276 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-22 11:00:50)

Jaha, ut med maskinen igen då...

https://6q86bw.db.files.1drv.com/y4mHtjh30tEyKMAZLLcPnQh4P7FnmySXaGdqV3MT_y_xX-10p8-iboNzfnEqUOybOdlwe5EQMFVp8X3jzVf2sENbeyCk0Wmn8x0mlHbDGVysCgqBg5wsaWTrXoxXGkV7zcFIW0zM6JHJdgbgyJ1nZc8g7zRGeqzS4lB6sY7fs19eZSkWUqlJpk2ELap_1ZVPZ0GNSULHiRNbduOTfj310GB4w?width=800&height=600&cropmode=none

Har moddat den lilla motorvagnen med de största länkhjulen som Clas O hade. Naturligtvis fattades det några millimeter för att domkraften skulle passera under den, suck...

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

277 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-22 11:01:44)

https://6q9abw.db.files.1drv.com/y4mIPF31a1qLtuFUuTubhARkkX8JfoveJYhP5c1mxsxnfQeWwSDKqXbOJG05X0JD8sYkiaiA7EbT276Q7ttMPyxmSD-z_gKqaQLhEjk19vt76Z8RkscXu3wZRTvVKYONX1SwdSlVju_JkaSs7LdUNrk5KHZxeYmXplFgzbs9yTWtcmBu_zlbHfSspY0PD8_GByV0CPNZDKMN9dkuKfjZUhKNg?width=800&height=600&cropmode=none

"Waxxarns"" cupstag monteras mellan balken och ramhornen. För att inte sätta det främre fästet till växellådan i spänn, fick jag fila upp hålen en smula på de nya (hårdare) kuddarna.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

278 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-22 11:02:28)

Den nya Logmech-balken på plats

https://6q9bbw.db.files.1drv.com/y4mTKPKgDGsxPWovL_pFNXXYkO0jRqLhh-UVUBzcGZi3-33CFpK-Q0XUxOZLmy71TaR6-ENLL-6wOfAQ7EHOp32VzuSvOl4cfXI-tXDGmjTci9pxJcGlBhBKl9mGYWG-w4S8F_QHCeaIvjtGjcyg2rO08I6IAD5WHI2OLeIuNwE-3bDWroni9F_Mzh9tkdy5KcAY4eAMbr959g5nSo9_c4P6A?width=800&height=600&cropmode=none

Den har fästhål för cupstag, men det funkade inte med Uniball-länkarna, de gick inte att vinkla tillräckligt mycket. Så jag behöll fästena som hörde till cupstaget.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

279

Nu tummar vi på här för att det snart ska bli dags för en liten provtur ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

280

Intressant med Cupstaget. Jag har också Logmech fästet. Får se hur man skall lappa ihop detta......   ICQ/an

281

MattiasT skrev:

Intressant med Cupstaget. Jag har också Logmech fästet. Får se hur man skall lappa ihop detta......   ICQ/an

Ja, jag har lite svårt att se hur man ska få ihop det med stagen som sitter i det övre stötdämparfästet. "Waxxarns" fästen är ju vinklade upp mot det fästet, och där passar det ju som hand i handske  ICQ/ae Enda nackdelen är ju att de flyttar balken bakåt lika mycket som de är tjocka, men det gick ju att avhjälpa med en rundfil  ICQ/ad

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

282

Nu har jag inte sett fästet "live" ännu. Men det borde väl gå att justera vinkeln på det övre röret (det mellan stötdämparna), så att man kan borra nya hål i Logmech fästet ovanför befintlig infästning? Eller tänker jag fel?

283

Det finns inte så mycket material kvar ovanför hålen på Logmech-balken, så några nya hål blir nog svårt att få dit. De korta stagen lutar ju typ 45 grader, medan fästöronen på balken är riktade rakt uppåt. Till mitt stag är det dessutom M10 skruv, hålen i balken verkar avsedda för M8.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

284

Ok. Om man skulle bocka nya öron som passar i befintliga hål i Logmechfästet, blir de "korta" stagen för långa då eller? Många frågor nu......  ICQ/ag

285 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-22 16:17:09)

Har du ett likadant cupstag som mitt?

https://6aqgkg.db.files.1drv.com/y4myVuj_KxP9A6r1HvvxY816wMhTTc9jiC2MQX9xpeoS7iic7qWY8fgZ49QEkraENo4avRpU685L8COvpowrc3blYg9jZTZqPWHG6U2fZgtjGdKBm-O2tfx5eI8W5Hdc1ac2h401AE66sHT787HiV31p0V8XsY4OGTjLPJt8R-t7WH6KsIZulaNiPbu19UMXR6FKyTnQ3mTk8IuRNmxqqHm5A?width=800&height=600&cropmode=none

Det korta staget är 225 mm och fästörat på balken sitter uppskattningsvis 50 mm högre. Men mina är ganska långt utskruvade, så det borde (kanske) gå att få dem i nivå med hålen på balken. Nu kan jag iaf inte använda dem, kylkåpan på typ 4:an går ner för långt.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

286

Humm.... jag vet inte riktigt hur det var tänkte med fästet där...... belastningen blir i mitt huvud lite konstig med de bakre strävorna på den längre som går mellan tornen om de är monterade som på bilden än om fästena båda sitter i ytterkant (infästning av stötdämparen) ..... men vad vet jag waxxarn har säkert gjort sin läxa ICQ/ab

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

287

Stefan F skrev:

Har du ett likadant cupstag som mitt?

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_3735_zpsaa5cbe17.jpg

Det korta staget är 225 mm och fästörat på balken sitter uppskattningsvis 50 mm högre. Men mina är ganska långt utskruvade, så det borde (kanske) gå att få dem i nivå med hålen på balken. Nu kan jag iaf inte använda dem, kylkåpan på typ 4:an går ner för långt.


... men det ser iallafall bra och rejält gjort ut! ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

288

riseabove skrev:

Humm.... jag vet inte riktigt hur det var tänkte med fästet där...... belastningen blir i mitt huvud lite konstig med de bakre strävorna på den längre som går mellan tornen om de är monterade som på bilden än om fästena båda sitter i ytterkant (infästning av stötdämparen) ..... men vad vet jag waxxarn har säkert gjort sin läxa ICQ/ab

Jo, det är sant. De sitter lite längre in än t.ex. det här:

http://csplink.de/KhRI0EUFbp

Å andra sidan behövdes ingen svetsning, det är Bolt-On och det går att justera på lite olika sätt.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

289

Jag har kopierat ett köpt cupstag, så dom har nog gjort rätt  ICQ/ab

290

Waxxarn skrev:

Jag har kopierat ett köpt cupstag, så dom har nog gjort rätt  ICQ/ab

Jag ställer mig dessvärre lite skeptiskt till det.... ska se om kompisen som har caddat upp hela bakvagnen på en bubbla kan konfirmera detta med ett litet FEM-test ......

Du har en klockren produkt det säger jag ingenting om alls utan jag ställer mig mer skeptiskt till själva konstruktionen i sig ur ren belastningssynpunkt.... å andra sidan kanske jag bara oroar mig i onödan......

Justering är ju jättebra men om belastningarna hamnar knas så hjälper de inte ...... jag återkommer om jag kan få kompisen o göra en liten simulering som sagt ICQ/ab

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

291

När dessa cupstag kom så var det några racers som började rödlyckta så visst gör den nytta för chassiereaktionen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

292

Svwerker skrev:

När dessa cupstag kom så var det några racers som började rödlyckta så visst gör den nytta för chassiereaktionen.

Ja så klart funktionen är nog densamma oavsett men det jag funderade på var just VAR belastningen hamnar när man flyttar infästningspunkten emellan stötdämpartornen oh inte på dem där det faktiskt är där de behövs.....

Jag tänker på att göra saker på det bästa sätt man kan oh har man de möjligheterna waxxarn har så kan man ju göra ett ur väghållingsmässigt OCH hållfasthetsmässigt bästa grejen.... eller ?

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

293

Ska man bara åka rakt fram så är det viktiga att drivlina och hjulupphängning bildar en stabil enhet, resten ska bara peka rakt fram. ICQ/ab

Ska man åka bana så kommer saken i ett annat läge, då behöver fram och bakvagn också vara så stabila som möjligt men då snackar vi i princip helbur med rör och stag åt alla håll mellan fram och bakvagn och drivlina.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

294

Intressant att det blev lite diskussion kring det här!  ICQ/ab  Klart roligare än ändlösa rostlagningar  ICQ/af

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

295 Senaste redigerad av riseabove (2014-03-20 21:39:31)

Svwerker skrev:

Ska man bara åka rakt fram så är det viktiga att drivlina och hjulupphängning bildar en stabil enhet, resten ska bara peka rakt fram. ICQ/ab

Ska man åka bana så kommer saken i ett annat läge, då behöver fram och bakvagn också vara så stabila som möjligt men då snackar vi i princip helbur med rör och stag åt alla håll mellan fram och bakvagn och drivlina.

Ja självklart . Jag ser det i första hand som en möjlighet att rädda växellådan med sådana här "cup-stag" och med infästningen av det bakåtgående stagen på det tvärgående så KOMMER det att flexa mer än om infästningen satt i stödtämparinfästningen med minskat positiv effekt . säkert bättre men inte bra ICQ/ab

Att åka bana eller tillomed HÅRD gatkörning (ja jag vet olagligt osv) är självklart en bur att rekommendera pga av många anledningar. Den uppstyvande effekten är ju självklart välkommen det finns helt klart sätt att styva upp en 1303 UTAN att montera bur om man är lite trixig och inte är rätt för att kapa i sin bil och ersätta med annat material......

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

296

Pratade med Bengt Holmgren angående hans Beetlecup 1303. De hade rör överallt och han kände i bilen om man ändrade en fjäders spänning 1cm, innan de förband hjulupphängningen så kunde de ändra 3-4 cm utan märkbar effekt på köregenskaperna. Folkorna vrider sig rätt mycket när man kör inspirerat.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

297

Har till-o-med för mig att Bengt sade det i en intervjuv på Kjelles Bug-Run video - att "bara genom att bygga bättre bur, kapade vi sekunder på varvtiderna" !

-Tänkvärt ?

298

ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

299 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-22 16:38:52)

Bra trådlyft!  ICQ/ae  Vad har då hänt sedan mars?  Jo, jag har konstaterat att min modifierade hållare för oljekylaren förmodligen läcker, för det kommer ut olja på ställen där det absolut inte finns någon anledning till det. T.ex. på den v. sidan, på typ 4:ans motsvarighet till "glömplåtarna", där det enda som kan läcka är just oljekylaren. Sååå... efter att ha funderat en stund över möjliga alternativ (och där ingick INTE att plocka ur motorn igen..) blev det istället en beställning av en extern oljekylare med termostatstyrd fläkt. En leverans som jag fortfarande väntar på...

https://4a83bw.db.files.1drv.com/y4mWlbA3_cDoIqeBIlFhKY_KYNpAYJFl1ipUJ6C-kUW2FCbqTS_bDKteT3fTawIp5GNpsTZ76nQLqgwixES7IT0SfBM84KoO23ZQLAZiR5VvXikf0R5fPcfJw-MU82Z1ato1HNXb-xzzDBqWu-TEGDetCZnyC1RIOhzlZ5kYoKP6Djw1EB9MExPQaDP_BQY6_n-MrEloSErpIsrlbVhIw8S3A?width=600&height=800&cropmode=none

Logmech-rullen byttes mot ett mer konventionellt cross-bar länkage från tyska CSP. Intressant förpackning, ingen tvekan om att något skulle fattas här, inte  ICQ/ag

https://5wqgkg.db.files.1drv.com/y4mR2i67FOtlnIf7zmzDL5-uLpMb9xR5x_Qho-v7OEwlWdmLNTHVn07tjqCSjgPmJ-E7ALwEyylg5Gp9i5CxIMT94NGFBBc7_WC0VBj1TwKKKpgFHYNRmq0b0EMXB1kWmzoeYmAfXg9hqpCvonCsgOlMChr9fn9bUjJLpYN7H7EXwTriYfYv0ceCeq-qh5jmM6A-ZEW1QxWllsAb9ybcURqZQ?width=800&height=600&cropmode=none

Laserskurna basplattor och Uniball-lagring av staget är inte helt fel, men så var ju prislappen därefter...  ICQ/an  Har även passat på att bestycka om förgasarna en smula, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=28015 så nu verkar den gå någorlunda hyggligt. Målet är dock fortfarande insprutning med MegaSquirt II.

https://3w88bw.db.files.1drv.com/y4mjtdgYdEZKOt6ygnsCjHpTY78mBFHABK3fxYSJOtOwHSX-GH0y6S2-5_s25B5GEilpHFPHwxjUp5VFNrs-HJwvwaHZt0gCxdItTCpigJEeevoP-e4DHTp2ZCJkSEjfDan2lMmIp3qwHcFGNBbOxiJfpyeH165cENtvuOIBSmnUEkPL99WM_O11EOAYnE1OMkI9hfHO7RjV2ogGSqMgF4EGg?width=800&height=600&cropmode=none

Har haft lite problem med att det har droppat olja från stötstångstuberna ner på avgasrören, med påföljande rök- och luktutveckling. Dock bara på v. sida, varför jag bestämde mig för att kolla upp var det läckte. Det visade sig att tätningarna till 4:ans avgas (och 3:ans insug) på något sätt blivit klämda, och inte tätade ordentligt mot toppen. Den gröna lilla stumpen av tätningsringen som sticker ut ska förstås inte vara där...

Så just nu är läget att den står upphissad utan v. bakhjul, i väntan på en ny (extern) oljekylare. Dock påställd och målet är fortfarande en besiktning i år. Även om jag får inrikta mig på vinterträffarna, haha...

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

300

Det fungerade! ICQ/ad
Vi måste ju hålla ihop med våra -03:or här uppe i toppen emellanåt ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983