1

Ska montera mina nya cyl/topplock men har läst att inga papperspackningar är tillåtna, bara "curelit" felstavat jag vet.
Och kopparringar mot topparna.

Stämmer detta eller tvistar de lärde?

2 Senaste redigerad av Busaberg (2014-06-24 14:07:00)

Jag har slipat in cylindrarna med ventilslippasta mot topparna och använder silikon vid cylinderfoten.Vet inte om det är "rätt"men fungerar gör det...

3

Curil brukar man ha mellan blockhalvorna. Själv har jag använt Permatex #3 "Flange sealer" på ytan mellan cylindern och blocket (verkar vara godkänd för flygplan, så då duger det åt mig  ICQ/af  ).

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

4

Glöm inte att slipa in cylindrar mot topplock, du kan använda ventilslippasta. Curil K2 mellan blockhalvor och nån bra silikontätning mellan block och cylindrar. MH hade ett bra knep och det var att hitta en som inte luktar så mkt ättika.

5

Biltema orangea siliconpackning(ersättare) är bra.

Men visst funkar det med samma tätning som mellan blockhalvorna oxå - jag varierar vad som ligger till hands ,-)

Tycker nog det verkar onödigt att "slipa in" om du har både nya cyl och toppar ?

6

Har använt curil mellan blockhalvorna, trodde att det skulle "härda" dvs bli segare vid torkning men icke.
Ska vara så?
Då använder jag curil till cyl foten åxå.

7

...å inga topplockspackningar!!!!

S

8

Mettis, det tar ju inte många minuter, känns som att man lika gärna kan göra det. Nytt innebär ju inte alltid att saker är raka och perfekta.

9

Nytt betyder bara att det inte är använt.  Default/lol
Oftast funkar det men när det inte gör det så bannar man sig själv för att man inte kollat.  Man kan få lägga mycket tid på nya prylar ibland.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Nytt betyder bara att det inte är använt.  Default/lol
Oftast funkar det men när det inte gör det så bannar man sig själv för att man inte kollat.  Man kan få lägga mycket tid på nya prylar ibland.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Inga kopparringar??????
Hur sjutton ska det bli tätt mot topparna????

Sten vW skrev:

...å inga topplockspackningar!!!!

S

12

Det är därför du ska slipa in cylindrana mot topparna lite lätt, med ventilslippasta...

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

13

Marantz skrev:

Inga kopparringar??????
Hur sjutton ska det bli tätt mot topparna????

Sten vW skrev:

...å inga topplockspackningar!!!!

S

Det sitter inga packningar original och det ska inte sitta några nu. Det blir tätt ändå, det har byggt tiotals miljoner motorer på detta sätt utan problem jag tror att det fungerar även på din, och dessa slipades inte in.  ICQ/ad
Var har du läst att det ska sitta kopparringar?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

mot topparna …..

15

mot topparna …..

16

Kopparringarna som sitter original på 25-30- och 34 hk är till för att stoppa avgasläckor i direktvärmen på dessa motorer. Dom har inget med kompressionstätning att göra.

17

Kanske därför jag fått för mig att det ska vara koppartätning mot topparna då jag endast renoverat 30hk motorer förut.  ICQ/ad

Ventilpasta mellan topp/cyl och klet på foten får det bli.  ICQ/ag

18

Ventilpastan ska inte sitta kvar mellan topp/cylindrar  Default/lol

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

19

ICQ/ad