1

Industrimotor 1200 typ1 varvtalsregulator för 3 000 varv/minut.

Jag tänker använda den som den är avsedd en gång.
Men, hur skall jag enklast ansluta en drivande axel?

Svänghjulet har kuggar framåt (på flatsidan) och det finns tillhörande startmotor.
Dessutom en gummikoppling som skruvas med en fläns till svänghjulet och har fläns för axel (med kilspår) och bricka att skruva mot axeländen som skall drivas.
Motorn skall hänga i flänsen på kåpan. Startmotorn skall sitta på en, till flänsen anslutande, del som saknas.

Frågan är hur en axel skall anslutas och lagras.
En anslutningsdel behövs.

A.  Det finns sådana med antingen en reduceringsväxel eller en speciell växellåda.
Jag letade lite på nätet:
http://www.blocket.se/stockholm/VW_1200 … 15&w=3
http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.p … mp;t=13478
(Båda dock med fel startmotor och svänghjul)
A.1.1  Kan det finnas kvar sådant här som är "över" när man konverterat till bilmotor?

Alternativt får en del tillverkas.
Ett rör med fläns till motorn (och luckor för skruvarna till gummikopplingen). Urtag och fäste för startmotorn.
Fästen för att bära hela anordningen inkl motor mot en bärande ram.

B1.  I röret görs fästen för två lager till en utgående axel. På denna sätts ett antal remskivor för nedväxling.
Utanpå röret görs två lagerfästen för en axel med  ett antal remskivor och utgående axel; t ex PTO.

B2. Man kan göra ett hål i gummikopplingens bricka, så att en axel kan anslutas/lagras i svänghjulets centrum (finns lager i skruven där)
Axeln skall ha kil för gummikopplingens anslutning.
Då fordras bara ett lager i rörets gavel.
För övrigt blir det samma sak med remskivor.
B2.1  Kan en axel från en växellåda (ingående axel till lådan) användas?
B2.2  Skulle växellådskåpan kunna användas i stället för röret med fläns och gavel enligt ovan?
B2.3 Finns det sådana delar "över" från kasserade lådor?

Jag vänder mig till det här forumet av flera orsaker.
Det finns ett stort kunnande, mycket erfarenhet och stor entusiasm.
Många industrimotorer konverteras till bilmotorer - det bör finnas delar över som inte passar in i det och därmed inte har så stort värde.
Sådana delar (t ex A) som inte nyttjas glöms och försvinner. Men även industrimotorer är av historiskt intresse och bör bevaras funktionsdugliga.

Är det inte fantastiskt att en motor på 1200 cc som ger runt 30 hk (27,5hk i det här fallet) och väger nästan 100 kg, har tillverkats i så många år och i så stort antal!!
Och fortfarande är efterfrågad, uppskattad och omhuldad! ICQ/ab

2

Enklast borde vara att byta svänghjulet till ett "vanligt" sen leta reda på en lämplig  koplingskåpa. med lager i. som den du länkade till. visst allt går ju att göra med rätt kunnande /för pengar.. en kopplings kåpa från en buss låda, med lämpliga lagerbockar skulle förmodligen också funka.
får man fråga vad du tänker driva?? var själv i taget och ville driva en stoor kompressor med vw motor.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

"....sen leta reda på en lämplig  kopplingskåpa, med lager i."
"...en kopplingskåpa från en busslåda, med lämpliga lagerbockar skulle förmodligen också funka."

Det är det jag håller på med (A och B2 ovan). Letar och hoppas på tips...

Passar bussens kåpa på 1200 motor?
Vad är fördelarna med bussens?

4

Vad är fördelarna med bussens?

dom flesta växellådor delas på längden.. buss (bay) har en demonterbak kåpa i ett stycke.
den passar på motorn .

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

OK!
Jag har letat lite efter sprängskisser för att se hur axel och lagring sitter i kåpan, men hittar inget...
(Det går ju att kapa en längsdelad låda också)

6

jag bara menar, att kan man hitta en kåpa med fästen, så e det ju enklast.. vad har du tänkt att driva med den??
den du länka till vore väl både bra och billigt. kommer troligen handla ett dylikt själv då det är så mycket enklare/kostnadseffektivt att köpa färdiga grejer om det finns.

Använder man ett original 1200 svänghjul koppling och ingående axel kan man frikoppla vid behov. sen beroende på hur du vill använda kraften behövs olika kraftiga lager.. rem/kedja åt sida,  eller i axelns längd.
kan du tänka dig att tillveka delar själv,typ svarva lagerlägen  eller vill du ha det bolt on.

berätta mer.. ICQ/ae jag gillar egna lösningar.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Jag gjorde en liten skiss

Post's attachments

Attachment icon Mellandel.jpg 416.5 kb, 47 downloads since 2014-06-08 

8

Som du ser i inlägg #1 så är det aktuellt att sidobelasta med remskiva.
Likaså blir det i de olika alternativen A, B1,B2 att tillverka delar i varierande omfattning - om det är nödvändigt. Jag har inte svarv.

Delar din uppfattning att frikoppling kan vara ett plus, om det inte komplicerar det hela.
Naturligtvis är helt eller halvt färdigt bra, särskilt när jag har svårt att tillverka. Men jag är långt ifrån opraktisk...
Vad finns det i skrotlådorna ute i landet?