Mannen hette Gunnar, Gunnar Olovsson men var känd som Gunnar.
Eller eg n'Gunnar. Han flög tunnan i tjänsten och hans plan var märkt med n'G vid cockpit.
Framtill var planet märkt med en stor etta, för att citat: -Markera vem som är nr 1 bland oss piloter!
Gunnar hade en äldre bror, Georg som tidigt flyttade till Amerika, eller Amerrkatt som alla hemma kring Alvik sa.
"- En Georg ha visst flytta till Amerrkatt, och börjat kalla sig George.... Hmpfff, han tro no att han ä nå...."
Sommaren 59 var en riktigt regnig sommar, och när juli led mot sitt slut så bestämde sig Gunnar att åka över till sin bror i Amerrkatt.
14 dagar skulle han stanna, och resan blev riktigt trevlig!!
När tio dagar hade gått så föreslog Georg, förlåt George, att dom skulle åka till Californien för att kolla på racing!
Gunnar tyckte det lät som en ypperlig ide och väl på plats så var det uppvisning för en ny klass bilar.
En man vid namn Enrico Nardi hade fått en ny VW Bubbla av 1958 års modell skickad till sig.
Han hade sen plockat den ren på delar och monterat allt i ett rörramschassi, och publiken var som tokiga!!
Gunnar tillhörde skaran som stod med haksläpp, en sån skulle han minsann bygga sig när han kom hem!!
Han visste att fru Bergenstråle i grannbyn Antnäs hade en 56a som var i fint skick, förutom att grannens odåga till son hade backat in sin Cadillac i sidan så höger dörr inte längre gick att stänga.
Väl hemma igen så traskade Gunnar över till Alice och frågade om bilen var till salu.
Det var den, för sjuttiofem riksdaler så var bilen hans!
Gunnar körde hem den till sig och började samma kväll riva isär den, hela bilen plockades isär ända ner på bottenplattan.
Han hade smugit in i depån over there och tjuvmätt lite grann, racerbilen, som f.ö. visst kallades Formel Vee, mätte drygt en armslängd från sida till sida.
Gunnar kapade sonika av bottenplattan och gjorde den smalare, däremot fick den behålla original längd.
Dagen efter så åkte han till den lokala vvs-firman, Johanssons Rör, och köpte 25m vattenledningsrör och sen var det bara starta gassvetsen och börja bocka!
Fronten kläddes med plåt, för stabiliteten, och resten med alu som han "lånade hem" från jobbet.
Tre veckor senare så stod den klar!
Premiärturen gick riktigt bra, Gunnar kände sig som en riktig racerförare när han ångade fram genom byn!
På Julhelgen 1960 så förolyckades dock Gunnar vid en flygolycka i Strängnäs, och bilen blev stående fram till 1965.
Georg(e) flyttade hem till Sverige och Luleå och hade stora planer på att starta upp racerbilen och börja tävla.
Vad han inte visste var att reglementet som hade kommit 63 fastslog att alla bilar skulle ha mittmotor, dvs att hela drivpaketet skulle vändas.
Eftersom allt var byggt kring svansmotorn så skulle det bli för mycket jobb och bilen ställdes undan.
Bilen hamnade på en åker tillsammans med en grannes frontmotordragster som inte heller höll måttet och där stod dom tills det var 80-tal.
En herre från Jockfall passerade och såg dom två, den forna racern var numera rensad på all aluplåt och stod på tre hjul, nån hade stulit även vänster spindel.
Han drog hem resterna och planerna var stora, dock blev det inget av utan den blev stående fram till 90-talet när en entusiastisk 8årig tjej köpte den!
Till sin fars stora förtjusning!!
Hon hade den i trädgården som dekoration men för fem år sen så hamnade den bakom en boda.
Där stod den tills igår... 

Vi drog fram den..

Lastade och åkte hem!
Maj -56 är den tillverkad

Stenhårt pedalställ!

Bilen tvättades av och eftersom den förmodligen var Sveriges första "formel vee" och för att n'Gunnar hade nr ett på sitt plan så....


Fick tips igår om en oval soltakare, dock helt nerkapad, som stod i skogen.
Åkte dit och hämtade en vä spindel så imorrn står den på alla fyra igen, sådär 45 år senare!!
//S
Meeeer!
































