201 Senaste redigerad av Peter S (2014-06-18 10:44:16)

Volkmaster skrev:

Härligt Peter -nu är du på G!!
En riktig värmare, lite mer attack och ev. lite hjälpmedel så är det lugna mitten-12:or.
Jag hade min shiftlight där backspegeln satt.
Diskret och cleant.
Lite mer träning på Kjula snart?
Jag puttar fram dig i lineuppen mot öl.
ICQ/ab

Tack!
Faktum är att jag gjorde en riktig värmare. Herrlander tyckte t.o.m. att den var onödigt lång  Default/hmm
Jag är ju helt novis på detta, så visst behöver jag mer träning.

Funderar på denna shiftlight:

http://pitstopusa.com/images/F36388588.jpg

Kjula får nog vara tills jag köpt en godkänd hjälm. Ölen går nog att ordna med i alla fall. Siktar i första hand på Tierp.

Notchback Racing skrev:

Den låter stark!

Har inte så mycket att jämföra med. Visst, första provturen kändes som en nära-döden-upplevelse, men nu har man vant sig.
Bilen har ju en extremt tätstegad låda, så den svimmar ju inte när man dänger i nästa växel.

TobiasL skrev:

Grattis till pris och tid! Kul!

Tack! Jag höll mitt löfte avkunnat under inverkan av malthaltig dryck för alldeles för många år sedan. Claes har förbrilt letat efter lappen där detta på något sätt sattes på pränt, men förgäves. Bättre sent än aldrig...

Och alla andra, åter igen, tack för de värmande orden!

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

202

Faktiskt så fastnade din första repa på en annan video, -när jag själv skulle förbättra mitt persbästa, var det meningen....

Motorn i Buggyn kändes bra, men något "hände" i burn-outen (gick snett, och "skramlade" sade startern efteråt...!-)

1.an hoppade ur i starten, i med 2:an och det går ju bra iväg (förbi Peter) men ingen 3:a......

203

Claes har bra minne, så man får passa sig… Var det på Bug Run 2002 som löftet om en tolva gavs?

Peter S skrev:

[

TobiasL skrev:

Tack! Jag höll mitt löfte avkunnat under inverkan av malthaltig dryck för alldeles för många år sedan. Claes har förbrilt letat efter lappen där detta på något sätt sattes på pränt, men förgäves. Bättre sent än aldrig...

204

TobiasL skrev:

Claes har bra minne, så man får passa sig… Var det på Bug Run 2002 som löftet om en tolva gavs?

Peter S skrev:

[

TobiasL skrev:

Jo, Claes snurrar man inte upp på läktaren utan vidare  ICQ/ag
Vill starkt minnas att det var på Svejk i Stockholm, men jag kan ha fel.  Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess, men många år sedan var det. Bilen var nyligen nedriven, jag var ung/yngre, taggad och fullt inställd på att bilen skulle sitta ihop inom ett par år. Så blev det inte riktigt... Default/hmm

Hoppas inte att nästa projekt tar så lång tid  ICQ/ab

205

Får inte upp bilden på shiftlighten.

För några år sedan lånade jag en shiftlight av Patte som hade ett vred på baksidan för inställning av varvet.
Var bara att koppla +,- och varvsignal och sedan vrida in lagom varv.

206

Niklas skrev:

Får inte upp bilden på shiftlighten.

För några år sedan lånade jag en shiftlight av Patte som hade ett vred på baksidan för inställning av varvet.
Var bara att koppla +,- och varvsignal och sedan vrida in lagom varv.

Vette katten varför bilden inlänkade från Dalhems inte fungerar. Har "lagat" den två gånger  Default/hmm

Provar en annan bild från annan sajt istället och håller tummarna.

Denna shiftlight har inget vred utan en + och - knapp för att ställa varvtalet. Det skall tydligen gå att ställa ljusstyrkan också.

Får höra med Patte (om han inte läser detta själv) vad det var för fabrikat och modell.

207

Peter S skrev:

Vette katten varför bilden inlänkade från Dalhems inte fungerar. Har "lagat" den två gånger  Default/hmm

En del sajter vill inte att man länkar direkt till deras bilder å kan därför hitta på spännande grejer för att man skall låta bli... Vet inte om det är vad som hände med din bild men inte omöjligt ;-).
http://altlab.com/hotlinking.html

208 Senaste redigerad av Peter S (2014-06-22 21:21:04)

bdagman skrev:
Peter S skrev:

En del sajter vill inte att man länkar direkt till deras bilder å kan därför hitta på spännande grejer för att man skall låta bli... Vet inte om det är vad som hände med din bild men inte omöjligt ;-).
http://altlab.com/hotlinking.html

Då fick man lära sig något nytt. Låter iofs logiskt och förklarar saken. Hur som helst så verkar inlänkningen fungerar nu när jag valde en annan källa.

Var ute i helgen en kortis för att undersöka varför jag inget har/hade någon tomgång. Efter den sista repan (12 sekundersrepan) noterade jag att bilen helt saknade tomgång, men gick på alla cylindrar när jag gav gas.

Misstänkte att det kunde bero på att något av tomgångsmunstyckena satt igen, så dessa skruvades ur och blåstes rent nu i helgen. Inga av dem verkade dock a korkat igen  Default/hmm

Drog igång bilen och skruvade och pillade utan att få någon rätsida. Noterade då efter ett tag att det inte gjorde någon som helst skillnad när jag skruvade ut stoppskruven för spjällbrickan på höger förgasare. Synkklockan visade nada!

Förklaringen visade sig vara enkel. Den stoppinne som sitter på gasarmen och som stoppskruven skall gå mot på mitt Gene Berg länkage helt lossnat (se bild på vänster arm)! Den sitter ipressad och sedan svetsad i armen och den har släppt och ligger väl någonstans i depån, på drag strippen eller returvägen på Mantorp park.

Inte så konstigt att jag saknade tomgång. Höger förgasare har ju helt stängt spjällen när jag släppte gasen.
Nu är detta åtgärdat, men tiden rann ifrån mig, så jag hann inte prova motorn och kolla men det känns hoppfullt.

Tänkte även försöka laborera med lite andra E-rör. Körde med F9 på Mantorp vilket väl är ganska okonventionellt. Har även F2 och F7 liggandes. F2 är ju ganska hypade just nu, så det blir nog till att testa dessa.

Post's attachments

DSC_1346_liten.jpg, 59.32 kb, 800 x 600
DSC_1346_liten.jpg 59.32 kb, 254 downloads since 2014-06-22 

209 Senaste redigerad av Peter S (2014-08-11 23:51:16)

En något sen uppdatering av min projekttråd.

Efter Bug Run på Mantorp fick jag blodad tand och siktet ställdes in på BRC på Tierp Arena.
Det sönderkörda gaslänkaget lagades, oljan byttes, en ny oljetempmätare med givare monterades samt att ventilerna kollades.
Jag valde även att byta mina F9 e-rör till F7 samt att jag gick upp i huvudmunstycke.
Passade även om att lite provisoriskt montera min nyinköpta shiftlight.

BRC-helgen började lite trist med ett söndertrampat gaslänkage under fredagen som fick lagas fältmässigt under eftermiddagen. Bytte även mina e-rör från F7 till F2 och ändrade bestyckningen något då bilen gick för magert över mål.

Det blev sedan två repor under lördagen. Mitt bästa ET från Mantorp på 12,99 putsades direkt till 12.67 och allt kändes jättebra.

Med 30 minuter kvar av kvalet (ca 14:30) ville jag testa en repa till och gick upp ytterligare ett steg till i huvudmunstycke. I samma veva fick jag veta att bilen vunnit första pris i Callook klassen och att prisutdelningen skulle vara direkt efter kvalet slutade kl. 15.

Det blev minst sagt stressigt då jag fick kuta till VWHK bussen för en "fylleriövning" och sedan tillbaka, kasta mig i bilen och köra fram till en alldeles öde line-up där det bara var att köra fram till start direkt.

Värmaren gick bra, och starten kändes också bra. Vilket jäkla fäste! Alla växlingar var väl inte perfekta men på det stora hela kändes det bra.

Efter mål slog jag av och motorn dog. Startade den igen och linkade tillbaka till depån. Kollade motorn och nu hade jag trots att jag justerat länkaget rätt efter konstens alla regler trampat sönder det igen!! Dessutom hade tändkabeln för 2:ans cylinder hoppat av.

Allt detta kändes dock ganska bagatellartat då det visade sig att jag putsad mitt PB ytterligare till 12.35 och 172km/h!

Med söndertrampat länkage och tämligt nöjd med tiden så valde jag att det fick vara nog för dagen.
Delar till länkaget är dock beställda och jag planerar att åka till SCC. Törs inte chansa på att delarna hinner komma hem, så jag lagade mina armar mha en lång icke helgängad M6 insexskruv som fick skallen nedsvarvad samt kapade ner till rätt längd. Sedan silverlöddes de fast i armarna och jag hoppas att detta håller.

Får väl villigt erkänna att jag klantat mig när gaslänkaget justerades in. Jag glömde helt av att kolla att det var pedalen i kupén som var "mek-stopp" och inte delar i länkaget. Det senare var fallet, och man har mer kraft i ett adrenalinstint högerben än vad delikata smådelar i länkaget orkar hålla emot.

EFTERLYSNING!
Om någon filmat/fotat mina repor vore jag tacksam om jag kunde få dem. Bilden nedan visar starten på min 12,67 repa tagen av Andreas "Nordhans" son från läktaren. Tack och bock för den ICQ/ag

Ni får även ursäkta den oordning bilderna kommer i. Imageshack som jag brukar använda för uppladdning av bilder har börjar ta betalt för sin tjänst och jag har varesig hunnit med eller är speciellt sugen på att behöva betala för detta. Får se hur jag gör framöver.

Post's attachments

DSC_1476.JPG, 87.97 kb, 450 x 800
DSC_1476.JPG 87.97 kb, 250 downloads since 2014-08-11 

DSC_1487.JPG, 68.42 kb, 800 x 450
DSC_1487.JPG 68.42 kb, 280 downloads since 2014-08-11 

DSC_1488.JPG, 71.79 kb, 800 x 450
DSC_1488.JPG 71.79 kb, 267 downloads since 2014-08-11 

IMG_0091.jpg, 71.27 kb, 800 x 600
IMG_0091.jpg 71.27 kb, 239 downloads since 2014-08-11 

210

Det är ju ingen dålig utveckling från första till sista repan denna säsong, det innebär förmodligen att det finns lite till att hämta.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

211

Svwerker skrev:

Det är ju ingen dålig utveckling från första till sista repan denna säsong, det innebär förmodligen att det finns lite till att hämta.  ICQ/ab

Chauffören blir väl mer och mer varm i kläderna också i kombination med att man börjar hitta rätt med bestyckning etc. Tror dock att det blir svårare att putsa PB nu, men för mig får det gärna fortsätta att putsas i samma takt ICQ/ag

212

Har du något mätinstrument för att hålla koll på avgasvärden eller bestyckar du på känn/gamla knep? En bredbandslambda är inte fel att ha i bilen.

213

En liten röd linje gör att jag röstar för att det ar luft under dina framhjul på bilden..

Go Peter!

S

Post's attachments

air.jpg, 116.39 kb, 1232 x 648
air.jpg 116.39 kb, 247 downloads since 2014-08-11 

214

MrPete skrev:

Har du något mätinstrument för att hålla koll på avgasvärden eller bestyckar du på känn/gamla knep? En bredbandslambda är inte fel att ha i bilen.

Visserligen är bilen "old-school", men när det gäller bestyckning så är jag inte så framstegsfientlig.
Har monterat denna prisvärda bredbandslambda:

http://www.mrtuning.se/thumb/621/390x390/bredbandslamda_mtx-l.jpg

http://www.mrtuning.se/p/matare/innovat … AnBf8P8HAQ

Det svåraste med denna manick är att komma ihåg att titta på den när man varvar ur bilen på 4:an och tunnelseendet är högst påtagligt...

Sten vW skrev:

En liten röd linje gör att jag röstar för att det ar luft under dina framhjul på bilden..

Go Peter!

S

Hehe, tackar!
Jag körde bara två repor på lördagen och bilden visar den första (12,67) vars start åtminstone i bilen upplevdes som mycket snällare. Att den däringa Magnus skall vara ivägen  ICQ/ag

215

Okej, ja det är en MTX-L va? Den har jag också och den är smidig förutom att man behöver en längre kabel.

Har också tänkt på det där, det är svårt att hålla koll på den samtidigt som man kör, iaf när man hårdkör bilen.. Det är bra att ha en polare med som kollar och noterar, alternativt kan man ju montera in en pocket logger, men den behöver ju även varvtalssignal för att de ska ge någonting.

216

Är man ensam i bilen så kan man ju sätta in en såndäringa liten kamera och filma mätarna när man kör!