1

Hej kära boxerville polare, kvinnor och män.

När jag var yngre (ung) lekte vi mycket med våra bilar.
På vintern körde vi isbana och på sommaren körde vi backtävlingar eller liknande. Alla som var med var bäst och alla var vinnare. Vi lekte och hade kul och ingen var världsmästare.
Ibland hände det att till och med Björn Waldegård var med, men inte ens han var världsmästare, han ville bara ha kul.
Jag har en fundering, eller en önskan eller kanske rent av en frågan, varför kan inte vi som älskar våra gamla bilar, leka lite och ha kul, utan att det kostar skjortan. Jag vet att många av er gillar att vara bäst på att köra rakt fram och ha den bästa tiden.
Jag vet av erfarenhet att det kostar pengar och att det inte passar alla. Det jag vill göra är billigare och kanske roligare för många av oss, men frågan är var vi kan göra det och på vilka villkor?
Reglerna är vad jag förstår enkla. Vi går efter standardbilar och standardkubik, samt någon specialklass. Det viktigaste är att ingen är världsmästare och att vi har kul.

Jag kanske är ute och dravlar, men skriv vad ni tycker om mina funderingar.
Det enda jag med klarhet vet är att det är j----gt kul att leka med bilen och inte bara stå och putsa och vänta på att folk ska säga att man har en snygg bil.

Hälsningar//Popeye.

Lattjo lajban med luftkylt.

2

Låter som en trevlig idé! Back to basic som det heter..
Apropå back, kanske en enklare backtävling någonstans, eller något ställe där det går att åka på lite för glädjens skull, utan prestige eller något måste att vara bäst:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

3

Det är precis det jag menar. Bara ha kul med likasinnade och våra bilarna. Det gäller bara att hitta dom bra platserna att köra på runt om i landet. Om flera är intresserade så får vi börja söka platser.
Ingen prestige, alla är vinnare.

4

Vet inte om du tänker att man bara skulle göra det som en "kompis-grej" eller om det skulle vara helt organiserat?! Men bland det roligaste som finns är ju att köra på is och på stubbåker. Jag och mina vänner hade några riktiga heldagar för ett par år sedan.
Har lite planer på att styra upp ett stubb-race med mina vänner någon gång igen, skulle va kul. Is-banan brukar vi ploga upp i alla fall...

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

5

Din ide är ju kanonbra. Jag menar en `` kompis -grej ´´ så vi kan ha lite latjo-lajban. Allt organiserat kostar pengar och då försvinner nöjet och världsmästarna kommer fram.

6

Håller med.
Frågan är var man kan spontanåka backe eller jordbana.
Hyra en folkrejsbana?

Volkmasters Sweden
East Hill Welding
Peace Performance
Nygrens Mekaniska
CSP
JP Motorsport

7

Blir vi tillräckligt många som tycker det verkar kul, så kan vi tillsammans börja kolla på de olika orter vi bor på.
Jag inbillar mig att det har nog ingen som helst betydelse vad vi kör för latjo-lajban race, huvudsaken det är kul och inte kostar skjortan. Jag bor inte så långt från en rally-cross bana så jag kan ju kolla med dom, men det lär nog kosta en liten slant.