Har ett märkligt fenomen hos motorn i min buss, en original 1600 typ1 dubbelport. När motorn är kall, misständer och bluddrar den rejält på höga varv, precis när man ska starta från parkering, efter ett par sekunder avtar bluddringstendenserna, men de återkommer när man varvar upp igen, tex när man ska köra på en motorvägspåfart. Jag misstänker att ngn del i tädningssystemet inte är frisk, för varvräknaren får fnatt när detta händer och jag förstår inte hur förgasaren skulle kunna påverka den. Och det "känns" även som ett tändrelaterat problem. Dock är det lite märkligt att det är så tydligt temperaturberoende, efter en kvarts körning går det inte att provocera fram fenomenet igen, hur mycket man än försöker. Motorn startar lätt och fint på tomgång, har en jämn tomgång, även vid kall motor, smyger man igång, märker man först ingenting, men när man accar, så börjar det...
Jag har kollat brytarvståndet och det är sjysst. Och även om varken brytare eller kondensator bytts på ett tag så tycker jag det är konstigt att det skulle vara temperaturberoende. Anledningen till att jag inte ännu bytt är att jag har en 009-fördelare med brytarlöst jag tänkt sätta dit istället. Då hade jag även tänkt montera nya stift, kablarna hade jag hoppats slippa byta i år.
Det var förvisso ett tag sen jag bytte stift och de är väl mer temperaturberoende, eftersom de sitter i cylindern, men även tändspolen blir väl varm och får en annorlunda funktion efter ett tag?
Är tacksam för spekulationer och fabuleringar i ämnet... 
Men visst låter det troligt att det kan vara kondensatorn som spökar.