"Blink spaken"
En röd (eller möjligen grön/svart/vit, jag är osäker på färgerna där) som är ingången, den skall till 30 på tändn.låset eller till säkringsdosan (skall ha spänning när tänd. är påslagen).
Svart/vit blinkers väster.
Grön/svart blinkers höger.
Brun/vit till "S" på hel-/halvljusreläet.
En brun kabel till jord
Från rattens centrum i rattstångshuvudet.
En brun kabel till tutan. Ibland finns denna kabel ansluten till en släpringskontakt (som har kontakt med ratten och signalringen på denna) eller liknande, som sitter på blinkspaken, men det är nog på senare årsmodeller.
Rattstången:
Här nånstans, mitt på eller nere vid styrsnäckan, finner du den bruna kabeln som kommer från rattcentrum, och den skall ju då kopplas till tutans minusanslutning.
Jag känner till minst tre olika lösningar på var den kabeln lämnar rattstången.
Tändningslåset:
En röd skall gå till 30 på tändn.låset, detta är "ingången".
En annan röd skall utgå från 50 på tändn.låset och gå till en av flatstiftskontakterna på solenoiden, den ger spänning till solenoiden när du vrider nyckeln i startläget.
En svart kabel skall gå till 15 på tändn.låset och vidare till säkringsdosan, den ger spänning till ett antal säkringar när du vridit på tändningen.
Med en "viss kännedom" om just elsystem i buggys vet jag att det kan vara riktiga skatebon till elsystem, med flera olika ägares tolkningar på hur det "egentligen" skall vara, och det är ju inte ens säkert att din "blinkerspak" stämmer med bottenplattans årsmodell.
http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopi … amp;t=1239
Här finns några olika elscheman för olika årsmodeller, men den sidan känner du säkert redan till
.
"Ryktesvis" har jag hört att du gått hårt fram med den stora avbitartången, och börjat om på nytt, och det är i många fall lika bra att göra så. På en buggy behöver man ju heller inte bry sig så mycket om originalutföranden och sådant, så man kan tillåta sig andra strömställare och säkringsdosor och andra eltekniska detaljer.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."