1 Senaste redigerad av helmut (2020-09-03 18:52:40)

Mannen hette Gunnar, Gunnar Olovsson men var känd som Gunnar.
Eller eg n'Gunnar. Han flög tunnan i tjänsten och hans plan var märkt med n'G vid cockpit.
Framtill var planet märkt med en stor etta, för att citat: -Markera vem som är nr 1 bland oss piloter!

Gunnar hade en äldre bror, Georg som tidigt flyttade till Amerika, eller Amerrkatt som alla hemma kring Alvik sa.
"- En Georg ha visst flytta till Amerrkatt, och börjat kalla sig George.... Hmpfff, han tro no att han ä nå...."

Sommaren 59 var en riktigt regnig sommar, och när juli led mot sitt slut så bestämde sig Gunnar att åka över till sin bror i Amerrkatt.
14 dagar skulle han stanna, och resan blev riktigt trevlig!!
När tio dagar hade gått så föreslog Georg, förlåt George, att dom skulle åka till Californien för att kolla på racing!

Gunnar tyckte det lät som en ypperlig ide och väl på plats så var det uppvisning för en ny klass bilar.
En man vid namn Enrico Nardi hade fått en ny VW Bubbla av 1958 års modell skickad till sig.
Han hade sen plockat den ren på delar och monterat allt i ett rörramschassi, och publiken var som tokiga!!
Gunnar tillhörde skaran som stod med haksläpp, en sån skulle han minsann bygga sig när han kom hem!!

Han visste att fru Bergenstråle i grannbyn Antnäs hade en 56a som var i fint skick, förutom att grannens odåga till son hade backat in sin Cadillac i sidan så höger dörr inte längre gick att stänga.

Väl hemma igen så traskade Gunnar över till Alice och frågade om bilen var till salu.
Det var den, för sjuttiofem riksdaler så var bilen hans!

Gunnar körde hem den till sig och började samma kväll riva isär den, hela bilen plockades isär ända ner på bottenplattan.
Han hade smugit in i depån over there och tjuvmätt lite grann, racerbilen, som f.ö. visst kallades Formel Vee, mätte drygt en armslängd från sida till sida.

Gunnar kapade sonika av bottenplattan och gjorde den smalare, däremot fick den behålla original längd.

Dagen efter så åkte han till den lokala vvs-firman, Johanssons Rör, och köpte 25m vattenledningsrör och sen var det bara starta gassvetsen och börja bocka!
Fronten kläddes med plåt, för stabiliteten, och resten med alu som han "lånade hem" från jobbet.

Tre veckor senare så stod den klar!

Premiärturen gick riktigt bra, Gunnar kände sig som en riktig racerförare när han ångade fram genom byn!

På Julhelgen 1960 så förolyckades dock Gunnar vid en flygolycka i Strängnäs, och bilen blev stående fram till 1965.

Georg(e) flyttade hem till Sverige och Luleå och hade stora planer på att starta upp racerbilen och börja tävla.
Vad han inte visste var att reglementet som hade kommit 63 fastslog att alla bilar skulle ha mittmotor, dvs att hela drivpaketet skulle vändas.
Eftersom allt var byggt kring svansmotorn så skulle det bli för mycket jobb och bilen ställdes undan.

Bilen hamnade på en åker tillsammans med en grannes frontmotordragster som inte heller höll måttet och där stod dom tills det var 80-tal.

En herre från Jockfall passerade och såg dom två, den forna racern var numera rensad på all aluplåt och stod på tre hjul, nån hade stulit även vänster spindel.

Han drog hem resterna och planerna var stora, dock blev det inget av utan den blev stående fram till 90-talet när en entusiastisk 8årig tjej köpte den!
Till sin fars stora förtjusning!!

Hon hade den i trädgården som dekoration men för fem år sen så hamnade den bakom en boda.




Där stod den tills igår... ICQ/ab

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1223552.jpg

Vi drog fram den..

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1223546.jpg

Lastade och åkte hem!

Maj -56 är den tillverkad

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1223545.jpg

Stenhårt pedalställ!

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1223544.jpg

Bilen tvättades av och eftersom den förmodligen var Sveriges första "formel vee" och för att n'Gunnar hade nr ett på sitt plan så....

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1223543.jpg

https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1223542.jpg

Fick tips igår om en oval soltakare, dock helt nerkapad, som stod i skogen.
Åkte dit och hämtade en vä spindel så imorrn står den på alla fyra igen, sådär 45 år senare!!

//S

2

ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

3

Fräckt! Ska bli kul att följa.

"Much good work is lost for the lack of a little more."
-Edward H Harriman

4

Så in i självaste h..vete fränt!

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

ICQ/ag  Meeeer!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Formligen älskar sådana här storys...ser fram mot fortsättningen.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

7

Gratulerer! Kanonfynd og story!

Men...hva hande med frontmotordragstern?

8

Det är kommer bli spännande

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR

9

Tjo alla!
Vet inte var dragstern tog vägen, kanske är det någon som filar på det sista inför sommarens drabbningar, kanske står den fortfarande och väntar bakom någon lada.....

Kanske är den bakre bärarm i nån japansk skitbil, med dåliga bussningar....

10

Så frän! Och en kulturskatt.

Har du fått tag i någon bild på hur den såg ut när den var färdig?

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

11

Nope, inte fått nån bild.
Osäker om den nånsin var klar, däremot väntar jag på en bild från när den stod i myren uppe i Jockfall.

12

helmut skrev:

Nope, inte fått nån bild.
Osäker om den nånsin var klar, däremot väntar jag på en bild från när den stod i myren uppe i Jockfall.

Alltid något. Känns skönt att den kommit i rätta händer

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

13

Skitfränt ICQ/af  ICQ/af

14

ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af

15

Fränt ! Hörde du hade sällskap i verkstan ikväll så nu borde den väl vara startklar !?  ICQ/ae

You´ll never know...

16

Hjälp?? ICQ/ab Han tog sig ju bara halvvägs, även VW behöver olja....

Meen racern står på alla hjul, 6.50/15 bak på busshjul och 5.60/15 fram. Dessutom är fronten riktad

17

Så blev det ja, jag pratade med honom då han precis var på väg Och då han åkte Folka så förutsatte jag lite klantigt att han skulle komma fram. ;-)

You´ll never know...

18

helmut skrev:

Nope, inte fått nån bild.
Osäker om den nånsin var klar, däremot väntar jag på en bild från när den stod i myren uppe i Jockfall.

Finns det någon bild på frontmotor-dragstern?

19

Cool, älskar att läsa dina historier Default/smile

20 Senaste redigerad av helmut (2020-09-03 18:54:06)

Till träffen i Övik så hade det ju varit kul att få med sig denna skapelse...
Därför så åkte jag iväg till en soltaksoval som ligger i skogen, den fick donera vänster spindel så efter tiotalet år så stod den återigen på alla fyra.

Bak hade rören fått mycket stryk, förmodligen när den lyftes upp ur sin plats på myren, ett rör hade även släppt.

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248805.jpg


Lånade hem en gassvets och värmde tillbaka rören.

Plockade sen ihop ett tomt block, på med cyllar och toppar, dit med en magnet och dubbla typ3fuggar så..

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248803.jpg

Kvällsskruvning

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248802.jpg

Hittade två 15"bussfälgar med 6.5-15 diagonaler, dom fick hamna bak så det blev lite stance.

En traktorsits passade ju perfekt!

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248801.jpg

Kopplade på vagnen bakom K70n och körde dom 31 milen till Övik, riktigt trevlig helg!

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248800.jpg

Sen kom sommaren och därmed blev det paus i garaget......

//S

21 Senaste redigerad av helmut (2020-09-03 18:55:42)

När augusti kom så återupptogs detta vansinne.... ICQ/ad

Iom att den har stått så dåligt till så var precis allting stumt, styrsnäcka, rattstång, växelspak, växellåda och naturligtvis alla bromsar..

Rev isär bromsarna och allt annat stumt, lådan tex innehöll fem liter vatten, inte en droppe olja...

Plockade låda och motor från Buggyn, inte splitcase men det spelar mindre roll.

Bromsarna fram måste ju bara ventileras!

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248799.jpg

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248798.jpg

Blästrade banden och köpte nya cylindrar.

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248797.jpg

Eftersom jag tänkte köra utan kaross så blir det ju gott om fartvind.....
Därför så vore ju kåplöst rätt fränt, bara fuggarna och magneten som sticker upp!

Just fan, det är ju en oljekylare där....
Hämtade in en typ3kylare och testade, borde funka fint!

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248796.jpg

På bilden syns även version ett av insugen.

Eftersom jag inte har sexpacket fullt fungerande så kan ett ryggstöd vara skönt!

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248823.jpg

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248822.jpg

Första test av körställning

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248821.jpg

Loud pipes saves lifes, visst var det nån som sa det??

Blir inte superhögt ljud, lär väl låta som en gammal båt utan kollektor.

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248820.jpg

Efter det var det dags för bromseriet igen, smorde upp pedalstället och monterade ny h-cyl.

Bromsrör

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248819.jpg

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248818.jpg

Har kommit fram till att n´Gunnar aldrig färdigställde någon kaross, och eftersom Skellefteåträffen är flera veckor bort så var det dags att knacka ihop en kaross.

Började med att svetsa plåtar på rören, eftersom det blir skruvade/nitade skarvar så blir det svårt att rymma två rader på ett rör.. ICQ/ab

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248817.jpg

Pappmall

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248816.jpg

Alu

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248815.jpg

Stukade om en växelspak för att kunna komma åt den under ratten.

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248814.jpg

22

coool ... ska bli kul att se den irl på nån träff ICQ/ad

Patrik CoSmoZ Strömberg  // Shit-Low Kustoms //
[ VW Typ1-64  2.6L typ4 Turbo "FD Hazze Lindholms Svarta Race" ]
[ Baywindow -69 "A.B Enköpings Ångbryggeri" ]
[ Porsche 356 Speedster Replika -55 ] [ Typ1 Ragtop -66 Slammed ]

23 Senaste redigerad av helmut (2020-09-03 18:58:25)

Var inte nöjd med stolen så ny alu knackades till

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248832.jpg

Tanken blev en Biltema båttank, dock kunde den inte förbli orange utan fick en dusch av brun och mattsvart.
Alla delar som är nya kring styrningen har också lackats för att se rostiga ut.

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248831.jpg

Fick tag på fyra st NOS diagonaler L78-15 WW, kommer sätta sådana bak, dock kommer vita sidan lackas svart med body och vändas inåt.

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248830.jpg

Rattstång klar

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248829.jpg

Forts på karossen

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248828.jpg

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248827.jpg

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248826.jpg

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248825.jpg

Tändningen kommer styras via huvudbrytaren, kiss!

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248824.jpg

Då nu ambitionen är att få till en heltäckande kaross så funkar ju inte fartvindskylning....
Vägrade ge upp dubbla typ3 fuggar så då fick insugen bli längre, mycket mycket längre...

Knappast optimalt, kanske inte ens fungerande, men attityd framförallt!
Kommer bara köra några km och såpass kommer det säkert funka.

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248837.jpg

http://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1248836.jpg

Trattarna kommer sticka upp genom karossen, luften in till motorn blir via scoop undertill och ut från motorutr blir via ett 356-galler.

På söndag fortsätter jag med karossen, dom riktigt svåra bitarna blir baktill.

Pust, blev tre långa inlägg.

En rolig anekdot är att i veckan fick jag veta att gubben som byggde denna i sin ungdom hette.....

Gunnar!!! Vad är oddsen på den då!!

Ska åka upp till karln och visa bilen så fort den är klar, kanske han vill ta den provtur som aldrig blev av!

//S

24

ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

25

Ingen ny info om frontmotordragstern?