1

Har ett märkligt fenomen hos motorn i min buss, en original 1600 typ1 dubbelport. När motorn är kall, misständer och bluddrar den rejält på höga varv, precis när man ska starta från parkering, efter ett par sekunder avtar bluddringstendenserna, men de återkommer när man varvar upp igen, tex när man ska köra på en motorvägspåfart. Jag misstänker att ngn del i tädningssystemet inte är frisk, för varvräknaren får fnatt när detta händer och jag förstår inte hur förgasaren skulle kunna påverka den. Och det "känns" även som ett tändrelaterat problem. Dock är det lite märkligt att det är så tydligt temperaturberoende, efter en kvarts körning går det inte att provocera fram fenomenet igen, hur mycket man än försöker. Motorn startar lätt och fint på tomgång, har en jämn tomgång, även vid kall motor, smyger man igång, märker man först ingenting, men när man accar, så börjar det...

Jag har kollat brytarvståndet och det är sjysst. Och även om varken brytare eller kondensator bytts på ett tag så tycker jag det är konstigt att det skulle vara temperaturberoende. Anledningen till att jag inte ännu bytt är att jag har en 009-fördelare med brytarlöst jag tänkt sätta dit istället. Då hade jag även tänkt montera nya stift, kablarna hade jag hoppats slippa byta i år.

Det var förvisso ett tag sen jag bytte stift och de är väl mer temperaturberoende, eftersom de sitter i cylindern, men även tändspolen blir väl varm och får en annorlunda funktion efter ett tag?

Är tacksam för spekulationer och fabuleringar i ämnet...  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

kolla att choken funkar, på rodden har vi ingen choke och då det är under 15-20 grader varmt ute så uppför den sig ungerfär så som du beskriver.

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

3

Jorå, choken funkar. Verkar som sagt orimligt att varvräknaren får fnatt och börjar slå med nålen likt en VU-mätare om det vore bränslerelaterat.

Jag hoppas bara jag kan ta mig till och från jobbet i två dar till och sedan raka spåret till stugan och garaget, så ska jag testa och se om det försvinner när jag byter till brytarlöst. Annars blir tändstiftsbytet nästa givna åtgärd. Sen kan jag ju alltid låna en tändspole från gömmorna för att se om den är boven i dramat.

Tack för input dock!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

Byt kondingen den kan spöka när den blir varm,

5

Just det, kondingen, den skall ju släcka ut de gnistor som skulle uppkomma mellan brytarspetsarna, i efterdyningen av tändspolens induktans. När kondensatorn slutar att fungera blir det ändå gnistor mellan brytarspetsarna, dessa skapar störningar som varvräknaren får spatt och spader av.
Men kolla också hur spetsarna ser ut! Kontaktytorna är av platina, men kan lätt få brännmärken om kondensatorn lägger av.
En annan sak som kan lägga av om det blir för varmt i motorrummet, det är tändspolen, men då blir det andra symptom.

Jag är inte så förtjust i 009:orna, iallafall inte på en i övrigt otrimmad motor med originalförgasare, de erfarenheterna jag har är att man får en effektförlust under acceleration nånstans vid omkring 2500 varv. Det är där vakuumet i originalfördelaren går in och kompenserar. Jag hade nog istället flyttat över den brytarlösa modulen till originalfördelaren.
Men det är mina åsikter, jag vet att det råder mycket tyckande om dessa 009:or.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Ah intressanta inflikningar. Jag hade tänkt plocka på mig en extra uppsättning brytare och kondensator när jag åkte från garaget senast. Men de senaste åren har jag råka ut för en del nödmek längs vägen, som gjort åt på de extra jag haft, dessutom blev jag bestulen på en verktygslåda med reservdelar i för en tid sedan, så jag hade inga extra! Default/yikes  Men visst låter det troligt att det kan vara kondensatorn som spökar.

Björn: Jag bara förutsatte att det är olika tändenheter till de olika fördelarna, eftersom de säljs så, och att 009ans grejer inte passar en vanlig vakuumstyrande fördelare. Men funkar det att bara byta ut elektrniken är jag ju såklart nöjd med det.

Jag har typ3-dubbelförgasararrangemang liggandes på hyllan, komplett med packningsar, men varit lite "försiktig" med att montera det, eftersom jag inte har det klart för mig hur jag löser länkaget i mitten (måste plugga på igen). Det är därför jag hamstrat vakuumlösa fördelare. Alla mina solex-34or har olika skavanker och ingen av dem går riktigt, så det vore najs att lösa det problemet också. Får se om tid ges till allt detta, men nu ligger fokus på att slippa de värsta misständningarna.

Tack för alla svar! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

Försök att få tagi en fördelare som dina fuggar funkar med = T3
Så kommer det funka som en dröm  ICQ/ab
Ps det finns en tråd om fördelare

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Har bytt brytarspetsar och kondensator idag och bussen går som den ska igen! Kollade även på ignitor-modulen till 009an och den funkar inte på den vakuumstyrda fördelaren och eftersom laborerande med 009an avråddes, avstod jag från att montera den.

Får fördjupa mig i fördelare vad det lider, ena motorn är tänkt med typ3-förgasare, den andra med webrar...  ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't