Ska montera mina nya cyl/topplock men har läst att inga papperspackningar är tillåtna, bara "curelit" felstavat jag vet.
Och kopparringar mot topparna.
Stämmer detta eller tvistar de lärde?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Montering av nya cyl/topplock,,,,,,,,,,,,,,
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Ska montera mina nya cyl/topplock men har läst att inga papperspackningar är tillåtna, bara "curelit" felstavat jag vet.
Och kopparringar mot topparna.
Stämmer detta eller tvistar de lärde?
Jag har slipat in cylindrarna med ventilslippasta mot topparna och använder silikon vid cylinderfoten.Vet inte om det är "rätt"men fungerar gör det...
Curil brukar man ha mellan blockhalvorna. Själv har jag använt Permatex #3 "Flange sealer" på ytan mellan cylindern och blocket (verkar vara godkänd för flygplan, så då duger det åt mig
).
Glöm inte att slipa in cylindrar mot topplock, du kan använda ventilslippasta. Curil K2 mellan blockhalvor och nån bra silikontätning mellan block och cylindrar. MH hade ett bra knep och det var att hitta en som inte luktar så mkt ättika.
Biltema orangea siliconpackning(ersättare) är bra.
Men visst funkar det med samma tätning som mellan blockhalvorna oxå - jag varierar vad som ligger till hands ,-)
Tycker nog det verkar onödigt att "slipa in" om du har både nya cyl och toppar ?
Har använt curil mellan blockhalvorna, trodde att det skulle "härda" dvs bli segare vid torkning men icke.
Ska vara så?
Då använder jag curil till cyl foten åxå.
...å inga topplockspackningar!!!!
S
Mettis, det tar ju inte många minuter, känns som att man lika gärna kan göra det. Nytt innebär ju inte alltid att saker är raka och perfekta.
Nytt betyder bara att det inte är använt.
Oftast funkar det men när det inte gör det så bannar man sig själv för att man inte kollat. Man kan få lägga mycket tid på nya prylar ibland.
Nytt betyder bara att det inte är använt.
Oftast funkar det men när det inte gör det så bannar man sig själv för att man inte kollat. Man kan få lägga mycket tid på nya prylar ibland.
Inga kopparringar??????
Hur sjutton ska det bli tätt mot topparna????
...å inga topplockspackningar!!!!
S
Det är därför du ska slipa in cylindrana mot topparna lite lätt, med ventilslippasta...
Inga kopparringar??????
Hur sjutton ska det bli tätt mot topparna????Sten vW skrev:...å inga topplockspackningar!!!!
S
Det sitter inga packningar original och det ska inte sitta några nu. Det blir tätt ändå, det har byggt tiotals miljoner motorer på detta sätt utan problem jag tror att det fungerar även på din, och dessa slipades inte in.
Var har du läst att det ska sitta kopparringar?
mot topparna …..
mot topparna …..
Kopparringarna som sitter original på 25-30- och 34 hk är till för att stoppa avgasläckor i direktvärmen på dessa motorer. Dom har inget med kompressionstätning att göra.
Kanske därför jag fått för mig att det ska vara koppartätning mot topparna då jag endast renoverat 30hk motorer förut.
Ventilpasta mellan topp/cyl och klet på foten får det bli. 
Ventilpastan ska inte sitta kvar mellan topp/cylindrar 
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Montering av nya cyl/topplock,,,,,,,,,,,,,,
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.