1

Idag skulle jag justera ventilerna efter att jag bytt tätningarna till stötstångsrören.(Typ 4a,GE motor)

Då tyckte jag att en av lyftarna på cylinder 2 kändes lite svampig och fjädrade,kändes som att den inte hade någon olja i sig.
Detta kände jag när jag skulle justera,men då plockade jag ner vippan och tryckte med fingret direkt på stötstången.
Jag fortsatte att justera alla ventiler(anliggande + 1,5 varv enligt bok).
Och när jag startade så slamrar det som attan från just området runt cyl 2.(varmkörde ca 10 min men ingen skillnad)

Är det så det känns och hörs när lyftaren är "slut"?

2

Hur länge har motorn stått? Ibland om de står för länge kan de behöva luftas utan att det är något större fel på dem.
Ta ur lyftaren och ta isär den och rengör. Fyll sedan med olja, sätt i fjädern och kolven. Tryck ned kolven genom att trycka på den lilla kulan. När den bottnat kan du trycka in något litet, jag brukar använda ett borr, genom det lilla hålet på sidan och hålla fast kolven i det nedre läget. Se till att det är fullt med olja i lyftaren hela tiden. Sätt sedan tillbaka biten som stötstången trycker på och fäst med clipset. Klart! Nu ska den vara helt stum, och ventilen ska inte slamra. Funkar det inte eller blir dåligt igen efter kortare stillestånd, är lyftaren kass...

Pickup EH -76
1303 cab -78

3

Bytesmotor som stått ett tag,uppstartad och varmkörd utan slammer.
Efter byte av tätningarna till stötstångsrören och demo vipper så började slammret.

Får testa att göra rent och fylla med olja.
Rengöra med vad?
Har du några bilder eller en bra länk? Ratwells länk kanske funkar?
Den skall alltså vara stum innan man monterar den?
Om man sätter dit nya,är dom förfyllda med olja då?

4

Plockade ur cyl 2 avgas lyftare.
Plockade isär den,rengjorde med rostlösare:) Löser allt,tom gamla dekaler som suttit i 40 år i bakrutan;)
Fyllde upp den med ny olja och började återmontera precis som Bayerleiner beskriver:)

Återmonterade lyftaren och den gick igen,tyst o fin:)

Stort tack Bayerleiner!

5

No problemo!

Pickup EH -76
1303 cab -78