1

Hej, jag har sett några bilder en gång med en bay med tippflak, fanns detta som tillbehör (original eller Westfalia ty) eller det är en eftermontering på lokal nivå?

Finns det fler bilder eller information någonstans?

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

2

Sådärja, nu är vi på banan.
Jag sitter på ett flång nytt hydraulaggregat och en 3stegskolv.
Borde bli bra till min T3.

Hur hade du tänkt driva det hela?
Och vad har du för kolv?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=7448

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4

Mogge min vän, jag har inte kommit så långt ännu i planerna, men det är intressant och ett roligt projekt. Jag köpte en Bay 1974 med löst breddat flak i veckan och skall hämta den i helgen. Tyckte bara att det kunde vara trevligt med tippflak.

har du förslag på lösningar?


ps.
Någon säger att det är en Westfalia, men jag har inte kunnat bekräfta det ännu

Post's attachments

Attachment icon westfalia 1.JPG 513.11 kb, 87 downloads since 2014-07-11 

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

5 Senaste redigerad av Mogge (2014-07-11 20:26:29)

Vad har du för backspeglar?

Post's attachments

021.JPG, 170.31 kb, 902 x 676
021.JPG 170.31 kb, 176 downloads since 2014-07-11 

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6 Senaste redigerad av Porschebuss (2014-07-11 21:00:42)

Jepp, den typen.
Ett fäste sönder och en spegelbaksida sönder, så jag behöver ett nytt V fäste och en H spegel om du har över.

Bild lånad från nätet

Post's attachments

volkswagen_t2__photos_1.jpg, 173.3 kb, 1024 x 768
volkswagen_t2__photos_1.jpg 173.3 kb, 188 downloads since 2014-07-11 

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

7 Senaste redigerad av Porschebuss (2014-07-16 21:29:18)

Någon som har eller vet om fler Westfalia pickis i Sverige som jag kan kontakta
vill ha lite bilder och information om hur de var utrustade eller såg ut

http://i512.photobucket.com/albums/t324/Filipp9146gt/westfaliapickis1974010_zps3c52a71c.jpg

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

8

Det där ser mer ut som ett växelflak ICQ/ag
Gör det istället ICQ/af  ICQ/af

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

9

Skulle vara det Mogge, nej, det blir för klumpigt och fult. Men det hade varit bra när jag skulle flytta Avanten

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

10

Det är detta som är drömmen så klart, även om min är en late bay

Post's attachments

vw transporter Porsche 2.jpg, 62.54 kb, 859 x 573
vw transporter Porsche 2.jpg 62.54 kb, 191 downloads since 2014-07-17 

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

11

Porschebuss skrev:

Skulle vara det Mogge, nej, det blir för klumpigt och fult. Men det hade varit bra när jag skulle flytta Avanten

Jag tror du har fel, det handlar ju bara om att lyfta max ett ton, max!
Och lastvikten fördelas ju då du bara lyfter i ena änden.
Jag är övertygad om att det skulle bli riktigt bra, och lättlastat ICQ/ag

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

12 Senaste redigerad av Porschebuss (2014-07-17 10:48:32)

OK, dina tankar Mogge...
Svetsats ramverk under flaket för att stabilisera det lite
kanske ram U-järn som sitter fast i pickupen och som passar mot/i ramverket?
Någon typ av rullar längst bak både på flaket och på pickupen
sen är frågan, kan man driva detta med hjälp av vinsch/vajaersystem? eller man får bygga en arm typ lastväxlarna (vilket inte är snyggt tycker jag)
låsanordning så att flaket sitter fast

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

13

Det finns ju varianten med gamla typen av cointainerlyft också.
En bygel, och så gömda hydrauler.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

14

Mogge skrev:

Det finns ju varianten med gamla typen av cointainerlyft också.
En bygel, och så gömda hydrauler.

kommer jag inte ihåg nu hur det såg ut?
bild?

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

15

Är det tipp på din westy-pickis original, eller vill du bygga med tipp?

Googla på lastväxlare i danmark, om du vill se lösningar med wire. Där är dom mycket vanliga. Vad är baktanken? Ska du kunna lossa och lasta en bil på marken å dra upp på bilen? Jag tvivlar att du klarar så bra lastvikter om du ska bygga någon typ av växlare oavsett om den har krok eller wire. Bättre med fast westyflak och ramper om det inte är en formel v som ska lastas.

Jag vet av ett par westys, om du behöver tips, har även diverse bilder på dessa åkdon. Dock UTAN tippbart flak.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

16 Senaste redigerad av Porschebuss (2014-07-17 21:31:58)

50 split skrev:

Är det tipp på din westy-pickis original, eller vill du bygga med tipp?

Googla på lastväxlare i danmark, om du vill se lösningar med wire. Där är dom mycket vanliga. Vad är baktanken? Ska du kunna lossa och lasta en bil på marken å dra upp på bilen? Jag tvivlar att du klarar så bra lastvikter om du ska bygga någon typ av växlare oavsett om den har krok eller wire. Bättre med fast westyflak och ramper om det inte är en formel v som ska lastas.

Jag vet av ett par westys, om du behöver tips, har även diverse bilder på dessa åkdon. Dock UTAN tippbart flak.


Hej, helt klart relevanta frågor du ställer. Westy pickisen har fast flak.
Baktanken är att kunna lasta min Formel Vee (500 kg) på den, och då har tanken varit: en Tipp kunde vara trevligt tyckte jag, sen väckte Mogge tanken om lastväxlare, jag har också varit inne på att montera en kran. Jag vill känna på de olika alternativen, men det är fortfarande tippflak som känns mest "original".

tar gärna emot bilder på fler westysar...
filip.f (snabela) telia.com


ps. när jag skrev att jag ville lasta Avanten, detta är ingen bil utan en midjestyrd minilastare på 600 kg, ursäkta ev. missförstånd här, jag tänkte inte så långt som till Audi Avant...

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

17

Porschebuss skrev:
50 split skrev:

Är det tipp på din westy-pickis original, eller vill du bygga med tipp?

Googla på lastväxlare i danmark, om du vill se lösningar med wire. Där är dom mycket vanliga. Vad är baktanken? Ska du kunna lossa och lasta en bil på marken å dra upp på bilen? Jag tvivlar att du klarar så bra lastvikter om du ska bygga någon typ av växlare oavsett om den har krok eller wire. Bättre med fast westyflak och ramper om det inte är en formel v som ska lastas.

Jag vet av ett par westys, om du behöver tips, har även diverse bilder på dessa åkdon. Dock UTAN tippbart flak.


Hej, helt klart relevanta frågor du ställer. Wset pickisen har fast flak.
Baktanken är att kunna lasta min Formel Vee (500 kg) på den, och då har tanken varit Tipp kunde vara trevligt tyckte jag, sen värkte Mogge tanken om lastväxlare, jag har också varit inne på att montera en kran. Jag vill känna på de olika alternativen, men det är fortfarande tippflak som känns mest "original".

tar gärna emot bilder på fler westysar...
filip.f (snabela) telia.com


ps. när jag skrev att jag ville lasta Avanten, detta är ingen bil utan en midjestyrd minilastare på 600 kg, ursäkta ev. missförstånd här, jag tänkte inte så långt som till Audi Avant...

Jag förstod ICQ/ad

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

18

Visst äre så att westyflaket har träskiva i botten? Eller är det bara lämmarna som är av träskiva?

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

19

50 split skrev:

Visst äre så att westyflaket har träskiva i botten? Eller är det bara lämmarna som är av träskiva?

Jepp, träskiva ovanpå det vanliga flaket på pickisar, ett litet tunt ramverk håller ihop det och sen är det bultat med 4-6 st vagnsbultar!! i det vanliga flaket :-)

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

20

Någon som kan det där med Hydralik, som kan berätta lite vad jag behöver och behöver leta efter på marknader eller butiker.

Så mycket vet jag att jag behöver en kolv, ett eller två steg, skall den vara dubbel kolv, både upp och ner?
slangar så klart, 12v pump  o tank och en manöverpanel av något slag...

men vad skall jag leta efter för något och hur skall det se ut? hur stort?
tacksam för hjälpen

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

21 Senaste redigerad av michaelth (2014-09-02 08:11:00)

Åk till en lastbils skrot och köp hydrauliken från en bakgavel lyft. Från en lyftplatta. Dvs pump tank ventilpaket osv ofta är det en stand alone enhet. Nackdelen är det kan vara 24volt.. Dvs 2batterier....Sen behövs en cyl. Hör med en hydraulikfirma. Kanske finns någon beg på hyllan.. Men bra skit kostar... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

22

Bra, tack, då kan man egentligen leta efter en 12v pump från en bakgavellyft från en handikaptransporter, typ liten buss, de brukar vara på 12v och där har jag egentligen då hela paketet som jag söker/behöver.
Det känns som om det blir lite skrotrundor :-)

något annat som jag bör tänka på i samband med detta?

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

23

Jag igen...

Någon som har koll på hur en eletrisk vedklyv fungerar?
läste på ett ATW forum om någon som byggde tippvagn av en gammal elektrisk vedklyv, det tryckte 4 ton och 500 mm, visserligen 220V, men det byggde han om med en 12v startmotor (på något set).

Jag har ingen vedklyv, så jag vet inte riktigt hur den motorn ser ut som driver kolven?,
Är vedklyvarna hydrauliska eller är den elektrisk driven via kuggstång eller liknande?

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

24 Senaste redigerad av Reine (2014-10-07 12:52:45)

Porschebuss skrev:

Jag igen...

Någon som har koll på hur en eletrisk vedklyv fungerar?
läste på ett ATW forum om någon som byggde tippvagn av en gammal elektrisk vedklyv, det tryckte 4 ton och 500 mm, visserligen 220V, men det byggde han om med en 12v startmotor (på något set).

Jag har ingen vedklyv, så jag vet inte riktigt hur den motorn ser ut som driver kolven?,
Är vedklyvarna hydrauliska eller är den elektrisk driven via kuggstång eller liknande?


De flesta klyvarna är hydrauliska, pumparna på mindre klyvar typ Jula, Biltema och Clas O drivs med en elmotor på 230V (spänningen är inte 220V längre den är höjd till 230V sedan ett antal år).
Dessa trycker 4-6 ton med ett slag på dryga 50cm.

Större klyvar som klarar 100cm och har tryck över dessa drivs på samma sätt men med en 3-fas elmotor (400V).

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

25

http://www.blocket.se/vastmanland/Hydra … 11&w=3

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!