1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2014-07-01 10:05:57)

Konverterat 6 -> 12V har kört med den gamla 6v startmotorn ett par år och det startade alltid direkt året runt.
Så började startmotorbussningen krångla. Visade sig att det ser lite märkligt ut där bussningen ska sitta... eller?

Nu sitter en sprillans NOS 12V startmotor och ny korrekt bussning (limmad t.o.m.). Tackar 2 BV medlemmar för detta.
Jag har dock på känn att bussningen kan komma att stalka mig igen, det känns inte "robust" i starten som det gjorde
med den gamla startmotorn när den gick bra. Saknar den glada pigga starten det känns "trött", nästan som när bussningen blev dåligt.
Den gamla startade alltid på 1 sek denna känns som att den måste kämpa 2-3 sekunder med betoning på kämpa...
Det känns lite weird alltså...

Jag kanske inbillar mig saker och överdriver deluxe men huvudet fylls till bredden, längden och tvären av spöken. Vad säger experterna?

Post's attachments

startmotor bussning.jpg, 75.24 kb, 1024 x 768
startmotor bussning.jpg 75.24 kb, 146 downloads since 2014-07-01 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Om jag missuppfattat dig på rätt sätt, så körde du alltså tidigare en 6 volts startmotor på 12 volt?.
Och nu en tolvvoltare på korrekt spänning..

Teoretiskt så roterade ju sexvoltsmotorn då dubbelt så snabbt som den skulle, och solenoiden klappade ju in bendixdrevet med dubbla hastigheten.
Inte konstigt om det då kändes som om motorn startade snabbare förut.

Det kanske dessutom är så att den nya startmotorn har en sådan där planetväxel innanför frihjulet, då roterar den långsammare ändå, men med mer kraft.

Att få i gång en gammal folkamotor på 2-3 sekunder får väl ändå anses vara normalt.
Hjärnspökena kan ju hålla dig vaken alla sömnlösa nätter då startsekvensen överskrider 3 sekunder.... ICQ/ab

Jag brukar föresten klämma in litet vattenfast kullagerfett i startmotorns bussning.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3 Senaste redigerad av luftgekühlt (2014-07-01 12:19:18)

Korrekt misuppfattat  ICQ/ad Bussen original 6v. Blev 12V konverterad och kördes i 2 år med 6V startmotor på 12V system.
Med gott resultat så länge glädjen varade tills mörka moln började dra in på solsidan.

Det där jag sa med 2-3 sekunder bör man ta med ett par kilo salt. Det tar längre tid än innan, ja, men framför allt känns det "trött".
Vilket iof helt stämmer med din tes om den tidigare så pigga och glada starten, startmotorn fick ju i sig en tsunami av elektroner så det räckte och blev över.

Och frågan återstår: ser bussningshuset ok ut?

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

4

Det är ju ett jäkla jobb förstås, men man kan ju ta ur och besiktiga bussningen.
Jag hade en tillsynes fin och hel startmotor, men den hade någ åkt i betonggolvet med axeltappen först, den käkade bussningar... Jag har inte sett det själv, men det lär ju finnas olika dimesioner både på längden och diametern, enligt andra inlägg i denna fråga här. Det kan vara lätt att montera fel bussning, men din leverades ju med rätt (?) bussning...

Hemska tanke, men det kan ju vara ett alldeles för stort hål i sprängkåpan också.
Det är väl inte så att "någon", naturligtvis inte du, provkört startmotorn med startkablar utanför bilen, för der vet ju alla (!?) att man absolut inte dår göra med dessa startmotorer eftersom de saknar yttre lagring, då kan man skada startmotorn så att nån mekanisk tröghet uppstår.

Det är ju väldigt svårt att se på din bild hur det ser ut. Egentligen skall man ju inspektera bakifrån med uttagen motor och uttagen startmoror, de finns säkerligen några mini- och maxmått någonstans, men jag brukar nöja mig med att det känns tajt, om jag med en liten barnhammare och en bit rundstav kan slå in bussningen i hålet är jag nöjd, kanke räcker det att putta in den med tummen, men den skall vara centrerad och sitta fast. Limma skall men inte behöva göra, men jag hamnade vid sidan av en kaffebordsdiskussion på en träff i våras där detta ämne venrilerades. Även där var det någon som limmat sin bussning med epoxilim, det höll tydligen bra.

Jag höll förra sommaren på med att montera olika "bättre" begagnade bussningar, men gav till slut upp, och köpte en sprillans ny, den kostade väl omkring 1700kr plus frakt. Men den har sparat massvis med irritation, och jag fick med en alldeles ny Bosch startmotor på köpet.. ICQ/ab

En annan sak som slog mig, men jag har aldrig själv råkat ut för det, det är väl också så att svänghjulen är annorlunda, olika antal kuggar för 12 och 6 volts motorerna, iallafall på typ 1, vet inte hur det ligger till på typ 2. Men det kan ju vara en en orsak, om det nu är så även på bussarna.

5

Problemet här är att det saknas en bit i spängkåpan därav blir det inte tajt för bussningen och bussningen vill flytta sig, jag har inte provat startmotorn "utanför" endast i bilen utan motor och då snurrar det som bara den.
Bussningen passar perfekt till startmotorn och är ordentligt infettad för bra smörjning.
Båda startmotorerna har nio kuggar och passar i 6v bussning, är även köpt av forumets främste expert på området så det är rätt för svänghjulet. ICQ/ab
Tycker du den blivit "segare" sen du hämtade den Claes?
Vi kan ta ut startmotorn och inspektera utifrån om bussningen har rört sig något, tar inte många minuter...

Typ2 1953 barndoor 11W, Typ2 1961 panel, Typ2 1968 buss,
Typ1 1963 soltak (Herbie), Karmann ghia 1967 m.m.

6 Senaste redigerad av luftgekühlt (2014-07-02 06:25:21)

Jag tror att Björn J.s teori är den som tassar i rätt riktning, 6V startmotorn fick rejält med ström och gick på turbo tills den sa upp sig.
Herbie63, om du frågar mig så ja, den har blivit segare, men jag jämför då 6V "turbo" (isf "fel") med korrekt 12V startmotor (dvs "rätt).
Så min oro beror dels på att den är mindre "pigg" (numer förklarat), dels på den biten som saknas (?) från kåpan som kan ställa till det för bussningen.

"Tröttheten". Det hade varit intressant med synpunkter från andra som bytt startmotor 6V -> 12V

"Biten från kåpan". Har någon en bild på hur det ska se ut eller en förklaring på varför min ser ut som den gör och vad kan man göra åt isf. Eller (hoppas) om allt är som det ska och det kommer att funka fint. Det är där min latenta oro för ännu ett bussningsras ligger.

Bilen startar fint idag. Tackar igen dig Herbie63 och vår NOS leverantör, eran insats har varit "top shelf"! high five!

Herbie63: vi avvaktar och ser.

7

Sex till tolvvoltateorin grundar jag på en liknande ombyggnad jag gjorde, dock inte i en VW, men i en engelsk bil som samtidigt fick minusjordat elsystem, VW-entusiaster är lyckligt lottade på elsidan må jag säga, inför Lucas elsystem håller man sig väldigt lätt för skratt. Nåväl, vi glömde startmotorn, främst beroende på att det just då inte fanns någon passande tolvvoltare, och samma som för dig, den snurrade på himla bra, med en jäkla frenesi, men å andra sidan så brann den upp frampå höstkanten inför vinterförvaringen, under vintern företog ägaren en inköpsresa till vänstertrafiköarna och bland annat 12 volts startmotor inköptes.
Nu är det ju omkring 300% bättre kvalitet på Bosch alla prylar, så din sexvoltare håller nog. Bosch tillverkar ju också bättre kylskåp än vad Lucas gör, inte konstigt egentligen att de dricker ljummet öl på de brittiska öarna Default/lol

Egentligen... egentligen är det inte spänningen som är boven i dramat, det är strömmen som passerar igenom startmotorn. Jag har mätt på en AS 1600 med normal kompression och standard Bosch startmotor, den drog omkring 80 ampere vid start, det är rätt mycket ström, men som jämförelse har jag också en tre liters turbodiesel i annat fordon, den startmotorn drar över 200 ampere vid kallstart.
Jag har läst nånstans, möjligen var det Bosse Bildoktorn, som sade att en tumregel på personbilar var omkring 100 ampere.
Lång utläggning, men iallafall om man då sänker spänningen med hälften till sex volt, så går det år dubbelt så mycket ström för att få ut samma effekt, det är därför som kablarna är tjockare i bilar med sexvoltsystem. Rimligtvis borde då startmotorn vara dimensionerad för att tåla dubbelt så mycket ström än vad en tolvvoltare gör, så om jag nu inte tänker helt fel, borde ju kunna funka med en sexvolts startmotor om den är av bra kvalitet, i många år... Egentligen, rent teoretiskt.

Men, rent mekaniskt, så om du nu har en defekt där bussningen skall sitta, då centrerar ju inte utgående axel på startmotorn, det finns ju en del flex i denna, några tiondelar. Och det kan innebära att ankaret inne i startmotorn, går emot fältlindningen eller någonting annat, och du får en kraftfull mekanisk tröghet, det går långsamt låter illa och blir varmt.

Det är ju nån metallurgisk och magiskt legering i VWs aluminiumgjutgods som baseras på aluminium, tydligen har andelen magnesium och andra ämnen varierat under årens lopp.
Men du borde nog få den där flisen insvetsad, om du finner någon som vågar/kan svetsa i denna legering. Men jag skulle gjort en rövare och provat först med Plastic Paddings keramiska metall, har aldrig provat på en växellåda, men gjorde en gång en nödlagning till sjöss på tändstiftsgängorna på ett topplock av aluminium på en gammal utombordare, och det höll i många säsonger.