26

Michos Miche skrev:

Bladmått och brytarspetsar ICQ/ab

kan bara hålla med, gamla vw-motorer käkar brytarspetsar ICQ/ag .

Innan långfärd, se till att byta till nya bensinslangar. Allt för många råkar ut för ödet att en gammal torr bensinslang springer läck. Byt till ny slang och till slangklämma av god kvalite. Billig försäkring för att slippa se sitt fordon brinna upp.

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

27

Fettspruta + pallbock eller något annat som går att använda som pallbock

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

28

Ett nytt soppafilter har jag alltid med mig

29

Vet inte hur det är på de luftkylda men T3ans bromsrör/slang sitter med 11 och 14 på Girlingoken.
För de som har utrustningen kan ett opressat bromsrör med tillhörande pressverktyg vara bra. Och såklart bromsvätska.

30

Uppdaterad med reflexväst, att jag inte tänkte på det ICQ/ae

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

31

Och ska man åka nere på kontinenten, typ Tyskland, så måste man ha två i bilen.
kan ju vara bra med två i Sverige också  ICQ/ag

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

32 Senaste redigerad av surfinsafari (2014-12-21 09:52:09)

Inte en kilometer utan Polygrip å silvertejp.  Default/yikes
En meter bränsleslang. (har räddat många vänner i nöd)

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

33

12 å 14 nyckel använder jag. extra konding var detta års stora förbrukningsvara....

När jag åker på långresor till tyskland har jag med mig div verktyg, komplett fungerande fördelare, tändspole, wirar, reservhjul som håller måttet ICQ/ad (visst Patrik B) eltape, tändstift, numera har jag även hjullager fram å stora skaftet att dra åt baktrumman..... (lär av misstagen)
hade med gaswire till både rullgas och pedalgas, då man även har vänner som det kan strula för. Laddrelä.
En påse med div skruv å mutter. Å bränsleslang.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

34 Senaste redigerad av speedwagen (2014-12-21 11:23:21)

En bra pannlampa är inte fel,
då har man båda händerna lediga och lyser dit man tittar.

En rejäl värme tändare kan också vara bra om man behöver värma någon del.

"Och en flaska start gas är inte fel heller." (sen kan man ha andra flaskor med om det är så att de tar tid. ICQ/ab )

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

35

är det inte bättre att skruva ordentligt innan man åker så slipper man göra det efter vägen?

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

36

funkar inte riktigt så larsson...

ska försöka upptatera listan snart!

37

larsson skrev:

är det inte bättre att skruva ordentligt innan man åker så slipper man göra det efter vägen?

Jo, så äre!
Har dock med det viktigaste i verktygslådan + liten garagedomkraft o 36 hylsa med långskaft. Hittills, peppar peppar, har jag sluppit meka utmed vägen.  ICQ/af

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

38 Senaste redigerad av Ika (2014-12-22 17:51:09)

Ett ciggpaket och helmut.  Blir så trist att kolla på när steffe skruvar utan cigg.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

39

såg att det stod kabelstumpar i första inlägget...
jag har ALLTID med mig en 5-metersstump men 1½ kvadratskabel samt eltejp.
detta har hjälpt mig då jag körde av gaswiren ca 10 mil hemifrån.
knöt fast kabeln och säkrade med eltejp på förgasarens gasarm, sen drog jag den så att jag med handen kunde gasa och därigenom ta mig hem.
givetvis finns även avbitare med och blocknycklar (biltemas rainbow-sats).
från en bmw har jag en spår/kryssmejsel, en sådan där handtaget är löst och du kan vända på metallpinnen. är en av de bästa mejslarna jag har! (har 3 st)
dessa mejslar är mer eller mindre std i många olika fabrikats verktygssatser, bla saab9000, bmw E28, mazda 323 mfl.
kniv... minst en morakniv att skära av saker och ting.
radiomejsel är också nåt som är bra att ha. dvs en sådan med testlampa i (och kabel med krokodilklämma)
polygrip..
En liter olja...

Kör ca 1000 mil / år och hittills alltid tagit mig hem. Längsta turen har varit 72 mil...

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

40

Hellberg skrev:

funkar inte riktigt så larsson...

ska försöka upptatera listan snart!

JODÅ.

jag kan konstatera att efter 10 år genom europa i luftkyld vagnar så är det enda problemen jag haft.
havererad fläktrem i paris och en punka i tyskland.

detta vågade påstående kommer naturligtvis förbanna sig självt och ge mig ett motorhaveri i maj när det bär av igen

41

larsson skrev:

Eftersom jag kände mig liiite träffad... (Efter ett desperat samtal till Larssons vagn under Camberg resan för snart 4 år sen då jag stod långt ner i tyskland med sprängda hjul lager) så kan jag bara hålla med! Har man 100% ordning å koll på grejorna sparar man mycke krångel!
Tur jag har vänner som Larsson å Foeldarc Martin som rycker ut när mina kärror rasar långt hemifrån! ICQ/ad

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

42

hahahaha.

ETA KL13:21 "internskämt"

43

Ha ha. Appropå gaswire så måste jag berätta om våran lilla incident i somras. Kompisen och jag var på en liten skrotbilsafari i vår buss och kompisen provkörde. Han gasade väl lite hårdare än va vi brukade. Vajern gick. tur att man hade rock n roll soffa. Lucka öppen jag på mage handgas. Milen på grusvägarna klarades galant.. Visades sig att vajern rostat ihop och tidigare ägare stummonterat vajern. Vi har alltså gasat med höljet istället för vajern. Soppa förbrukningen med endast halvgas var låg. Tyvärr med riktig vajer högre:-)

Galet par med motorintresse. T3  Dj Aut med förhöjt tak av reimosnitt Byggd 2003 med delar från äldre buss.

44

Div lampor, om man inte syns så finns man inte...

På uppfarten i dag..
Typ 1 -69 Flat 4 dubbla webrar http://www.hide.dk/Vehicles/1969vwtype1.html
Typ 3 -65 Notchback Flat 4 insprut med turbo http://www.hide.dk/Vehicles/1965vwtype3.html
Typ 2 T3 -86 Pickis Flat 4 http://www.hide.dk/Vehicles/1986vwtype2.html
Typ 3 -69 Fatback Flat 6 http://www.hide.dk/Vehicles/1969vwtype3.html
Typ 2 T3 -85 Transporter Campmobil Monaco Star http://www.hide.dk/Vehicles/1985vwtype2.html

45

Jag har uppdaterat en aning.

46 Senaste redigerad av Wompa (2015-01-12 00:53:21)

Fy satan vilken lista på prylar  Default/yikes

Jag har världens minst pålitliga VW och jag åkte ner till Tyskland och hem utan att ens ha ett pumpat reservhjul...  Default/lol

EDIT: Ni ska inte ha med er växellådsolja också??? ICQ/ad

Kanske ska börja marknadsföra "Lilla mekanikern" kit till alla som ska ut på Europaturne ICQ/ag

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

47

En sådan här.. é väl inte fel  ICQ/ab  ICQ/ab

Post's attachments

rebuildkit.JPG, 43.52 kb, 298 x 498
rebuildkit.JPG 43.52 kb, 321 downloads since 2015-01-13 

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

48

ja man får ju välja ut det man känner att man lär behöva. En bra lista att kolla och sen komma på att ''fan det där höll jag på att glömma''

49

Laddkabel till telefonen,så man kan ringa närmsta kompis på breakdown-listan.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

50

kan rekomendera att köpa en liknande väska:

http://images.ttcdn.co/media/i/product/111889-9c973724c59b47a6bffe677f3beefd38.jpeg?size=1000

Jag köpte en dylik på swedol som hade lite bättre val på verktyg. Kostade runt 1200-1500kr och då har man in princip allting i verktygsväg. Tar inte mer plats än en vanlig väska!