1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2014-07-12 22:27:36)

Kan man byta kugghjulen inne i bussens reduktionsboxarna så att de inte reducerar utan bara överför rörelsen rakt av

Som jag har tänkt mig borde det gå om man byter båda kugghjul från 19/24 eller något i den stilen som jag misstänker
jag har vilket ger mig en växlingsradie på 1.26 till typ 21/21 med utväxling i=1.00 enligt tabellens notation

Alternativet att byta till en annan kombination som ger mindre reduktion är också av intresse.

Det finns säkert andra som har tänkt i de här banorna. Antar att man inte kan byta bara det nedre kuggen (den större)
för då når de inte till varann.

Vad säger panelen?

Post's attachments

262393.jpg, 144.6 kb, 640 x 480
262393.jpg 144.6 kb, 181 downloads since 2014-07-12 

833851.jpg, 263.27 kb, 1024 x 768
833851.jpg 263.27 kb, 157 downloads since 2014-07-12 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Om du nu vill ha ett utväxlingsförhållande på 1:1, är det inte enklare att bygga om så du slipper reduktionsväxlarna helt?  ICQ/ad

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

3 Senaste redigerad av luftgekühlt (2014-07-12 22:25:36)

Du menar ta bort boxarna helt? utveckla "bygga om"

jag centrifugerar tankar om att öppna boxarna, byta kuggarna och ha lägre utväxling, kanske 19/21 som skulle ge 1,11 typ

jag vill inte riktigt ta bort boxarna

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

4

orsaken till att jag vill behålla boxarna är att jag vill ha stock height på bussen men dessutom för att borttagning begränsar mig för vad jag kan använda på däcksidan.

utan att vara expert misstänker jag att det är en större operation att ta bort boxarna och sänka bussen än att byta 2 kuggar per sida.

5

Eller sätt på större däck.......

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6

Skulle det gå att byta plats på dreven för att få en h-vetes långbent utväxling?

Man behöver nog minst en hyggligt högkompad 2l maskin med slö kam o en moppefugge för att få moment nog men.....

S

7

Utan att veta så tror jag att du kan glömma den operationen. Du behöver ett större drev uppe och det får inte plats i huset.

Prata med Mats Herrlander i Bjärred, MH på forumet. Han har svar när det gäller lådor ICQ/ab

Du kan köra org högt utan reduktioner. Kör du med typ1 irs och bay drivaxlar så ska det gå bra att köra högt. Då får du en trevligare buss på köpet, utan pendelaxel ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

8

lasslo skrev:

Utan att veta så tror jag att du kan glömma den operationen. Du behöver ett större drev uppe och det får inte plats i huset.

Prata med Mats Herrlander i Bjärred, MH på forumet. Han har svar när det gäller lådor ICQ/ab

Du kan köra org högt utan reduktioner. Kör du med typ1 irs och bay drivaxlar så ska det gå bra att köra högt. Då får du en trevligare buss på köpet, utan pendelaxel ICQ/ab

Jag misstänkte starkt att det var rejält tight överst. Men som jag läser på nätet finns ett kombo 19/21 som skulle ge 1.11:1 som är betydligt "bättre" än nuvarande 1.26:1

http://www.kustomcoachwerks.com/forums/ … e123358596

Men vad vet jag, jag har säkert missat något fundamentalt.

9 Senaste redigerad av luftgekühlt (2014-07-12 23:34:07)

Sträckläser just nu denna tråd på The Samba och där avråder de från att gå över till bay drivaxlar, orsaken (och det förstår jag) är att egentligen är RGB riktigt bra grejer. Jag skulle bara vilja kunna påverka utväxlingen lite.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … hlight=rgb

10

Det kombo 19/21 som jag läser om i linken refererat ovan jämfört med min nuvarande setup 19/24 skulle innebära ett mindre drev nere och oförändrad uppe.

Också ser man om man jämför bilden i början på tråden med dessa två nedan att det finns lite spelrum för ett större drev upptill. Ja, jag ska kontakta mh men är det någon som vet något får han gärna slänga upp det.

Post's attachments

073 outer box cover is first removed.jpg, 61.13 kb, 335 x 574
073 outer box cover is first removed.jpg 61.13 kb, 149 downloads since 2014-07-12 

073a prying upper outer bearing.jpg, 56.89 kb, 329 x 419
073a prying upper outer bearing.jpg 56.89 kb, 179 downloads since 2014-07-12 

11

Borde man inte kunna bygga en växellåda med högre utväxling på alla växlar och låta reduktionsväxlarna vara som de är?

12

Absolut. Reduktionsboxarna är en del av transmissionen så man skulle kunna ändra på ett annat ställe längs transmissionen.
Man jag förstår inte på vilket sätt det skulle vara enklare att bygga en ny växellåda jämfört med att byta RGBoxarnas
4 drev till 21/19 till exempel. Jag undrar på riktigt det är på sätt och vis essensen i hela tråden.

13

Kan vara lättare att hitta delar till lådan än till rgb?

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

14

Allow me to disagree. Delar finns och enkla googlesökningar visar det snabbt.

http://www.bus-boys.com/rearaxle67.html

That said, i tråden vill jag utreda om det låter sig göras och (jag skulle bli överraskad) om någon har gjort det.
Också är dreven i RGB:n väldigt basic med raka kuggar, jag kan låta de tillverkas om jag vet att det går.
Det är inte rocket science för en svarvare med rätt verktyg och lite kunskap.

Här är det någon som vill bli av med ett finger...  ICQ/ad

15

16

Som sagt, mitt syfte är inte att veta vilken del av transmissionen är det bäst att pilla i.
Vill veta om byte av RGB drev till annan utväxling är möjligt. En ändring som jag snabbt kan återställa till OG om jag inte är nöjd.

17 Senaste redigerad av michaelth (2014-07-13 18:58:44)

Inget är omöjligt, men skall du låta tillverka 4 drev och härda.. så är frågan om du inte kan ändra slutväxeln i en låda, för mindre pengar..
att behålla 2 drev, går bort,  om du minskar storleken på ena måste ju den andra bli större..
så att behålla 19 dreven  och bara göra 2 nya går icke. att demontera/ta isär växlarna tar en bra stund, så låt dig inte luras av att det går lite kvickt..
jag tog isär en växel här hemma för ett projekt, så det e lite pill ofta om växeln inte varit loss /isär från svärden på länge, kan bultarna sitta djävulskt fast../gå av.. dom 5 växlar jag lossat med pennetrerande olja värme och muttermaskin gick det av bultar i husen..

som sagt inget är omöjligt.. men tänk såhär.. din låda är GAMMAL ...om ingen tagit isär och renoverat den, så förkänar den en renovering.. byt då slutväxel. så länge du inte gör något radikalt, lär du inte ångra dig.. och genast vet du att du kan lita på grejerna.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

Tveksam om alla varianter har samma axeldimensioner å går att byta sinsemellan?
Sista axelstumpen finns ju bla. i olika diameter på sen å tidig split.

Hittar du en smidig lösning så är man ju förvånad att ingen kommit på den tidigare? ICQ/ab

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

19

Hebster52 skrev:

Tveksam om alla varianter har samma axeldimensioner å går att byta sinsemellan?
Sista axelstumpen finns ju bla. i olika diameter på sen å tidig split.

Hittar du en smidig lösning så är man ju förvånad att ingen kommit på den tidigare? ICQ/ab

Sant.

Vad jag har förstått, och det var orsaken till att jag frågade, är att det finns ett kombo 21/19 färdigt att köpa. Detta nämns i en vw forum men jag har inte hittat de till salu. Men det börjar luta till att ingen har hört talas om detta. :-( det var en fin tanke så länge det varade.

20

Gärna mer i detta ämne, högre utväxling, men absolut inte sänka. Om man ska ge sig på lådan så är väl högsta(åtminstone original) på fyran 0.82, slutväxel 3.88 och reduktionsväxlar 1:26 vilket totalt på fyran innebär 3.88x0.82x1.26=4.01. Detta innebär ändå lägre än standard 1500 bubbla, 4.12x0.89=3.67, så problemet kvarstår enligt mig, även med hyfsat höga däck blir utväxlingen för låg, eller…. Har jag fel eller finns det andra vägar att gå för att få högre utväxling med original HÖG och pendelaxlar??

21

Det är ett duktigt hjulhus bak på buss, så med stora däck och rätt sänkning kan du behålla bussen orginalhög.

22

Efter mycket letande börjar det dyka upp uppgifter. Tydligen har andra tänkt i samma banor som jag. Liite kul känns det.
Och det går fint att göra och det får plats i reduktionsboxen. Det blir dock ett dyrt nöje. Kostar säkert en del SEK-iner.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=399348

23

luftgekühlt skrev:

Efter mycket letande börjar det dyka upp uppgifter. Tydligen har andra tänkt i samma banor som jag. Liite kul känns det.
Och det går fint att göra och det får plats i reduktionsboxen. Det blir dock ett dyrt nöje. Kostar säkert en del SEK-iner.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=399348

Det nämndes ambulansprylar i tråden.
Någon som kan bekräfta?