1

Postade en tråd i elektriskt, men de gick mer över till de mekaniska.
Tidigare tråd ; http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 81#p291281

Snabbis om förloppet.

Hämtade hem bussen efter vinterförvaring, Batteriet var stendött. Med hjälp av startkablar så gick den igång och kunde köras hem 3.5mil. Inga konstigheter.
Väl hemma ställdes batteri på laddning, tog ett annat batteri under tiden. efter någon veckas stillastående skulle vi en kväll ut och köra, med halvsunkigt batteri. Efter 5km började motorn tappa kraft, allt mer och mer. Fick köra in till sidan av vägen och fick jobba med gasen för att hålla motorn vid liv. Lönlöst.
Bogsering hem, byte av batteri, laddregulator, generator, ett år gammal fördelare, testat olika tre olika tändspolar, elektrisk bensinpump ett år gammal, nya tändstift, testat med nya tändkablar, tappat ut tanken (varav 3 sista liter var vatten), 3st nya bensinfilter längs vägen från tank till förgasare.

Tog ett komptest idag med bra resultat, mellan 10.5-11.
Det är en 1700 pannkaksmotor med gamla slitna dubbla solexförgasare 32/34 pdsit
Förgasarna rengjordes för ett år sedan och bytte då även packningar.

Idag startar motorn och går på låg, ojämn tomgång, värre blir det när motorn är varm, då dör den direkt när kör och saktar in eller när den ska gå på tomgång.
Det går att köra, men gången är riktigt dålig. Den svarar inte riktigt på gaspådrag och hackar fram på något vis.
Motorn låter lite mer dovt nu än vad den gjorde tidigare ( kanske är inbillning när det är ojämn gång)

En förgasare tjuvar lite luft, om man sprutar runt med startgas så går den lite jämnare.

Hjälp mig att komma fram till felet!!   snälla ICQ/ab

Den som väntar på något gott.. Han blir aldrig fet

2 Senaste redigerad av Björn J. (2014-06-09 22:45:29)

Börja med att åtgärda den förgasaren som suger tjuvluft!
För säkerhetsskull, blås alla bränsleledningar igen, med tanke på att du haft vatten i tank och ledningar.
Kolla sedan accelerationspumarna, om du har sådana på dina förgasare.
Jag mekade nyligen med en helt annan, en 34-PICT, och när jag hade blåst lågfartskanalerna, samt i hålet där den elektriska shuntventilen sitter, så gick den riktigt bra på låga varv och tomgång. Jo jag gjorde rent och bytte membran i accelerationspumpen också. Men som sagt, bara generella råd då jag aldrig mekat med den typen av förgasare som du har.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Ja nu verkar jag ha fått lite ordning på maskineriet. Det sitter totalt 3st avstängningsventiler på förgasarna. En av dessa fungerade inte.. Bytte till en bättre begagnad.
Den förgasare som tjuvade luft  tog jag bort,  (har en uppsättning till av dessa förgasare i sämre skick) skruvade över lite delar mellan förgasarna  och  använde mig av loctite blå silikon  istället för packningarna som börjat bli slitna efter allt plock ihop och isär.

Nu tjuvar den ingen luft och läcker ingen bensin.

En snabb provtur så kändes och lät det bra. Skönt!
Men en senare provtur, bara runt kvarteret, så gick den sämre igen. Inte lika dåligt som innan. Svarar inte helt på gasen och dör när man stannar vid rödljus eller dylikt.

Givk bak till motorn efter provrunda och skulle se så att allt den inte tjuvade lift igen eller läckte bensin, men det såg bra ut.
Kollar man däremot på insugen, så vart de insuget där jag bytt förgasare fullt med små droppar, Och det var iskallt, kontra de andra insuget som var lite mer ljummet.
Kan kylan ha någon bidragande orsak?

4

Om du har otur så fryser det (det är därför t1 har förvärmning på sina insug )
Använder du Std luftrenare 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Jag har original luftburk på, sitter ett biltema luftfilter i.

Ett sådant här ska de sitta i.
http://www.classicvw.se/luftfilter-t2-7 … s_id/1605/

6

Andledningen att jag frågade om luftfiltret är Om man byter till något annat så måste man ändra bestyckningen(munstycke) i förgasarna
om man har bytt avgassystem så får man gå upp typ 5steg i munstycke (130>135 ) för inte maskin skall bli orkeslös
Ofta när man vinter förvarar så har man soppa i tanken I dagens bensin innehåller 5-6% alkohol som oftas delar sig i två skickt i tanken och det vill rosta i undre delen av tanken och man får in skiten pumpen sen i förgasarna som inte är så roligt
Man kan ta någon kork av tvåtakts olja i soppan så binder man rosten
Sen är det inte fel att ha ett pappers filter(sådana fräna filter med nät går skiten rätt i genom) innan soppapumpen
Förmodligen är det att göra rent förgasarna igen så bör det funka
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

7

Jo som sagt, jag har ett filter precis efter tanken, och ett till till varje förgasare efter soppapumpen. Bränsle fram till förgasare verkar inte vara något bekymmer.
Har haft isär förgasarna och rengjort och testat igen. Gjorde en grundinställning av förgasarna och då började de gå bättre, men inte helt bra ändock. Fick ett par kompletta förgasare av Alex's som vi har bytt packningar på, gjort rent med tryckluft och testat med olika munstycken.

Resultat av gamla förgasarna: fungerar att köra med, blöddrar lite och ger inget vidare bra respons på gasen. Den är trött med dessa förgasare.
Munstycken på dessa: 132.5 -bränsle och luft 155 vs. 175.

Resultat av "nya" förgasarna : ger bra respons på tomgångs och blandningsskruvar. Får den att gå väldigt fint på tomgång. Bra respons och kraft när man gasar ordentligt. Men när man ska gasa iväg som vanligt börjar det att blöddra, när man kommer upp i högre varv går den bättre.
Kör nu på 132.5 i huvud/bränslemunstycket och 140 luft på båda förgasarna. Tror att de ska stämma rätt bra överens med original. Har haft av och på förgasarna alldeles för många gånger nu utan några större framsteg.
Flottörnivå ligger på ca 16 på båda förgasare, mätt från kanten uppifrån och ner till bränslet.

Anledning till att jag helst vill köra med de "nya" är att de är mer kompletta. saknas lite detaljer i förgasarna på de gamla.

Tändningen är ställd och visar 11 före och slutar på 32 när man varvar.

Tacksam för tips, idéer?  ICQ/ab

8

135-137 i h munstycke
När du gasar kraftigt går axpumpen in och rikar mycket

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

9

Vart bort med 135 huvudmumstycken innan idag det var ingen förbättring.

Den går orkeslöst blöddrar på låga varv när man belastar den.

10

Nej 135 var ingen förbättring tyvärr..

11

Du kan ha släckt ett av stiften, byt!

S

12

Tack. Ska kolla detta.

13

Har lite dåliga tändstiftsgängor på nummer 2. Det har legat och gnagt lite i huvudet, men det har funkat bra i två år. Bytte ju tändstiften bara för någon vecka sedan. Men stiftet går kanske inte tillräckligt långt ner?
Hur som haver. Gjorde en snabb genomgång av ventilspelet igen, tändning, grundinställning förgasare, startade bussen och drog tändkabel nr 2 direkt, OJ!, vilken skillnad. Där har vi nog felet ICQ/ab  Motorn gick betydligt bättre utan den tändkablen på stiftet.
Nu ska jag testa med nytt stift och ny tändkabel. Går inte det Bättre får jag försöka borra och gänga upp tändstiftshålet på nytt.

14

Tändstiftet på plats igen. Lyckades finna de rätta gängorna så slapp sätta ny insats i tändstiftshålet. Skönt ICQ/ab
Efter detta tycktes motorn lira fint, sånär som lite finlir på förgasare/tändning.
Körde en längre runda och parkerade sen hemma.

Någon timme senare var det dags att ge sig ut på en tur, men nu ville motorn inte vara med. Knappt att den ville starta, men fick igång den, dragläge i 1.an, varva upp, växla till 2.an, gasa upp, och i början av gasandet började bluddrandet igen. Så det vara bara att lägga i backen och parkera igen.

Sen har jag försökt skruva och justera en jävla massa, har grundinställt förgasarna, ställt tändning på ca 7.5 före tdc. I detta läge går den fruktansvärt dåligt vid körning och ojämn tomgång!
Låter jag motorn gå på tomgång och ställer tändningen (utan någon stroboskop-lampa eller lys-mejsel) av att bara lyssna. Jag ställer den mycket före om man jämför med föregående, 7.5,
Tomgången blir hög och motorn går jämnare, Efter det skruva jag ner tomgången något på förgasaren, blandskruvarna på sidorna av förgasarna skruva jag in en i taget tills den börjar gå ojämnt, och sen ut 1/4 varv ungefär tills den går jämnare igen.
Tog en provtur, fortfarande lite  bluddrande vid gaspådrag, men mycket rappare och jämnare.
Men den går fortfarande långt ifrån så jämnt och fint som den har gått tidigare.
Under den senaste provturen märkte jag även ett skramlande ljud vid full gas. Ljudet uppkommer bara när jag trycker fullgas.

What to do, what to do?  ICQ/an

15

Satte du i nya stift som föreslogs tidigare?

16

Det verkar som den inte får tillräkligt med soppa
Om du testar igen slå stopp på maskin när det bludrar skruva bort flotör locket på fuggen så är säkert nivån mycket låg eller tom
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

17

Nu har jag varit iväg på lite semester och inte kollat här alls. Tack för tips ICQ/ab
Har testat med olika tändstift, av ngk, Bosch, vart lite skillnad på hur dessa var utformade, ngk stiften fungerade bättre.
jag ska köra motorn och stänga av när bluddret kommer. Vad är felet om det visar sig att flottörhuset står tomt?

Till råga på ovanstående.
Nu har även något oroligt missljud uppkommit. Har inte lyckats lokalisera det än då ljudet uppkommer när du kör och belastar motorn. I friläge låter det normalt i alla lägen. Men när du varvar ut i växlarna eller när det kommer lite uppförsbacke och motorn får mer belastning, då börjar det låta.  ett snabbt knackande ljud!

18

Det ljudet du beskriver låter nog som spikningar. Tidig tändning? Magert med bränsle?