1 Senaste redigerad av Nicke Fisk (2014-06-24 23:12:04)

Detta är min första tråd och jag hoppas ni står ut med min aningen rudimentära kunskap i ämnet.
Men det är ju därför jag sökt upp detta forum! Alla är barn i början eller hur.

Okej, Jag blev med Ghia för ett år sedan. 61a!
Jag har 12v konverterat den och fått elen att lira. Allting verkade toppen, tills för någon vecka sedan. Då mojnade strålkastarna helt, inget hel eller halvljus. Ingen reaktion alls när man trampar ned fotswitchen.
Idag när jag fick en timme över var jag ut och pillade och upptäckte att Ljustutan på blinkersspaken funkar till strålkastarna så glödisarna och kablarna verkar fortfarande schyssta. Men när jag håller in ljustutan så blinkar strålisarna.. de lyser inte så länge jag håller den nedtryckt.

Inga säkringar har gått och relä finns vad jag vet inte. Kan det vara switchen? Då borde jag kunna bygla på något vänster.

Ett annat stök jag har är varningsblinkersen som bara funkar på vä sida. Det är två gula tåtar, tre blå och en svart. Vilken skall gå vart?

Tack på förhand
Niklas

2

http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … g61-65.jpg

Kolla över alla jordkablar , det brukar lösa det mesta.

Jan Jacobsson Borås

3

Nej – det går inte att fixa. Sälj skräpet till mig istället! ICQ/ab

Skämt åsido. Det du beskriver låter i mina öron som ett jordproblem. Ladda ner elschemat, mät vart strömmen tar vägen, kontrollera dina jordpunkter.
Lugnt och metodiskt, till slut har du ringat in problemet.

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

4

Instämmer, kolla alla jordpunketer!
Men om du har fotomkopplare och ljustuta så finns det ett relä till det senare, vad jag sett i annan tråd, på bild här, är det en rund (eller rektangulär) liten plåtburk. Vid anslutningarna på detta skall det stå siffror som: 56, 56a, 56b kanske även 30 och "S". Kolla att alla anslutningarna där är ok, och att detta relä är för 12V.

Varningsblinkers? Hade sextiettorna sådan? Det var väl först på 1970-talet som det blev lag på det...
Men ok, det fanns iallafall ett relä med flera olika anslutningar på, kombinerat blink och varningsblink. Om det är så att du har ett sådant så skall svart till "S" på relät, och till "S" på varn.blinkströmbrytaren. Men den kan vara brun ibland också... Suck, den andra anslutningen från varningsblinkströmbrytaren kan däremot vara blå, den skall heta 49a på relät, och K på strömbrytaren.
En blå/grön går till kontrollampan, samt till Bl på relät. Svart kan det också vara till en anslutning på relät som heter 15 och andra ändan på denna till säkr.dosan. De blåa...? Gula...? Det kan iofs vara en gul från ljustutans relä anslutning F eller 30, till säkr.dosan. Om den är bortkopplad förklarar det ju varför ljustutan inte funkar som den skall.

Men jag är osäker på om detta gäller Gihorna, men det är svårt att tro att man tillverkade helt andra system till dessa.

Men du, kolla om du hittar några tomma anslutningar någonstans, och berätta vad dessa har för nummer, så kan jag berätta vad dessa är för någonting och kanske också var de skall kopplas.
Vanligt är det att det blir en massa oxid på säkr.dosans anslutningar, samt att spänsten i kontaktblecken försvunnit, så att säkringarna trillar ur så fort man passerar ett farthinder i hastigheter över 70km/h, himla irriterande faktiskt ICQ/ad .

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Herre Jösses, på detta forum finns det kunskap och generositet som lyser starkt. (till skillnad mot mina strålisar).
Sedan jag skrev har jag inte haft super mycket tid att pilla, jobb, barn och annat har kommit ivägen. Det jag har gjort är att riva ut varningsblinkersen (som jag tror är eftermonterad, precis som du Björn J). När den låg trött i mottorrummet började alla fyra funka. Så där var svaret glappkontakt.

Vad det gäller strålisarna har jag tagit loss den ena och gjort en visuell inspektion, det ser bra ut men i helgen skall jag mäta.
Tänkte också posta lite bilder, för att ni skall lära känna min bil.

Tack för nu, fler frågor följer förmodligen.

PS. är det helgerån att slita ut den gamla ciggtändaren, borra upp och sätta in en modern? Samma sak med stereon?  Det har jag nämligen råkat göra idag. OJSAN!

6 Senaste redigerad av Björn J. (2014-06-27 15:35:16)

Angående helgerån så råder det ju delade meningar om de olika uppfattningarna... ICQ/ad
Det finns ju originalförespråkare som letar upp en tidsenlig Blaupunktradio och monterar oavsett om den funkar eller ej. Förvisso finns det helt moderna stereoapparater att köpa, fast med ett retroutseende. Jag hade nog aktat mig väldigt noga för att ta upp nya hål i instrumentbrädan, men hade ju inte alls dragit mig för att bygga om elsystemet till 12V, byta till modernare bromsar med skivor, samt en hel del andra grejer som jag tycker är en eftergift till dagens trafik och andra förhållanden.
Yttre backspeglar på båda sidor och H4-insatser  är väl sådana saker jag brukar satsa på, sådant som ser riktigt ut, och sådant som man inte ser vid första anblicken.
Men som sagts, det råder olika uppfattningar om att behålla bilen i originalskick eller ej.

Det var väl bra att du fick blinkersen att funka, om nu varningsblinkreläet funkar, och du skickar nån bild, där det framgår vad anslutningarna heter så kan jag ju berätta hur den skall kopplas in, om du nu vill ha varningsblinkers förstås.

Strålkastare och baklyktor liksom blinkers etc, på gamla bilar, inte bara på VW lider ofta av dålig kontakt på olika ställen, framförallt på jordsidan. Det kan vara en god idé att fixa en ny jordledning som ansluts i lyktan och dras hela vägen in till bottenplatta eller annan bra jordpunkt inne i bilen, det är ju inte säkert att man har så himla bra jord ute i skärmarna.

Även plusledningarna och alla kabelskor kan behöva en översyn, de gamla VW original oisolerade kabelskorna blir ofta glappa, de är utförd i en "gulmetall" nån mässings-bronslegering som kanske var fjädrande när den var ny, nu kanske du försiktigt får klämma i hop dem så att de verkligen sitter fast där de skall. Samma sak i gamla säkringsdosor.

Kablar som varit dragna på utsatta lägen drabbas även av "allmän kabeldöd" när fukt kommer in in vid anslutningarna, dras det in under isolationen av någon mystisk kapillärkraft, och ser till att kopparledningen blir grön och fin. Då fungerar den mer som ett motstånd än som en ledare.

Du tänker väl inte röka inne i bilen? Det är ju jättefarligt, man kan få lungcancer... ICQ/ad
Men man kan ju använda cigartettändaren som eluttag, behåll originalet! Och köp en ny som ibland finns monterade i en konsol (båttillbehörsaffären) och montera den under panelen, diskret men ändå lättillgängligt. Det finns ju också pluggar att sätta i dessa, pluggar med USB-uttag, jättekäcka tycker jag, de med dubbla USB-uttag kan leverera omkring 2A (om du bara ansluter en apparat, hälften om du kopplar in två grejer), bra till sufplattor och laddar telefonen snabbt.  De enkla uttagen presterar bara 1A.

Jag tycker att du skall vara rädd om din Giha och göra så få hål som möjligt i den, men man kan ju smygmodernisera så att det inte syns så mycket.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Hej Alla!
Nu finns bilder på bilen i under PROJEKT.
Haft en synnerligen dålig dag idag. Bajsbil.
Misströstar och går i säljtankar.