1

Hej alla gasglada...
För oss som inte riktigt än har kommit fram till att det är roligare med 100 hk jämfört med 30 kanske
ni kan förklara det.

Vore roligt om ni kunde dela med er av bra recept på racemotorer och kostnader för att bygga.
alla drömmer vi väll om något och vore kul att veta vad drömmen har för pris och delar.

Kom igen nu och skriv upp lite bra recept och vad en sån motor genererar för effekt.


Stort tack på förhand

/ Ch

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

2

Racemotor på 100hk! Det är ju en "daily driver" motor då ju  Default/lol

3

Mohawk skrev:

Racemotor på 100hk! Det är ju en "daily driver" motor då ju  Default/lol

Ja,om det inte är en 1200 eller 1300 då förstås. ICQ/ag

4

Det finns så många kombinationer på en folkamotor att det är omöjligt att svara på.
Bygger man en 1600 på 100 hk kostar det en summa och en 2332 kostar en helt annan. Det som är gemensamt är att man alltid måste börja med att antingen renovera eller köpa ett nytt block. Chansen att hitta ett fiskt block är väldigt liten. En annan sak som är gemensamt (nästan) mellan 2 motorer med samma effekt är topparna. Det är ALLTID topparna som bestämmer vilken maxeffekt en motor kan få. Det är genom kanalerna soppablandningen ska in och har du inte toppar som flödar kan du inte få ut någon effekt.

Originaltopparna till 1600 har  en gräns runt 70-75 hk, sen är det dax att börja porta eller byta toppar.

Det går att köpa riktigt bra grejer över disk till en rimlig peng idag sedan de CNC-portade topparna introducerades på marknaden, effekt har aldrig varit så billig.
Idag köper du toppar som flödar för 240 hk för runt 25' och innan de kom så kostade liknande toppar minst det dubbla.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5 Senaste redigerad av michaelth (2011-05-28 16:43:59)

om... om man med begränsad ekonomi  vill ha ca ca ca 100 hk..
man säger att man tar en AS morot, beg men endå ett dubbel redusserat block med "doghouse"
dvs bättre olje kylning/olje reglering.
skickar blocket till tex stickan för arborrning..
Använder original vev För man e fattig ICQ/ac     
köper nya 94 mm cyl passande för original slag.
Sätter i en mild cam eller original spec.
Kanske 1-1.25 vippor
Monterar 2 st weber 40 Idf eftersom man har sådana..
009 fördelare..
(ev original på maskinen till min bubbla då det ju satt sådana på typ 3 maskinen..)

vad e lämpligt med för toppar..
finns ju massor av olika och ekonomin e ju inte bäst
obs ingen killer utan en lite vassare maskin än original..
att man kan bygga dyrt e ju inte frågan om utan en okey maskin...

frågar då jag kommer att behöva bygga 2 alt 3 st..
och då blir det pengar av det..

En till min bay..   den behöver ju egentligen mest vrid.. pga tyngd..
En till min T1 -56 ingen race bil .. i detta fallet funderar jag på 2 st typ3 förgasare för nostalgi looken ..men lite kul endå
och ev en till min buggy..   där kan jag tänka mig att gå ner till 2 st weber 36 Idf... eftersom jag har det..  inte heller här en race motor.. mer en lite puts maskin..
sen avsluta alla med ett ormbo mod billig standard.. ekonomin..suck... ICQ/ac 
på buggyn sitter det ettormbo med en supertrap dämpare på redan....

vad göra.. verkar vara fler som undrar.. vet att min arbets kamrat som har en -67 samba, funderar ibland vad bygga med begränsad ekonomi.. han har  ett par weber 40 och en sats 92 mm cyl/kolvar.. liggande men sen..

som innan vad e lagom att handla i toppväg?? utan att sätta familje ekonomin på sin spets..
bygger inte för andra utan för egen glädje..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-05-28 23:01:48)

Hur Mycket pengar har du tänkt lägga ut till att börja med ?? ( mer än 20k eller minder än 20k )
Det är jätte svårt att ge ut en spec
Ps du kan kolla på mitt nya motor bygge som är sjukligt mycke tid att bygga sen är det lika mycke pengar ner grävt
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=45896
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Det där med "behöver mest vrid" vill jag protestera mot. Det som driver bilen framåt är effekt och det du är ute efter är effekt vid lågt varvtal.

100 kusar får man ur en 1600 med lätt putsade originaltoppar, bra ventiljobb, 1,25-vippor, originalkam och dubbla IDF36.
120-130 med 044 toppar och W110/120.
150 med CB's CNC roundportstoppar och W120 och 1,25-vippor.
Dessa tre fungerar utmärkt med originalvev och stakar.

Vilken volym man väljer beror på var i registret man vill ha effekten men en grundregel är att bygga så stort man har råd med för det sänker varvtalet och det är varvtalet som tar dör på bitarna.

Jag tror knappt att man kommer under 50' för en rätt byggd 1776/1835/1914 men det beror mycket på hur mycket man kan komma över beggat och vilket utgångsläge man har.

För en all out 2332 på 200-flera hästkrafter börjar man nog på det dubbla.
Ta en katalog, räkna ut vad allt kostar och ta det gånger 2 (minst).

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

100 kusar får man ur en 1600 med lätt putsade originaltoppar, bra ventiljobb, 1,25-vippor, originalkam och dubbla IDF36.

om man nu tar original vev. 94mm cyl 1.25 vippor och weber 40..fortfarande vill ha runt 100hk.. skulle man kunna borra upp original 2 ports toppar. eller vad borde man använda.. för säg min bay buss.
läsa kataloger för mig e bortkastade pengar då jag inte vet vad som passar ihop..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Visst går det. Har du bara friska toppar och någon som kan putsa på rätt ställen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10 Senaste redigerad av Demian (2011-05-29 08:41:50)

Om man nu har en sen baybuss, så skulle jag hellre satsa på en Typ 4. De är ju anpassade för den motorn.

Fördelen med typ4, är ju att du oftast slipper renovera blocket, du slipper köpa en långslagig vev, vippor och eftermarknadstoppar.

Det finns ett högkompskit med cylindrar, stakar och kolvar på CSP för ca 4500:- En annan kam på det så borde du ha 100hk.

11 Senaste redigerad av michaelth (2011-05-29 09:25:47)

Det finns ett högkompskit med cylindrar, stakar och kolvar på CSP för ca 4500:- En annan kam på det så borde du ha 100hk.

Nu har jag inte en typ4 motor..

om jag handlar en dylik =kostnad ???
så skall jag i sådant fall handla en=  vad finns det för olika förutom cc  skiljer sig blocken åt??
det e ju då förgasare= finns det med en förgasare?? eller är det "bara" 2 förgasar motorer eller sprut.. vilket e lämpligast i ett låg ekonomi läge..
weber 40 har jag 2 men insug ?? bör jag ha det eller köra med original konseptet..
vad mer i kostnader tillkommer då man ju bör se hela konseptet..

min svåger som ägt/kört många olika bussar under åren och gjort lång körningar  tyckte undvik 2 liters maskinen då dom inte höll lika bra..iofs blev det ganska så mycket Autobahn körningar då dom bor i tyskland..

så bäst är det med en stadig bottendel.. Wasserboxer.. ICQ/af  och sen en hel hop med maskinjobb.. eller ..

men sammantaget om jag handlar en
typ4 maskin=kostnad ???

högkompskit

4500
vad mer behöver jag=kostnad.. ???
detta e ju nu ett lågbudget bygge.. "the sky is the limit" gäller inte här.. jag har ju fler hobbys/bilar.. och hus 2 stoora hundar + 1 fru inte att förglömma  ..henne vill jag behålla...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-05-29 10:38:34)

Jag tycker att du skall sattsa på en typ1 om du skall hålla nere kosnaderna
Typ 4 börjar det bli dåligt med nya lager jag fick vänta i 4månader för att få dom
Mahle har tydligen slutat med tillverkningen så ni som kör typ 4 köp lager nu när det finns hos csp (det fanns två satser kvar )
Det är som svwerker skriver de kostar mer än man tror
Om du statar med blocket arborrning från 1500-3000kr sen upptagning av större cyllar från 1000-2000kr sedan cyllar 2000-3000kr upptagning av toppar 1000-2000kr
Om topparna är ok så slipper du ventil arbete
Kam 500-1300kr lyftare300-750kr  lager ram 500kr vev lager 350kr kam lager 200kr
sen kanse behöver du renovera stakarna 1000kr 
balansering av vev o svänghjul 2000-3000kr
Detta är bara en liten del för det kommer alltid mera
Skall du leka med wbx som skall bli en obx så börjar det med 5000-10000 i arbete

//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13 Senaste redigerad av michaelth (2011-05-29 10:53:52)

tja det kostar att ligga på topp..
men inga (priofråga) pengar = Ett lågbudget  motorbygge är intressant.

säkert fler än jag som har samma dilemma vill ha en Porsche motor .. men kör beg +35 år gammla motorer med  "läckage"..

håller på att plocka ihop en 37 år gammal AS maskin som nu närmast åker i min bay.. den hade iofs "bara" gått garanterade 7500mil när jag handlade den 1997.. sen har den stått..jag hoppas den håller en stund till..
men visst tankarna e ju att skicka iväg 2-3 block för arborrning sen skruva ihop  ekonomi maskiner ..blir inte dom närmaste 3 mån.pga
vardag som kommer in i bilden.. plattläggning framför garaget 120m2 och altan renovering =ca. 50k.. så det mesta e ju prioritering..

Men som innan vill behålla min fru ICQ/ab .. min andra så jag vet hur det kan gå.. ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

En sak som jag lärt mig under åren är att det som kostar mest är att inte ha någon kunskap utan att skruva "i blindo". Det är en svår ekvation att lösa då det är svårt att skaffa kunskap utan att skruva men det finns mycket att läsa i ämnet och det är en mycket bra början sen är noggranhet, noggranhet och noggranhet bra. Som salig SOB sa; Det beror på hur ovillig man är att kompromissa.

Det är en god idé att skruva ihop en originalmotor och blueprinta den innan man går på en motor med förhöjd effekt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

15 Senaste redigerad av east (2011-05-29 12:38:31)

På 80 skruvade vi ihop en motor med student lön som gick otroligt bra
Vi letade tag på en typ1 motor med"bra" axialspel
Smidd 88x69 mahle cyl sats (slipper bearb i toppar och block) Det blir tunt gods i cyl men det funkade bra
Planade toppar lite putsade kanaler och ventil jobb
Enkel dellorto 45
009 fördelare
Separat oljekylare

16

Finns många sådana motorer ihopskruvade, men hur många lever idag?
Jag vet flera 2,-flera liters-motorer på över 200 hk som lever än 1680 motorer på knappa 80, ändå har det byggts fler 1680.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

17

michaelth skrev:

Det finns ett högkompskit med cylindrar, stakar och kolvar på CSP för ca 4500:- En annan kam på det så borde du ha 100hk.

Nu har jag inte en typ4 motor..

om jag handlar en dylik =kostnad ???
så skall jag i sådant fall handla en=  vad finns det för olika förutom cc  skiljer sig blocken åt??
det e ju då förgasare= finns det med en förgasare?? eller är det "bara" 2 förgasar motorer eller sprut.. vilket e lämpligast i ett låg ekonomi läge..
weber 40 har jag 2 men insug ?? bör jag ha det eller köra med original konseptet..
vad mer i kostnader tillkommer då man ju bör se hela konseptet..

min svåger som ägt/kört många olika bussar under åren och gjort lång körningar  tyckte undvik 2 liters maskinen då dom inte höll lika bra..iofs blev det ganska så mycket Autobahn körningar då dom bor i tyskland..

Hur man än vänder och vrider det, så är en original typ 4 motor hållbarare än en original Typ1. De är ju mycket kraftigare byggd. Visst kan jag ha fel, men en typ4 är väl i princip aldrig uppslagen i lagerlägerna, så man slipper ju kostnaden att arborra.

Så vill du budgettrimma, så är det ju bara att köpa en original 2,0 så har du 70hk direkt.

Jag förstår att man inte kör typ4 i en bubbla, då tillkommer det ju en massa krångel med svänghjul, kylkåpor mm, men har man en buss så tycker jag att typ4 är rätt väg att gå. Speciellt om man bara vill ha några extra hästar.

Om du vill komma upp i 100hk och över 2,0 liter med typ4, så behöver du högkompssatsen från Csp för 4500:- Den innehåller cylindrar, kolvar och stakar. Du behöver en kam och lyftare och lager-packningssats. Det kostar 200$ på CB. Nån bearbetning av blocket behövs ej.

Om du vill komma upp i över 2 liter med en typ1, så behöver bearbeta block och toppar för 3-3500:- Du behöver en vev 2500:- du behöver stakar, de går väl också på 1500-2500:- En cylindersats för 2500:- Sedan tillkommer lager och packningsats.

Redan där är typ1 dyrare.

Om man ser till topparna, så har typ4:an som satt i 411/412  41x34 ventiler och bussen har 37.5 x 33, så också där har originaltopparna större ventiler än original typ1.
Att man väljer typ1 om man vill ha mycket mer effekt förstår jag. Det är ju så mycket billigare med typ1 trim än typ4, men kör man budget, så kommer man ju långt med typ4 originaldelar.

Sedan har det ju också att göra med traditioner vilket man använder. I tex Tyskland trimmar man typ4. I Sverige trimmar man typ1. Västerås kör man turbo....så man får väl ta in olika information och sålla själv.

18

ja ja vi får c..vet om 4 st bay bussar som står med typ4 motorer i..
men om någon har en fungerande maskin vet ej..
eller om dom vill bara lämna ifrån sig motorn.. vet ej..
hur vet man enkelt vilken typ motor Typ4 alltså som sitter i ,var leta efter vad ? och vilken e mest ekonomisk att bygga på??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

19

Den mest ekonomiska att bygga på måste ju vara den som är i bäst skick och hur ska du kunna veta det?

20 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-05-29 17:05:03)

Tack för upplysningen Demian att cb har T4 lager
Effter som det är bristvara i värden av T4 lager på grund av att mahle har slutat med tillverkningen
Tack så mycket
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

21

gör ett enkelt test med tryckluft i cyl så kalad leak down så vet du vilken som är best eller kompprov ICQ/af

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

22 Senaste redigerad av michaelth (2011-05-29 21:35:40)

så kalad leak down

hur enklast  skrota ett stift anslut cykelpump med manometer och backventil???och kolla på klockan.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

23

om motor är demo typ så men du behöver två mätare i hop kopplade en som visar trycket in en visar vad som blir kvar + att du med lufttryck i cyl hör direckt om det läcker ut någon stans,vevhus ev ventil med eller utan motor,cykel pump eller enkel bärbar el luft pump 12v-220 däck pump

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

24

hmm vi får c.. nu då min AS motor klöste igång, så är det den som primärt kommer att bo i bay bussen, i alla fall dom närmaste 21 milen..om allt går bra vill säga.. sen får jag se över situationen.. dvs då skall bussen förhoppningsvis stå här hemma hos mig..
men intressant med leak down..
borde gå med en tryck tank med en regulator på ut luften då är den ju sas mobil..  ICQ/ad  Default/hmm

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(