Den går försnålt
Tycker du inte att det går varmt och lite trögt
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Hmm okej. Ja har haft känslan att den går varmt, det känns väldigt varmt i motorrummet, men tycker den e ganska pigg. Förutom när man malar när den e varm, då går de tröööögt. Termostaten är borta och spjällen fullt öppna. Vad mer kan man göra?
Vw T3 Buss -89 Coach
Hur lång tid/körsträcka krävs innan stiften visar sin färg?
6 2014-06-14 22:16:33 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-06-14 22:20:04)
Insprut eller förgasare
Ps på en luftkyld motor bör ha mera soppa är en vatten kyld maskin 99% av alla bilder på stift är från vatten kyla motorer
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Min är en insprutare.
Vw T3 Buss -89 Coach
Hur lång tid/körsträcka krävs innan stiften visar sin färg?
Om stiften är nya 1mil man det är skitsvårt att läsa stift med den soppan som vi har i dag på en STD motor
På en räsermotor en till två repor där förbräningen är bra
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Min är en insprutare.
Då får du meka med soppa trycket
Nr1 ta reda på vad du har för soppa tryck i systemet på din bil (mät på tryckledningen med tryckmätare )(man måste belasta = köra typ på 4ans växel )
Nr 2 kolla upp vad det skall vara för tryck i systemet
Nr 3 läs vad det står på din bränsleregulator (det skall vara instämplat hur mycket tryck som den skall hålla innan den öppnar )
Nr 4 du kan ha ett dåligt bränslefilter som inte släpper igenom tillräckligt med soppa flödet minskar = trycket minskar (vatten i soppan dödar filter)
Max 4000mil på ett sådant filter
Nr 5 om soppa trycket stämmer så får man montera dit en regulator som är justerbar ( öka med 0,05 bar Typ 3,0 >3,05/3,10)
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Tack så mycket PPRMicke för att du tog dig tid med ett väldigt utförligt svar
ska inhandla lite diverse mätgrejer så återkommer jag 
Vw T3 Buss -89 Coach
Så de borde vara mer chokladbrun än oboybrun alltså om de ska se bra ut för en luftkyld motor?
Så de borde vara mer chokladbrun än oboybrun alltså om de ska se bra ut för en luftkyld motor?
Det är rätt uppfattat
Om man har lite försnålt så kan olje tempen gå upp 10grader C lite större munstycke så går dom ofta kallare (105>95 g C )
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Lånar tråden lite. Finns alltså inga möjligheter att ändra bränsleblandningen annat än tryckregulatorn? Har tittat i en LMM en gång och inbillar mig att det fanns någon justering där? Men jag kan minnas fel också!
som jag ser det om man tittar på den fina billd kartan så är dom stiften helt ok ,om den gick snålt skulle dom vara vitare ,det fins en co skruv på luft mängd mätaren uppe på den ev under en plast plopp svart eller blå , skruva ut =mindre in =mer ,bäst för denna motor är lite högre co än rek typ 0,5-1,0 kyler lite mer ( tung bil lättare att över anstränga)
Just ja, den har jag sett. Ändrar den blandningen äver hela registret eller bara tomgång?
co är hela registret
Då kan man alltså göra blandningen fetare med den skruven? Dvs få stiften att ta rätt färg?
18 2014-06-22 17:39:23 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-06-22 19:13:17)
Lånar tråden lite. Finns alltså inga möjligheter att ändra bränsleblandningen annat än tryckregulatorn? Har tittat i en LMM en gång och inbillar mig att det fanns någon justering där? Men jag kan minnas fel också!
Har du någon aning vad du har i systemtryck ( jag vill inte vara dum men i bland är det för lågt på gund av att fjärden är lite slapp i BTRen) (tidens tand) Vanligt på gammla volvo med sprut som har samma prylar som vw
Att det är typ 2,9bar å då går det lite snålt
Man kan göra fulknepet på BTRen är att sätta den i skruvstrycket och klämma ihop den någon tiondel på längden så har man lurat fjärden Inget att rekomondera men det går att göra så
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Tack för svar! Jag får börja med att kika på hur BTR har det ställt med hälsan 
MrIcka skrev:Så de borde vara mer chokladbrun än oboybrun alltså om de ska se bra ut för en luftkyld motor?
Det är rätt uppfattat
Om man har lite försnålt så kan olje tempen gå upp 10grader C lite större munstycke så går dom ofta kallare (105>95 g C )
/// Micke
Så 95 grader är en normal/bra oljetemp?
Här är en bra guide för L-jetronic.
http://manuals.type4.org/ljet/index.html
PPRMicke skrev:MrIcka skrev:Så de borde vara mer chokladbrun än oboybrun alltså om de ska se bra ut för en luftkyld motor?
Det är rätt uppfattat
/// MickeSå 95 grader är en normal/bra oljetemp?
Ja det är bra
Mellan 85-95 är som bäst om man är över 100 börjar man få sönder fall i oljan
Har man högre temp typ 105-110 så har man oftas mekanisk nöting (något lager som får dåligt med olja och tempen sticker upp snabbt )
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Hittils aldrig fått min över 95 grader på de få varma dagarna vi haft så de verkar ju bra då.