Angående helgerån så råder det ju delade meningar om de olika uppfattningarna...
Det finns ju originalförespråkare som letar upp en tidsenlig Blaupunktradio och monterar oavsett om den funkar eller ej. Förvisso finns det helt moderna stereoapparater att köpa, fast med ett retroutseende. Jag hade nog aktat mig väldigt noga för att ta upp nya hål i instrumentbrädan, men hade ju inte alls dragit mig för att bygga om elsystemet till 12V, byta till modernare bromsar med skivor, samt en hel del andra grejer som jag tycker är en eftergift till dagens trafik och andra förhållanden.
Yttre backspeglar på båda sidor och H4-insatser är väl sådana saker jag brukar satsa på, sådant som ser riktigt ut, och sådant som man inte ser vid första anblicken.
Men som sagts, det råder olika uppfattningar om att behålla bilen i originalskick eller ej.
Det var väl bra att du fick blinkersen att funka, om nu varningsblinkreläet funkar, och du skickar nån bild, där det framgår vad anslutningarna heter så kan jag ju berätta hur den skall kopplas in, om du nu vill ha varningsblinkers förstås.
Strålkastare och baklyktor liksom blinkers etc, på gamla bilar, inte bara på VW lider ofta av dålig kontakt på olika ställen, framförallt på jordsidan. Det kan vara en god idé att fixa en ny jordledning som ansluts i lyktan och dras hela vägen in till bottenplatta eller annan bra jordpunkt inne i bilen, det är ju inte säkert att man har så himla bra jord ute i skärmarna.
Även plusledningarna och alla kabelskor kan behöva en översyn, de gamla VW original oisolerade kabelskorna blir ofta glappa, de är utförd i en "gulmetall" nån mässings-bronslegering som kanske var fjädrande när den var ny, nu kanske du försiktigt får klämma i hop dem så att de verkligen sitter fast där de skall. Samma sak i gamla säkringsdosor.
Kablar som varit dragna på utsatta lägen drabbas även av "allmän kabeldöd" när fukt kommer in in vid anslutningarna, dras det in under isolationen av någon mystisk kapillärkraft, och ser till att kopparledningen blir grön och fin. Då fungerar den mer som ett motstånd än som en ledare.
Du tänker väl inte röka inne i bilen? Det är ju jättefarligt, man kan få lungcancer...
Men man kan ju använda cigartettändaren som eluttag, behåll originalet! Och köp en ny som ibland finns monterade i en konsol (båttillbehörsaffären) och montera den under panelen, diskret men ändå lättillgängligt. Det finns ju också pluggar att sätta i dessa, pluggar med USB-uttag, jättekäcka tycker jag, de med dubbla USB-uttag kan leverera omkring 2A (om du bara ansluter en apparat, hälften om du kopplar in två grejer), bra till sufplattor och laddar telefonen snabbt. De enkla uttagen presterar bara 1A.
Jag tycker att du skall vara rädd om din Giha och göra så få hål som möjligt i den, men man kan ju smygmodernisera så att det inte syns så mycket.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."