1

Jag har röjt ur hela elsystemet i min buggy (1500 -69) och har fått lite huvudbry nu när jag ska dra nytt. Jag följde kablaget och märkte upp vad som gick vart innan jag klippte av allt men får inte ihop det med mitt nya elschema. Därav min fråga, vilken kabel går vart original? Det verkar vara originalkablage som sitter kvar just där.

/Fredrik på Gotland
Buggy -69 1500
Bubbla -73 1303S

2 Senaste redigerad av Björn J. (2014-06-06 15:39:22)

"Blink spaken"
En röd (eller möjligen grön/svart/vit, jag är osäker på färgerna där)  som är ingången, den skall till 30 på tändn.låset eller till säkringsdosan (skall ha spänning när tänd. är påslagen).
Svart/vit blinkers väster.
Grön/svart blinkers höger.
Brun/vit till "S" på hel-/halvljusreläet.
En brun kabel till jord

Från rattens centrum i rattstångshuvudet.
En brun kabel till tutan. Ibland finns denna kabel ansluten till en släpringskontakt (som har kontakt med ratten och signalringen på denna) eller liknande, som sitter på blinkspaken, men det är nog på senare årsmodeller.

Rattstången:
Här nånstans, mitt på eller nere vid styrsnäckan, finner du den bruna kabeln som kommer från rattcentrum, och den skall ju då kopplas till tutans minusanslutning.
Jag känner till minst tre olika lösningar på var den kabeln lämnar rattstången.

Tändningslåset:
En röd skall gå till 30 på tändn.låset, detta är "ingången".
En annan röd skall utgå från 50 på tändn.låset och gå till en av flatstiftskontakterna på solenoiden, den ger spänning till solenoiden när du vrider nyckeln i startläget.
En svart kabel skall gå till 15 på tändn.låset och vidare till säkringsdosan, den ger spänning till ett antal säkringar när du vridit på tändningen.

Med en "viss kännedom" om just elsystem i buggys vet jag att det kan vara riktiga skatebon till elsystem, med flera olika ägares tolkningar på hur det "egentligen" skall vara, och det är ju inte ens säkert att din "blinkerspak" stämmer med bottenplattans årsmodell.

http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopi … amp;t=1239
Här finns några olika elscheman för olika årsmodeller, men den sidan känner du säkert redan till  ICQ/ad .

"Ryktesvis" har jag hört att du gått hårt fram med den stora avbitartången, och börjat om på nytt, och det är i många fall lika bra att göra så. På en buggy behöver man ju heller inte bry sig så mycket om originalutföranden och sådant, så man kan tillåta sig andra strömställare och säkringsdosor och andra eltekniska detaljer.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Visste väl att jag kunde räkna med dig Björn Default/smile
Har såklart min fusklapp ute i garaget med vilka färger jag har hängandes under ratten men jag skall jämföra med din lista senare.
Jo, jag har ju som du vet röjt bort allt, kablaget från ratten såg dock fräscht ut och var skarvat på hyfsat avstånd så det fick vara kvar så slapp jag ta isär hela skrotet runt ratten. Det hade kanske underlättat nu dock men men.
Själva tändningslåset kommer förbigås tror jag, och ha knappar för tändning/start istället, och tutan är redan friställd med egen knapp, om jag då har förstått saken rätt är det bara följande kablar jag behöver koppla på:
- blinkers vänster
- blinkers höger
- till "S" på ljusrelät
Eller behöver jag ändå ha matning + samt jord?

/Fredrik på Gotland
Buggy -69 1500
Bubbla -73 1303S

4

Ja du behöver en matning från 49a på blinkreläet till ingången till blinkersomkopplaren.
Glömde jag kanske att skriva om den i förra inlägget...? Ja det skall nog vara en grön/vit kabel, alltså den grön/vita till 49a på blinkreläet.

S på hel-/halvljusrelätet styrs med en minusspänning, alltså jordas S med ljustutan i spaken.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Ja just det, den till 49A är också inkopplad redan. Skönt, då kan jag skippa alla andra kablar! Måste bara dubbelkolla att jag kopplat rätt på rätt kabel sen också, får inte blinkersen att gå nämligen men det får jag kika på en annan dag.

/Fredrik på Gotland
Buggy -69 1500
Bubbla -73 1303S

6 Senaste redigerad av Björn J. (2014-06-07 08:02:20)

Mät och kolla om du har spänning mellan 49 och 31 på blinkreläet har du det när blinkspaken är i höger eller vänsterläge, och det ändå inte blinkar så får du gå vidare och kolla att du har en obruten kabel fram till lamporna, kolla att lamporna är hela och är ordentligt jordade.

Om varesig höger eller vänsterlamporna blinkar är felet troligtvis i strömförsörjningen till reläet, eller så är detta trasigt.
Det kan också vara fel i blinkersspaken.
Ohm-mät eller använd multimeterns pip-funktion och mät mellan grön/vit och gröna/svart med spaken i högerläge, då skall det bli 0 ohm eller så piper det om det är riktigt.
Gör sedan likadant mellan grön/vit och svart/vit med spaken i vänsterläge.
Prova också med spaken i andra läget, då skall det inte ge någonting.
(Du har väl monterat blinkspaken på rattstångens vänstra sida..? Vissa modeller går nämligen att vända).

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Får mäta lite, kanske hinner ikväll efter studentmiddag och annat...
Spaken har jag inte rört som sagt och det har ju funkat tidigare så själva spaken är nog OK men lika bra att mäta lite.
Relät drar när jag kopplar på matning vid säkringen och blinkersen lyser inte, inte heller blinkindikatorn på instrumentbrädan. Det är ett sprillans nytt LED-blinkrelä och det funkade för ett tag sen när jag kopplade ihop och testade, dock var övriga kablar ännu inkopplade vid rattstången då, därav min fråga om det behövdes fler kablar än de som nu är inkopplade.
Jag mäter lite och återkommer snarast!

/Fredrik på Gotland
Buggy -69 1500
Bubbla -73 1303S

8

På detta forum har vi litet olika uppfattningar om blinkersens kontrollampa och LED-anpassat blinkrelä. Jag hävdar att det inte funkar som i original vw-kopplingen, kan det kanske vara därför som ditt relä drar? Eller det skall det inte göra, det skall faktiskt börja att "blinka" (=ocillera)  så fort du lägger en belastning på 49a. Dessa relän är ju jättekänsliga, det räcker med en liten kontrollampa för att de skall börja arbeta.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Jag har satt en "extern" liten kontrollampa, kanske är det som är problemet då? Kanske har kopplat den fel. Jag har satt kabeln från relät till lampan och sen vidare till jord.

/Fredrik på Gotland
Buggy -69 1500
Bubbla -73 1303S

10

Ja, om du kopplat kontrollampan på 49a och jord så kommer reläet att arbeta hela tiden.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11

Ok, det är felkopplat då eller vad menar du? Default/smile
När jag kopplar plus från batteriet till säkringen som matar relät så klickar det en gång oavsett hur jag manövrerar blinkersspaken.

/Fredrik på Gotland
Buggy -69 1500
Bubbla -73 1303S

12

tribaliztic skrev:

Ok, det är felkopplat då eller vad menar du? Default/smile
När jag kopplar plus från batteriet till säkringen som matar relät så klickar det en gång oavsett hur jag manövrerar blinkersspaken.

Just det! Blinkreläet tror att din kontrollampa är ena sidans blinkers, och sätter igång och börjar att blinka. Koppla bort kontrollampan!

Gör så här:
1 koppla tillfälligt bort kontrollampan.
2 koppla 49 till säkringsdosan.
3 koppla 49a till ingången på blinkspaken.
4 koppla sedan hö. och vänster blinkers som vanligt.

När du fått detta att funka så långt så har jag en ny lösning för kontrollampa till dig.

Blinkrelän fungerar så här: (oavsett om de är den gamla typen eller den nya LED-anpassade typen)
Blinkreläet är kopplat i serie med blinkersspaken och lamporna.
När du exempelvis trycker spaken nedåt för vänsterblink sluter du kretsen för vä. blinklampor, då flyter det en ström genom relät och det börjar att arbeta.
Gamla blinkrelän behövde en ganska stor belastning på 2 x 21 watt för att blinka med rätt frekvens. När lysdioderna kom behövde man konstruera ett mycket känsligare relä, eftersom lysdiodsblinkers drar väldigt litet ström, kanske bara sammanlagt 5-10 watt.
Därför reagerar sådana på det lilla motståndet som en liten kontrollampa ger.
Det räcker faktiskt att du säter höger pekfinger på 49 och vänster pekfinger på 49a för att relät skall börja att arbeta.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

13

Jag tror det är så jag kopplat men får kika på det, jord behöver inte kopplas in på relät alltså?
Kabeln från rattstången skall kopplas på "+" på blinkersen (lika bra att fråga, en del skrot är ju kopplat tvärtom på dom här sakerna..)?

/Fredrik på Gotland
Buggy -69 1500
Bubbla -73 1303S

14

Hmm...
Om du har ett blinkrelä med en anslutning som heter 31 (och det har du!) så måste den kopplas till jord, annars funkar det inte.
Vilken kabel från rattstången pratar du nu om? Vilken färg har den?
Utgången på blinkrelät, som heter 49a skall kopplas till ingången på blinkspaken.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

15

Nu funkar det, kåpan över relät hade hamnat bakåfram så när jag kollade vilket stift jag skulle till så vart allt spegelvänt.

Nästa problem:
Jag får ingen reaktion alls när jag drar i helljusspaken, vad kan vara galet? Har testat med ett annat dimmerrelä och det var ingen skillnad.
Det är kopplat som följer:
S - går till den kabel vid rattstången som gick till S innan jag klippte ner allt (grön svart vit tror jag)
56 - matning från relä till automatiskt halvljus
56A - matning halvljus
F - matning helljus

56A och F kan möjligen vara förväxlade med varann men det borde väl inte spela nån roll?

Vid rattstången har jag följande inkopplat:

S - dimmerrelät
blinkers höger
blinkers vänster
brun kabel till jord

Helljuset funkar, när jag byter plats på kablarna vid säkringsboxen så lyser helljuset istället så det är inte där problemet ligger.

/Fredrik på Gotland
Buggy -69 1500
Bubbla -73 1303S

16

56 är reläets inggång, den kabeln kommer från ljusets strömställare.
56a är helljus, 56b eller F är halvljus.
S betyder signal, och om du jordar S så skall relät arbeta, såvida du har 30 på relät ansluten till plus. 30 och S är nämligen anslutna till reläets manöverspole.
Avbländningsknappen i blinkspaken skall alltså vara ansluten med den ena kablen till S på reläet, och den andra skall vara jordad.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

17

Ok, då borde det bara vara 30 som saknas helt enkelt, tack än en gång Default/smile

/Fredrik på Gotland
Buggy -69 1500
Bubbla -73 1303S

18

Ingen orsak!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

19

Varde ljus!  ICQ/af

Har kablat vidare och stött på fler patruller, fortsätter på min vanliga tråd på beachbuggy.se  ICQ/ad

/Fredrik på Gotland
Buggy -69 1500
Bubbla -73 1303S