michaelth skrev:Det finns ett högkompskit med cylindrar, stakar och kolvar på CSP för ca 4500:- En annan kam på det så borde du ha 100hk.
Nu har jag inte en typ4 motor..
om jag handlar en dylik =kostnad ???
så skall jag i sådant fall handla en= vad finns det för olika förutom cc skiljer sig blocken åt??
det e ju då förgasare= finns det med en förgasare?? eller är det "bara" 2 förgasar motorer eller sprut.. vilket e lämpligast i ett låg ekonomi läge..
weber 40 har jag 2 men insug ?? bör jag ha det eller köra med original konseptet..
vad mer i kostnader tillkommer då man ju bör se hela konseptet..
min svåger som ägt/kört många olika bussar under åren och gjort lång körningar tyckte undvik 2 liters maskinen då dom inte höll lika bra..iofs blev det ganska så mycket Autobahn körningar då dom bor i tyskland..
Hur man än vänder och vrider det, så är en original typ 4 motor hållbarare än en original Typ1. De är ju mycket kraftigare byggd. Visst kan jag ha fel, men en typ4 är väl i princip aldrig uppslagen i lagerlägerna, så man slipper ju kostnaden att arborra.
Så vill du budgettrimma, så är det ju bara att köpa en original 2,0 så har du 70hk direkt.
Jag förstår att man inte kör typ4 i en bubbla, då tillkommer det ju en massa krångel med svänghjul, kylkåpor mm, men har man en buss så tycker jag att typ4 är rätt väg att gå. Speciellt om man bara vill ha några extra hästar.
Om du vill komma upp i 100hk och över 2,0 liter med typ4, så behöver du högkompssatsen från Csp för 4500:- Den innehåller cylindrar, kolvar och stakar. Du behöver en kam och lyftare och lager-packningssats. Det kostar 200$ på CB. Nån bearbetning av blocket behövs ej.
Om du vill komma upp i över 2 liter med en typ1, så behöver bearbeta block och toppar för 3-3500:- Du behöver en vev 2500:- du behöver stakar, de går väl också på 1500-2500:- En cylindersats för 2500:- Sedan tillkommer lager och packningsats.
Redan där är typ1 dyrare.
Om man ser till topparna, så har typ4:an som satt i 411/412 41x34 ventiler och bussen har 37.5 x 33, så också där har originaltopparna större ventiler än original typ1.
Att man väljer typ1 om man vill ha mycket mer effekt förstår jag. Det är ju så mycket billigare med typ1 trim än typ4, men kör man budget, så kommer man ju långt med typ4 originaldelar.
Sedan har det ju också att göra med traditioner vilket man använder. I tex Tyskland trimmar man typ4. I Sverige trimmar man typ1. Västerås kör man turbo....så man får väl ta in olika information och sålla själv.