Svwerker skrev:Inte är det väl minusspänning som kommer ur tändspolen på minuspolen?
Om det är så vill jag veta var i tändspolen spänningen växlar polaritet, det är ju plus in. Jag har visserligen inte mätt men en lampa lyser fint mellan minuspolen och jord (dvs minus på batteriet) när brytaren öppnar och det borde den inte göra om man får minus från båda håll.
Vad har jag missat?
Det är så jär det ligger till:
Tändspolen blir spänningssatt med plus på anslutning "1" enligt DIN 72 552, när man vrider på tändningsnyckeln.
Tändspolen jordas med den andra anslutningen, jag tror att den heter "3" men kan ha fel. Iallafall är denna anslutning kopplad till brytarspetsarna som pulsvis jordar tändspolen.
När man hela tiden bryter och sluter strömmen till en spole uppstår det en induktans, det blir likadant i reläspolar, men dom är ju mycket mindre. Induktansen är en högspänningspuls, som förstärks i ytterligare en spole som ligger inlindad tillsammans med den andra spolen i tändspolens hölje. Sedan plockat man ju då ut denna högspänningspuls genom anslutning "4" och den är ju som bekant kopplad till mitten av fördelarlocket.
Egentligen är sådana här induktanser ovälkommna i elsystem då de kan skada andra komponenter, eller bränna kontakter, det är därför som man har en kondensator kopplad parallellt med brytarspetsarna, kondingen släcker ut den gnistbildning som skulle bränt sönder brytarna och även orsakat radiostörningar.
Ett gammalt knep att "lyssna" på kondensatorns kondition är att sätta bilradion på mellanvåg och höra hur knattret från tändsystemet låter, och det vinande ljudet orsakar likströmsgeneratorn, med om kolen är slitna...
Nu är moderna bilradioapparater så himla bra avstörda, och det är inte längre självklart att det finns annat än FM banden.
Det var väl det... Hur började denna tråden egentligen..
Så man har alltså en pulserande jord, eller mer korrekt en pulserande negativ spänning, pulsernas frekvens är ju direkt avhängd till motorns varvtal.
Det är denna puls som man använder till varvräknaren, varvräknaren dividerar sedan denna puls med (i vårt fall) 4 då man får fyra pulser per varv, som då visas analogt med visarinstrument eller i vissa fall helt hysteriskt digitalt med siffror eller en lysdiodsstapel.
Det var väl det... Hur började denna tråden egentligen...? 
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."