigerad av Björn J. (2014-10-16 17:55:50)

Jo en sak till...
Tändspolen läcker en del induktans också, och denna "kommer ut" ur minusanslutningen mot brytarspetsarna.

Har du hållt ett relä i handen nån gång och kommit åt manöverspolens anslutningar när strömmen brutits? I så fall förstår du vad jag menar, särskilt om man är fuktig om fingrarna kan man känna en ofarlig (om du inte har en omodern pacemaker) men kännbar liten elstöt när relät faller. Det är induktionen!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

14

Rolf Zetterberg skrev:

Vilken Mascot handlar det om?
Det finns flera modeller.

En sådan här är det Rolf:

http://i1168.photobucket.com/albums/r498/Intekungen/1500s/Mascot.jpg

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

15

Jag försökte hitta ett kopplingsschema till Mascot 692, men gick bet på det.
Men dom brukar ju inte, som redan skrivits, innehålla nån speciellt avancerad elektronik, går säkert att reparera, kolla vad det stora transistorerna inuti den heter, troligtvis standardkomponeneter alltihop.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

16

Så här ser den ut inuti, men det vete skrutten om jag klarar av å felsöka den.
http://i1168.photobucket.com/albums/r498/Intekungen/bild21.jpg
http://i1168.photobucket.com/albums/r498/Intekungen/bild22.jpg
http://i1168.photobucket.com/albums/r498/Intekungen/bild23.jpg
http://i1168.photobucket.com/albums/r498/Intekungen/bild24.jpg
http://i1168.photobucket.com/albums/r498/Intekungen/bild25.jpg

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

17

Tyvärr har jag inget schema,men det kanske inte behövs i det här fallet.
Den här fungerar så att transistorn svänger-kanske runt 4kHz-och transformatorn kan då dubbla de 6 volten till 12V som likriktas.
På din tror jag att transformatorn är den stora t.v och den andra är en drossel.
Ett liknande schema lägger jag in nedan.

Det kan i stort sett bara vara fel på tre saker.Transistorn,ellyterna eller dåliga lödningar.
De andra komponenterna går nästan aldrig sönder.

Kolla först om det är en dålig lödning där jag ringat in.

Nånstans i bakhuvudet har jag ett minne av att en del av de här äldre konvertrarna behöver belastas för att kunna starta.Testa gärna med en 12V lampa,5W eller mindre.

Post's attachments

0bild21.jpg, 204.31 kb, 1281 x 961
0bild21.jpg 204.31 kb, 206 downloads since 2014-10-18 

Weller TCP omvandlare.JPG, 238.69 kb, 842 x 651
Weller TCP omvandlare.JPG 238.69 kb, 184 downloads since 2014-10-18 

18 Senaste redigerad av Björn J. (2014-10-18 21:08:48)

Håller med Rolf.
Ja den lödningen ser ju onekligen misstänkt ut.
Jag tycker ju att det borde finnas nån säkring nånstans..?
Kolla lödningarna från de stora litet tyngre komponenterna, trafon, och drosseln. Det kan vara så att dessa anslutningar släppt från kortet om du tappat omvandlaren i golvet, eller om den utsatts för vibrationer. Kolla även att kablarna är ordenligt fastlödade på kortet. Se även till att kylflänsen med transistorn är ordetligt ansluten.
Annars är det ju dioder och transistorer i en sån här apparat som kan gå sönder, egentligen.

Om den måste belastas för att starta kan det vara så att dina instruments gemensamma förbrukning varit för liten för att omvandlaren skall "känna av" dessa.
Så följ rådet och prova med en lampa.

Jag skulle nog sedan gjort så att jag värmde upp, lödade om samtliga lödningar, men varit litet
försiktig vid dioderna och transistorn, då dessa är känsliga för värme.
Om det inte hjälpt hade jag lödat loss transformatorn och spolen och ohm-mätt dessa, så det inte är avbrott, och om det inte hjälpt hade jag först bytt ut eventuella dioder, och sedan transistorn. Då har man ju bytt ut dom akriva komponenterna, så då borde den ju funka.

Edit: jag ser inga dioder på dina bilder, men på kopplingsschemat, som är till en annan omvandlare.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

19

Tack för alla svar!

Får försöka få tag på en tennsug tror jag eller finns det något knep för att få bort tennet?,
Måste ju först löda bort transistorn för att få bort den stora kylflänsen som täcker kretskortet om jag fattat rätt.
Lödningen ser ju faktiskt misstänkt ut som ni säger, dock var det inget jag la märke till när jag synade den.

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

20

Det är ju inte säkert att du behöver någon tennsug, om du är försiktig och kan värma på tranistorns ben ett i taget och växelvis kanske du kan få loss den. Jag tror denna transistor i TO3-kapsel klarar värmen rätt så bra. Du kan ju leda bort värmen mellan lödstället och kapseln med nån tång, peang eller kanske på annat sätt.
Om du har tryckluft kan du blåda bort lödtennet också, men var försiktig och blås åt rätt håll så att det inte fastnar nån annastans eller så att du får varmt lödtenn på dig.
En tunn kopparfläta kan suga upp varmt tenn också.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

21

Var tvungen och testa med ett 12voltsbatteri vid sidan om idag och det funkade!

Dock kunde jag inte ha igång bilen så länge så oljetempen han stiga något nämnvärt.
Såg ut att röra sig något uppåt iallafall.

Varvräknaren vet jag heller inte om det funkar korrekt ännu då jag inte kunde hitta en passande insexnyckel(tum) och kunde ställa in cylinderantalet.
Men rörde si gjorde den iallafall.

Oljetryck på ca 2bar vid tomgång och ca 3 vid lite gas.

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

22

Vad bra!
Då var det inget fel på den alltså?
Konstig varvräknare, de jag har sett har haft en liten skjutomkopplare för cylinderantalet.
Någonting som folkvagnsägare inte behöver, och som därför saknas i deras verktygslådor, är ju verktyg i tumstorlek... ICQ/ad

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

23

Björn J. skrev:

Vad bra!
Då var det inget fel på den alltså?
Konstig varvräknare, de jag har sett har haft en liten skjutomkopplare för cylinderantalet.
Någonting som folkvagnsägare inte behöver, och som därför saknas i deras verktygslådor, är ju verktyg i tumstorlek... ICQ/ad

Jo på omvandlaren är det fel, alltså därför jag körde med ett 12volts batteri för att mata mätarna med.

Det är autometer mätare och det är som du säger vanliga skjutreglage men över sitter en kåpa med tumskruv ICQ/am
Bara hoppas att den inte redan står på fyra cylindrar för då går det åt helvete då den varva max 2000rpm.

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

24

Aha, då missuppfattade jag.
Låter som varvräknaren var inställd på sex eller åtta cylindrar, snarare det senare.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

25

Ville bara informera om att det funkade klockrent med varvräknaren! ICQ/ag

http://i1168.photobucket.com/albums/r498/Intekungen/bild-5.jpg

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64