26

Men samtidigt... om det skulle vara någon kolvring exempelvis, då skulle motorn har gått dåligt... eller mindre bra i alla fall... kan man tycka. Men det gjorde den inte. Och likaså om det skulle vara någon spricka i en cylinder = synligt läckage av bla. olja, skulle väl enkelt kunna upptäckas.
Och tittar man in i cylindrarna så är det lika fina, även de. Inga synliga repor på någon av de. T.om. honingen syns fortfarande efter då jag byggde motorn för 10-12 år sedan ungefär.

Nä, det smatter-ljudet skulle inte kunna passa in att komma från fläktkåpan. Eftersom det enbart hördes vid gaspådrag/belastning av motorn. På tomgången lät det inte.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

27

Det är inte någon av packningarna mellan topp o av gas som har gett sig.

28

De var hela och bra allihopa. Om det hade varit läck där så hade det även varit sotigt utanför. Men inte då...

barken skrev:

Det är inte någon av packningarna mellan topp o av gas som har gett sig.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

29

Nu har jag kollat alla kolvar och dess ringar. Inga fel alls där. Så nu har jag honat (på nytt) alla cylindrar och slipat in de mot toppen för att vara på den säkra sidan.
Nu väntas det hem nya ventiler. Och sen är det bara att pussla ihop motorn igen.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

30

Vad bra!

Om du försöker att försiktigt med mellanlägg på dragstängerna dra in cyllarna mot blocket innan topparna monteras så kan du med en stållinjal kolla om ändarna på cyllarna ligger hyggligt på linje. Topparna kan nog ta upp lite fellinjering men inte hur mycket som helst...

Sedan så är det ju bra att ha ett jämnt squish, själv satte jag min sist på ca 0,8mm.

Hejja!

S

31

Tack, det var ett bra tips! ICQ/ab Vore ju fasen om det inte blev tätt nu! ICQ/ad

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

32 Senaste redigerad av mettis (2014-05-26 23:28:19)

Jag blandade cyl ifrån olika ("utbytes") motorer en gång, det skiljde 0,1mm i höjd och blev läckage....
Lätt avhjälpt med ett par pappackningar från packningssatsen som shims, men jobb....;-(

33

Fick hem en omgång av ventiler (avgas) idag från Dalhems, och även nya knaster. Jag provade för skoj skull om även de nya knastren är för "stora" så att de inte nyper om ventilskaftet. Och det var de!
Så det är bara till att slipa lite på alla 16 halvor och prova alla innan själva monteringen i toppen.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

34

Om de snurrar utan att glappa axiellt så är de perfekta i min bok iaf...

S

35

Utan glapp är det inte.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

36

Om det är fråga om tiondelar (<0,2mm) så skulle jag inte vara orolig, det är konstigt vad känsliga fingrar och öron är i slika situationer.
När man sedan jiggar upp och mäter så blir man ibland förvånad av varför det gnälldes.

Problemet här är hur mycket extra fart som byggs upp mellan knaster och ventil vid ventilflyt.
Om glappet är "stort" så kan ventilrillorna hamras sönder, sedan tror jag att du måste ha haft otur med dina gamla ventilers material eller att det blivit coil-bind eller något annat katastrofalt.

Din skada känns iaf ovanlig (någon kunnig som håller med?) så om det inte är ett extremt glapp så skulle jag ta en kall och gå vidare men hålla ett öga öppet på om det finns något antydning till andra kufiskheter med motordelarna vid återmonteringen.

PS/ om du har kolvarna och cyllarna av, kan du kika på lyftarna igenom cylinderhålen, om du trär en gummisnodd igenom varje stakända och över diagonala dragstänger så kan du snurra motorn och lyssna och känna /DS

S

37 Senaste redigerad av germanbug (2014-06-21 15:17:30)

Nya dilemman... Nya ventiler på plats och motorn istoppad i bilen, men ej startad. Har kolla komptrycket igen och nu ser det bättre ut... nästan. Alla cylindrar ligger kring 8 kg. Men... cylinder 4 kommer upp i 11 kg!!! Och jag få heller inte fart på oljetrycket, fast jag har kört på på startmotorn.
Samtidigt har jag ett glapp då jag tar tag i remskivan på veven och känner lite åt höger/ vänster. Och det är då jag har markeringen övre resp. nedre dödläge uppåt på remskivan, som det enbart känns.

Det enda jag har gjort är att ha haft av båda toppar och bytt alla ventiler. Och satt i hop alltihopa igen.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

38

Sådär... Nu är motorn i det läge som jag hade den då jag bytte ventiler. Alltså rensad och topparna borttagna. Men inga större överraskningar synns. Förutom små mindre kännbara repor i den cylindern som jag hade 11 kg i komp.tryck.
Jag provade dock med att kolla om det blev någon skillnad med det glapet som jag hade i övre och nedre dödläge, med att ta bort den ena vippbryggan. Och då försvann glappet...
Men sen var även slangarna från oljepump till extern oljefilter snustorra!!?? Och hur kan det komma sig... Default/hmm Hade i ny olja innan jag kollade komp.trycket med hjälp att köra på startmotorn i några sekunder på varje cylinder...
Jag fattar nada just nu... Default/hmm

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

39

Din oljepump verkar ha tappat sin primning, kan hända om det är luft i sugledningen (som vid oljebyte) samt att pumpen inte är överdrivet tät.
Värre är om det är luftläckage i sugröret...

Nåväl säkert inget allvarligt i ditt fall om det inte skett förrut eller du ändrat något i oljesystemet sedan den kördes sist..

Du kan prima den baklänges genom att fylla utgående slang från pumpen med olja och snurra motorn baklänges med ett spärrskaft exv.
När du fått i ca 3dl borde det vara klart..

Kom igen nu, vi vill höra den ryta!

S

40 Senaste redigerad av germanbug (2014-06-22 19:28:04)

Det enda med oljesystemet är att jag har bytt slangar till in och ut ur motorn för oljan. Och då jag kopplade bort slangen från nippeln på oljepumpslocket så var det ingen olja alls där... För går inte sugröret direkt från sumpen till pumpen...? Har aldrig haft något problem med oljetrycket innan.
Så till nästa sak... Har fått ett par små eller mindre repor i botten på en av cylindrarna... den som gav 11 kg i komp.tryck. De är ca 7 cm långa, och börjar slutar 2.5 -3 cm från respektive cylinderända. Och vad de kan komma ifrån så verkar det inte vara från någon av ringarna. Har känt varvet runt på alla tre. Men det är någon liten defekt på kolven som troligen kan ha orsakat reporna. Men de kan man lätt putsa bort så det blir helt slätt.
Hur mycket kan man hona cylindern utan att det blir för mycket? Eller hur små får reporna vara? Jag har kört lite honing, och reporna blir mindre, men känns fortfarande när man drar med nageln.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

41

Om dina repor inte eller bara lite kommer över undre vändkant så har det ingen betydelse eftersom cylinderloppets nedre del bara styr kolven.

Hade reporna varit i de övre regionerna så kunde det varit honingsläge men inte de nedre..

Däremot kan det vara ett tecken på att cylindern blivit så varm att den nupit lite. Kolven borde isåfall ha lite repor på skirtet den med.

S

42

Har problem med att lägga upp en bild på hur cylindern ser ut...
Jag får försöka med att hona lite till... när inspirationen är åter tillbaka...
Kolven ser helt ok ut. Och jämför man var och hur reporna är i cylindern och för över det på kolven, så verkar det komma bara någon mm från den nedersta kolvringen. Och det enda som jag kan se där är att det är en liten, liten topp av gods, typ ett litet jack i kanten under den nedre kolvringen (oljeringen kanske den heter?)

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

43

Isåfall, hona inte något, är det inget som sticker ut från cylinderväggen som kan ta tag i kolven så sliter du bara på cylindern i onödan.

S

44

Ok. Nädå, det är bara små mindre repor, utan något utstickande som kan skada kolv/ringar. Men då blir det inte riktigt hundra tätt mot kolvringarna där reporna är, eller slits det in med tiden ändå?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

45 Senaste redigerad av Stefan F (2014-06-23 20:16:49)

Hoppas du inte misstycker att jag publicerar bilden?

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/Diverse/repig_zps39d0a2b9.jpg

Edit:

Äsch då... Nu har den ju redan publicerats, men jag har ändrat postningen ändå   ICQ/ae

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

46

Stefan F skrev:

Hoppas du inte misstycker att jag publicerar bilden?

https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&amp;ik=a39e23c81a&amp;view=att&amp;th=146c4715b3b72e9e&amp;attid=0.1&amp;disp=emb&amp;zw&amp;atsh=1

Nädå, det är ingen fara Stefan! ICQ/ab Bra jobbat där! ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

47

Man behöver ev vara inloggad på något som jag ej har för att se...

Bildkällan verkar vara på någon gmail server.

S

48 Senaste redigerad av germanbug (2014-06-23 18:57:11)

Du är inte ensam som inte ser Stefans bild. Har använt mig av Forumbilder för att lägga upp, men det verkar inte fungera just nu...
Gör ett nytt försök här:

http://i.imgur.com/Zgi2n4X.jpg?1

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

49

Ja, där vill man inte ha repor....!

Å andra sidan så funkar den nog att använda om man inte är perfektionist.

Om den är cylindern med mest komp så är den iallafall inkörd vilket dina andra 3 kanske inte är.

S

50

... och det är ju det man är, alltså perfektionist... Och det gör inte saken så mycket lättare, om hur man ska göra...
Min tanke var att kunna köra med denna motor ett tag till (ett par år), medans jag så småningom bygger en ny på sidan av. Men nu blev det en mindre renovering av denna istället helt plöttsligt, som jag inte hade räknat med just nu.
Det knepigaste är att när jag mätte komp.trycket innan jag tog isär motorn så låg denna cylinder på 8.5 ungefär. Och efter honing så hoppade den upp till 11.
Men de andra cylindrarna efter samma procedur så ligger de kring 8 allihopa...

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983