1 Senaste redigerad av harved (2014-06-10 21:54:52)

Efter en liten sänkning och byte av en styrstag på min pickis så står ratten snett, hade hoppats på att en hjulinställning skulle rätta till det men de fick inte till det eftersom man inte kan justera höger styrstag.
Min fråga är: går det att justera på något sätt eller ska jag köpa en justerbar styrstag och sätta på höger sida också?

1966 Splittpickup "VWerner"
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=192

Medlem i Halmstad Luftkühlers

2

Du menar väl styrstag?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

25hpman skrev:

Du menar väl styrstag?

Ja det menar jag ju
Rättat till det nu, tackar  ICQ/ab

1966 Splittpickup "VWerner"
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=192

Medlem i Halmstad Luftkühlers

4

Är det inte bara till att skruva loss ratten, lyfta den och placera den rakt på rattstångens splines, när framhjulen pekar rakt fram?
Eller missade jag nånting?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5 Senaste redigerad av harved (2014-06-10 22:26:27)

Björn J. skrev:

Är det inte bara till att skruva loss ratten, lyfta den och placera den rakt på rattstångens splines, när framhjulen pekar rakt fram?
Eller missade jag nånting?

Det är inte splines på buss/pickup, det är en kil på dem så det går bara att sätta ratten på ett sätt

1966 Splittpickup "VWerner"
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=192

Medlem i Halmstad Luftkühlers

6

Inte på styrsnäckan väl och då kan du kugga om där Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

7

Johan W skrev:

Inte på styrsnäckan väl och då kan du kugga om där Default/hmm

Den tanken har slagit mig

1966 Splittpickup "VWerner"
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=192

Medlem i Halmstad Luftkühlers

8

du lossar p-änden vid rattstången och justera därefter längden på staget mellan styrsnäcka o framvagn.

9

harved skrev:
Johan W skrev:

Inte på styrsnäckan väl och då kan du kugga om där Default/hmm

Den tanken har slagit mig

Styrsnäckan har ett mittläge alltså exakt lika många varv åt båda hållen, det är viktigt att snäckan står i det läge när du kör rakt fram.

Konstatera mittläge på snäckan, spärra ratten oavsett läget på den, justera framvagn, därefter kan du börja kugga om rattstång och ratt.
Om du justerar framvagnen så att bilen går rakt men i ett läge utanför snäckans mitt kommer du att få en vildavästern styrning och snäckan kommer att slitas ut .
Mittläget markeras med en stålring som är öppen uppåt mot en skarv på snäckan den sitter på ingående axel. Detta är för typ 1 men borde finnas nån liknande markering på din.
Mittläget är väldigt viktigt att man håller på alla bilar med styrsnäcka.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

10

harved skrev:
Björn J. skrev:

Är det inte bara till att skruva loss ratten, lyfta den och placera den rakt på rattstångens splines, när framhjulen pekar rakt fram?
Eller missade jag nånting?

Det är inte splines på buss/pickup, det är en kil på dem så det går bara att sätta ratten på ett sätt

ICQ/ad  ok, jag hade alltså missat något! ICQ/ad

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."