Industrimotor 1200 typ1 varvtalsregulator för 3 000 varv/minut.
Jag tänker använda den som den är avsedd en gång.
Men, hur skall jag enklast ansluta en drivande axel?
Svänghjulet har kuggar framåt (på flatsidan) och det finns tillhörande startmotor.
Dessutom en gummikoppling som skruvas med en fläns till svänghjulet och har fläns för axel (med kilspår) och bricka att skruva mot axeländen som skall drivas.
Motorn skall hänga i flänsen på kåpan. Startmotorn skall sitta på en, till flänsen anslutande, del som saknas.
Frågan är hur en axel skall anslutas och lagras.
En anslutningsdel behövs.
A. Det finns sådana med antingen en reduceringsväxel eller en speciell växellåda.
Jag letade lite på nätet:
http://www.blocket.se/stockholm/VW_1200 … 15&w=3
http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.p … mp;t=13478
(Båda dock med fel startmotor och svänghjul)
A.1.1 Kan det finnas kvar sådant här som är "över" när man konverterat till bilmotor?
Alternativt får en del tillverkas.
Ett rör med fläns till motorn (och luckor för skruvarna till gummikopplingen). Urtag och fäste för startmotorn.
Fästen för att bära hela anordningen inkl motor mot en bärande ram.
B1. I röret görs fästen för två lager till en utgående axel. På denna sätts ett antal remskivor för nedväxling.
Utanpå röret görs två lagerfästen för en axel med ett antal remskivor och utgående axel; t ex PTO.
B2. Man kan göra ett hål i gummikopplingens bricka, så att en axel kan anslutas/lagras i svänghjulets centrum (finns lager i skruven där)
Axeln skall ha kil för gummikopplingens anslutning.
Då fordras bara ett lager i rörets gavel.
För övrigt blir det samma sak med remskivor.
B2.1 Kan en axel från en växellåda (ingående axel till lådan) användas?
B2.2 Skulle växellådskåpan kunna användas i stället för röret med fläns och gavel enligt ovan?
B2.3 Finns det sådana delar "över" från kasserade lådor?
Jag vänder mig till det här forumet av flera orsaker.
Det finns ett stort kunnande, mycket erfarenhet och stor entusiasm.
Många industrimotorer konverteras till bilmotorer - det bör finnas delar över som inte passar in i det och därmed inte har så stort värde.
Sådana delar (t ex A) som inte nyttjas glöms och försvinner. Men även industrimotorer är av historiskt intresse och bör bevaras funktionsdugliga.
Är det inte fantastiskt att en motor på 1200 cc som ger runt 30 hk (27,5hk i det här fallet) och väger nästan 100 kg, har tillverkats i så många år och i så stort antal!!
Och fortfarande är efterfrågad, uppskattad och omhuldad! 
jag gillar egna lösningar..