1

Bytte i min typ4:a 2L häromdan o de gamla ser ut så här. Ser rätt okej ut eller?

http://i66.photobucket.com/albums/h263/gahmen/2BFD43EE-5D4A-4AA8-A524-8F2A95AE0E8D_zps5n19xsek.jpg

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

2

Den går försnålt
Tycker du inte att det går varmt  och lite trögt
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Hmm okej. Ja har haft känslan att den går varmt, det känns väldigt varmt i motorrummet, men tycker den e ganska pigg. Förutom när man malar när den e varm, då går de tröööögt. Termostaten är borta och spjällen fullt öppna. Vad mer kan man göra?

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

4

Hur lång tid/körsträcka krävs innan stiften visar sin färg?

Ghia 70, Typ1 64

5

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/6b33495d-476f-4733-bf4e-949c6626d6fd_zpsfae9416d.jpg
Jag hittade denna bilden nånstans, kanske kan vara tjäck att skriva ut och tejpa upp på väggen i garaget..

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-06-14 22:20:04)

Insprut eller förgasare
Ps på en luftkyld motor bör ha mera soppa är en vatten kyld maskin 99% av alla bilder på stift är från vatten kyla motorer
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Min är en insprutare.

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

8

dblmc skrev:

Hur lång tid/körsträcka krävs innan stiften visar sin färg?

Om  stiften är nya 1mil  man det är skitsvårt att läsa stift med den soppan som vi har i dag  på en STD motor
På en räsermotor en till två repor där förbräningen är bra
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Gahmen skrev:

Min är en insprutare.

Då får du meka med soppa trycket
Nr1 ta reda på vad du har för soppa tryck i systemet på din bil (mät på tryckledningen med tryckmätare )(man måste belasta = köra typ på 4ans växel )
Nr 2 kolla upp vad det skall vara för tryck i systemet
Nr 3  läs vad det står på din bränsleregulator (det skall vara instämplat hur mycket  tryck som den skall hålla innan den öppnar )
Nr 4 du kan ha ett dåligt bränslefilter som inte släpper igenom tillräckligt med soppa flödet minskar = trycket minskar (vatten i soppan dödar filter)
Max 4000mil på ett sådant filter 
Nr 5  om soppa trycket stämmer så får man montera dit en regulator som är justerbar ( öka med 0,05 bar Typ 3,0 >3,05/3,10)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Tack så mycket PPRMicke för att du tog dig tid med ett väldigt utförligt svar ICQ/ab ska inhandla lite diverse mätgrejer så återkommer jag ICQ/ab

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

11

Så de borde vara mer chokladbrun än oboybrun alltså om de ska se bra ut för en luftkyld motor?

12

MrIcka skrev:

Så de borde vara mer chokladbrun än oboybrun alltså om de ska se bra ut för en luftkyld motor?

Det är rätt uppfattat 
Om man har lite försnålt så kan olje tempen gå upp 10grader C  lite större munstycke så går dom ofta kallare (105>95 g C )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

Lånar tråden lite. Finns alltså inga möjligheter att ändra bränsleblandningen annat än tryckregulatorn? Har tittat i en LMM en gång och inbillar mig att det fanns någon justering där? Men jag kan minnas fel också!

14

som jag ser det om man tittar på den fina billd kartan så är dom stiften helt ok ,om den gick snålt skulle dom vara vitare ,det fins en co skruv på luft mängd mätaren uppe på den ev under en plast plopp svart eller blå , skruva ut =mindre  in =mer ,bäst för denna motor är lite högre co än rek typ 0,5-1,0 kyler lite mer ( tung bil lättare att över anstränga)

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

15

Just ja, den har jag sett. Ändrar den blandningen äver hela registret eller bara tomgång?

16

co är hela registret

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

17

Då kan man alltså göra blandningen fetare med den skruven? Dvs få stiften att ta rätt färg?

18 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-06-22 19:13:17)

Mange skrev:

Lånar tråden lite. Finns alltså inga möjligheter att ändra bränsleblandningen annat än tryckregulatorn? Har tittat i en LMM en gång och inbillar mig att det fanns någon justering där? Men jag kan minnas fel också!

Har du någon aning vad du har i systemtryck ( jag vill inte vara dum men i bland är det för  lågt på gund av att fjärden är lite slapp i BTRen) (tidens tand) Vanligt på gammla volvo med sprut  som har samma prylar som vw
Att det är typ 2,9bar å då går det lite snålt
Man kan göra fulknepet på BTRen är att sätta den i skruvstrycket och klämma ihop den någon tiondel på längden så har man lurat fjärden         Inget att rekomondera men det går att göra så  ICQ/ad
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

19

Tack för svar! Jag får börja med att kika på hur BTR har det ställt med hälsan  ICQ/ab

20

PPRMicke skrev:
MrIcka skrev:

Så de borde vara mer chokladbrun än oboybrun alltså om de ska se bra ut för en luftkyld motor?

Det är rätt uppfattat 
Om man har lite försnålt så kan olje tempen gå upp 10grader C  lite större munstycke så går dom ofta kallare (105>95 g C )
/// Micke

Så 95 grader är en normal/bra oljetemp?

21

Här är en bra guide för L-jetronic.
http://manuals.type4.org/ljet/index.html

[

22

MrIcka skrev:
PPRMicke skrev:
MrIcka skrev:

Så de borde vara mer chokladbrun än oboybrun alltså om de ska se bra ut för en luftkyld motor?

Det är rätt uppfattat 
Om man har lite försnålt så kan olje tempen gå upp 10grader C  lite större munstycke så går dom ofta kallare (105>95 g C )
/// Micke

Så 95 grader är en normal/bra oljetemp?

Ja det är bra
Mellan 85-95 är som bäst  om man är över 100 börjar man få sönder fall i oljan
Har man högre temp typ 105-110 så har man oftas mekanisk nöting (något lager som får dåligt med olja och tempen sticker upp snabbt )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

23

Hittils aldrig fått min över 95 grader på de få varma dagarna vi haft så de verkar ju bra då.