51

prova det här, jag tycker det funkar bra. http://www.jula.se/skyddsset-3delar-540012

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

52

Väcker väl liv i denna gamla tråd i hopp om att kunna få ut DHn på vägen i år. Projektet stod helt still i vintras i några månader men sista månaden har jag gjort ett rejält ryck i hopp om att få ut den på vägen i sommar. Det är lite besiktnings pyssel kvar men allt det stora är fixat, chassit är upplagat, målat och skyddat jag har också sänkt den bak och fram så den sitter som jag vill ha den.

Men problemet är att jag inte får motorn att gå som den ska, sitter en 2.0 med insprutning i den och jag har lagt ner X antal timmar med att läsa på och felsöka. Motorn startar lätt och den verkar gå som den ska så länge man varvar motorn, men så fort man släpper gasen så dör motorn. Jag känner att jag snart har gått igenom allt jag kan med dom kunskaperna jag har, det jag gått igenom och bytt ut är alla luftslangar jag har kommit åt, tempgivaren i blocket ska vara ok, jordpunkterna har jag rengjort och putsat upp. Det jag inte gjort och som jag inte har kunskapen och verktygen för är bränslepump, regulator och spridarna, pumpen går men jag vet inte om mängd och tryck är det rätta. Tanken nu är att lämna in bilen till lokala bilmeken få se om han kan hitta felet, vad säger ni som hållit på med dessa motorer har ni några felsökningstips.

Dålig bild som den står nu
http://i.imgur.com/weKdPQa.jpg

Sen min nemesis...
http://i.imgur.com/annQfbo.jpg

Behöver nya framdäck till 15tums plåtfälgar, sitter 195x65 på nu tycker dom blir lite biffiga. Vad kan var en lämplig däckdimension om man fortfarande vill ha nått som fyller ut hjulhuset hyffsat men som ändå sänker framänden ett par cm. Tänkte satsa på 175x60 vad tror ni om det, eller ska man gå upp på 185...

/Foppa

53

Gjorde några timmar i garaget idag, felsökte och fixade belysningen fram innan jag gav mig på motorn igen...

Utgick från denna länk http://manuals.type4.org/ljet/

Började med att kolla strömförsörjningen, fastnade på delen som hanterar dubbelreläet där jag fick endel konstiga värden och avläsningar. Kan inte säga till 100% att det är trasigt men det känns som det är värt att byta det i alla fall, så nu söker jag ett dubbelrelä så har ni nått fungerande på lager köper jag det gärna.

Gick vidare i felsökningen och kollade följande delar som verkar vara ok.
Luftmassemätare
Tempratursensor
Insprutning (motståndspaketet och själva spruten)

Det som skulle behöva göras är att mäta bränsletryck och mängd samt att spruten skulle behöva kollas så att dom skickar in bränslet som dom ska. Men jag börjar med att försöka få tag på ett nytt dubbelrelä få se om det kan lösa problemet.

/Foppa

54

Felsökning i blindo är ju så kul...  ICQ/ad men roligt att du är på bygget igen så lycka till och hoppas vi ses på vägarna i sommar !  ICQ/ab

You´ll never know...

55

Jag har 195/50-15 runt om på min! Bra & lätt att hitta (speciellt på mitt jobb då det är standard på Ford KA & Fiesta) ICQ/ad

http://i1238.photobucket.com/albums/ff490/Ralander/5B01ECD8-5F0D-445B-86D9-4F7E9C61432C_zpsgviwfzxk.jpg

Hoppas det löser sig med motorn! ICQ/ab

56

Har hört någonstans att det är olika tankar till förgasarmotor kontra insprutning.  Men jag är nog ute å cyklar..  ICQ/ab

T1-55/59 och en  DH-73

57

Helsing: DHn ska ut på vägen i sommar, men börjar bli lite less på planlöst sökande...

Alander: Det blir perfekt med 195x50 satt mycket bra fram på din DH, är inte så förtjust i cykelhjulen folk envisas med att ha fram... Skönt stuk du har fått till på militärpickisen, hoppas vi ses på vägarna eller på nån träff i sommar.

hulken: Stämmer mycket bra, till insprutarna är det dubbla rör på tanken. Det andra är för returbränslet, pumpen skickar betydligt mer bränsle än vad som behövs. Du kan dock använda insprutningstanken till förgasarmotorn, då pluggar du bara returröret...

Har fått tag i ett fungerande dubbelrelä som jag ska hämta imorrn, om det inte löser problemet så kan jag åtminstone utesluta den delen. Har också fått lite tips från Micke W här på forumet, ska ge mig på det efter test av nytt relä...

/foppa

58

.

Post's attachments

thumbsup.jpg, 5.72 kb, 225 x 225
thumbsup.jpg 5.72 kb, 174 downloads since 2014-06-24 

You´ll never know...

59

Liten uppdatering...

Fick tag i ett bättre begagnat dubbelrelä, men när jag bytte till det så startade inte motorn alls tolkar det som att det var trasigt och det jag har är helt. Har även tätat insugen på toppen med slangklämmor det hjälpte inte, har tätat lite andra lämpliga ställen med slangklämmor utan framgång.

Hittade denna checklista från en gammal tråd, där trådskaparen hade samma problem.
1. Har du pluggat servoanslutningen?
2. Har du pluggat EGR anslutningen på plenum?
3. Hur mår insugspackningarna och insugsslangarna (de korta)?
4. Står tändningen rätt?
5. Har du justerat upp tomgången? Skruvat ut bypass skruven vid spjället
6. Har du justerat upp bränsleblandningen? Skruvat in bypass skruven vid LMM

Om man utgår från den så
1. Ja det gjorde ingen skillnad, har också bytt slangen närmast servon så det nog vara tätt.
2. Nej, är det metallröret som går från bakre delen av plenum ner till vänster mot motorplåten? Kan man kapa den vid plenum och svetsa igen den utan att förlora nån funktion?
3. Insugsslangarna (dom korta) är tätade, insugspackningarna har jag inte rört än är det finns kvar att göra men jag skulle helst vilja slippa...
4. Antar det, den startar väldigt enkelt och går på varv så jag antar att den är korrekt.
5. Ja, påverkar ingenting
6. Ja, påverkar ingenting

Vad finns mer att göra, antar att jag måste börja byta ut saker för att konstatera om dom är hela eller inte. Söker därför insprutningsgrejer främst LMM som jag kan byta med, är det nån i Falun/Borlänge området som har nått fungerande liggande?

Nästa vecka rullar jag iväg den till lokala bilmeken så får han kolla bränslemängd och tryck sen får vi se om han hittar något som är knas. Känner att jag har tömt det jag har nu, skulle vilja ha nån annans input på det här få se om det går att komma framåt med det här. Ger inte upp än men det känns som att man skulle vilja ha belöning för all möda snart...

/Foppa

60

Hej !

Har inte läst igenom hela tråden,,,,

Har du kollat fjädern till gasspjället ? Den kan ibland vara boven i dramat om man ej har tomgång.

\\Peter

Vw-57. Karmann Ghia-66. Transporter EH - 77. Early Bay - 71.

61

Och sprutat startgas kring alla möjliga packningar där det kan dra tjuvluft ?

Har du motorn igång och den drar i sej startgas ska den öka i varv och där har du en läcka.

You´ll never know...

62

genebe: På vilket sätt kan fjädern till gasspjället knasa?

Helsing: Hur kan jag få upp tomgången på den så att den går samtidigt som jag kan felsöka? Hur är det med EGR anslutningen pluggade du den på din insprutare?

Tack för svar grabbar, alla förslag välkomnas...

/Foppa

63

Returfjädern kan vara på tok för hård så den stänger spjället helt och då blir det ju ingen tomgång, lite långsökt men jag vet en som haft det så..

EGR anslutningen pluggade jag ja, gjorde en bricka som jag ersatte röret med.

Den funkar väl om du har den på varv ? Försök hålla den där och låt nån spruta startgas kring insugen och ökar motorn då så tjuvdrar den.

You´ll never know...

64

Var iväg en sväng till garaget nu på kvällen, fortfarande ingen framgång gällande motorn...

Testat idag.

- EGR anslutning på plenum igensvetsad (vilket nog var lika bra burken som satt i under motorn var inte vacker).
- Fjädern till gasspjället kollad, den släpper tillbaka spjället en liten bit vilket bör räcka för tomgången.
- Kollade även att bränslepumpen skickar tillräckligt med bränsle och det gör den ca 1.0L på 30sek vilket ska vara ok.

Kvar är att kolla insugspackningarna, får försöka ringa in lite assistans imorrn få se om vi kan testa den delen. Börjar fundera om det är nått annat som spökar, hur kan tändningen påverka gången på motorn. Jag har bytt tändkablar och tändstift och kollat så tändföljden är ok, men hur är det med tändspole och fördelare kan det påverka och hur kontrollerar man dom?

/Foppa

65

Äntligen! Nu går motorn på tomgången, det var LMM som spökade fick låna en fungerande av Micke W efter bytet så går den som den ska. Återstår att se hur motorn går när bilen kommer ut på vägen, men nu går det ju åtminstone att köra ut den ur garaget...

Nu blir det lite panik att få ihop det sista inför besiktningen, förhoppningsvis vet jag mer imorrn när jag provkört kärran...

Gonatt!

/Foppa

66

Bra jobbat!!

67

Första provkörningen avklarad det gick faktiskt över förväntan, allting vitalt verkar fungera och motorn spinner på bra därbak. Men det finns ju alltid ett men, efter någon kilometer så kände jag att det luktade bränt. Ganska snart så bolmade det ganska friskt ur defroster munstyckena på  instrumentbrädan, det kan förklaras med trasiga spjäll till varmluften. Det var ju ganska enkelt löst, kopplade loss slangen närmast kupen så slipper jag åtminstone få in lukten. Men var kommer den ifrån, misstänkte min trasiga värmekammare men vid närmare undersökning så läcker det olja som hamnar på vänstra värmekammaren i framkant. Vad finns rakt ovanför där, läcker det ur tråget eller kommer det från nån annanstans. Ska fortsätta kolla på det imorrn, men får jag inte ordning på det så kan man ju glömma besiktningen på fredag...

Bjussar på en usel kvällsbild från denna fantastiska julikväll 2014...
http://i.imgur.com/J0LrkxB.jpg

/Foppa

68

Skönt att det äntligen verkar funka !  ICQ/ab

Och visst kan du väl besikta även med ett oljeläckage, det är ju som standard på folkvagn.. ICQ/ad i värsta fall får du ett en tvåa men det kan det ju bli iaf så har du bes.protokollet som en arbetsorder.

You´ll never know...

69

Tuff pickis!
Oljan kan nog bara komma från ventilkåpa eller stötstångsrör..
Går ju hyfsat smidigt att fixa.  ICQ/ab

70

Snyggt jobbat.

71

Ska ta några bättre bilder sen med bättre yttre förhållanden, känns gött att den rullar i alla fall...

Angående läckaget jag har inte varit under och kollat än, men ventilkåpor och stötstänger kommer man åt det underifrån utan att riva en massa? Hinner inte byta en massa innan fredag, alternativet är att besikta endå eller nödlaga på nått vis...

/foppa

72

Yes, behöver inte riva för att komma åt  ICQ/ab

73

Härligt!!
Ventilkåporna knäpper du bort, sen skruvar du bort vippstället, och drar ur stötstångsrören så kan du byta o-ringar på dom utan att plocka bort nå annat, förutom hjulet då ICQ/ad

74

Foppa13 skrev:

Första provkörningen avklarad det gick faktiskt över förväntan, allting vitalt verkar fungera och motorn spinner på bra därbak. Men det finns ju alltid ett men, efter någon kilometer så kände jag att det luktade bränt. Ganska snart så bolmade det ganska friskt ur defroster munstyckena på  instrumentbrädan, det kan förklaras med trasiga spjäll till varmluften. Det var ju ganska enkelt löst, kopplade loss slangen närmast kupen så slipper jag åtminstone få in lukten. Men var kommer den ifrån, misstänkte min trasiga värmekammare men vid närmare undersökning så läcker det olja som hamnar på vänstra värmekammaren i framkant. Vad finns rakt ovanför där, läcker det ur tråget eller kommer det från nån annanstans. Ska fortsätta kolla på det imorrn, men får jag inte ordning på det så kan man ju glömma besiktningen på fredag...

Bjussar på en usel kvällsbild från denna fantastiska julikväll 2014...
http://i.imgur.com/J0LrkxB.jpg

/Foppa

Har precis haft samma problem med min buss,oljan rinner från yttre tätningarna mot toppen.
Ner längs grenröret och samlas i värmekammaren,där kokas oljan och bildar en härlig tjock rök som sedan trycks i i kupén;)
Bytte tätningar först till den kvalitén som ingår i den stora packningssatsen från classic,den höll inte:)
Sedan beställde jag lösa från classic röda yttre och svarta inre,dom höll måttet:)

Lycka till,superenkelt att byta som dom skriver,men tråkigt om du får en kass kvalitet på tätning:(

Fick ett tips av Mr.Rennsport på forumet,han hjälpte en annan kille på forumet med just detta.
Dom lindade ett par var med gängtejp innanför o-ringen innan dom la dit den.
Det medför lite högre tryck mot godset och röret;)

Lycka til!

75

Tack för tipsen får beställa grejer och fixa till det, besiktning imorrn får ta en tvåa på det om det är så. Blir att toka ihop det sista ikväll och hoppas på det bästa, lär ju bli en liten att göra lista i vilket fall som helst...

/foppa