Sex till tolvvoltateorin grundar jag på en liknande ombyggnad jag gjorde, dock inte i en VW, men i en engelsk bil som samtidigt fick minusjordat elsystem, VW-entusiaster är lyckligt lottade på elsidan må jag säga, inför Lucas elsystem håller man sig väldigt lätt för skratt. Nåväl, vi glömde startmotorn, främst beroende på att det just då inte fanns någon passande tolvvoltare, och samma som för dig, den snurrade på himla bra, med en jäkla frenesi, men å andra sidan så brann den upp frampå höstkanten inför vinterförvaringen, under vintern företog ägaren en inköpsresa till vänstertrafiköarna och bland annat 12 volts startmotor inköptes.
Nu är det ju omkring 300% bättre kvalitet på Bosch alla prylar, så din sexvoltare håller nog. Bosch tillverkar ju också bättre kylskåp än vad Lucas gör, inte konstigt egentligen att de dricker ljummet öl på de brittiska öarna
Egentligen... egentligen är det inte spänningen som är boven i dramat, det är strömmen som passerar igenom startmotorn. Jag har mätt på en AS 1600 med normal kompression och standard Bosch startmotor, den drog omkring 80 ampere vid start, det är rätt mycket ström, men som jämförelse har jag också en tre liters turbodiesel i annat fordon, den startmotorn drar över 200 ampere vid kallstart.
Jag har läst nånstans, möjligen var det Bosse Bildoktorn, som sade att en tumregel på personbilar var omkring 100 ampere.
Lång utläggning, men iallafall om man då sänker spänningen med hälften till sex volt, så går det år dubbelt så mycket ström för att få ut samma effekt, det är därför som kablarna är tjockare i bilar med sexvoltsystem. Rimligtvis borde då startmotorn vara dimensionerad för att tåla dubbelt så mycket ström än vad en tolvvoltare gör, så om jag nu inte tänker helt fel, borde ju kunna funka med en sexvolts startmotor om den är av bra kvalitet, i många år... Egentligen, rent teoretiskt.
Men, rent mekaniskt, så om du nu har en defekt där bussningen skall sitta, då centrerar ju inte utgående axel på startmotorn, det finns ju en del flex i denna, några tiondelar. Och det kan innebära att ankaret inne i startmotorn, går emot fältlindningen eller någonting annat, och du får en kraftfull mekanisk tröghet, det går långsamt låter illa och blir varmt.
Det är ju nån metallurgisk och magiskt legering i VWs aluminiumgjutgods som baseras på aluminium, tydligen har andelen magnesium och andra ämnen varierat under årens lopp.
Men du borde nog få den där flisen insvetsad, om du finner någon som vågar/kan svetsa i denna legering. Men jag skulle gjort en rövare och provat först med Plastic Paddings keramiska metall, har aldrig provat på en växellåda, men gjorde en gång en nödlagning till sjöss på tändstiftsgängorna på ett topplock av aluminium på en gammal utombordare, och det höll i många säsonger.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."