26

En 07 med 20.000 mil vekar på blocket kosta från 70.000, en 11 med 10.000 mil från 150.000... en flång ny 2014 300.000...  halveringsprincipen altså. Med en helt ny vinner man ett antal tusen i att däck är nya, slipper vagnskada, man har garantier (om nåt rasar), så det är väl värt kanske 20-30.000? Så skillnaden blir väl då 125.000 på 3-4 år, vilket är saftig värdeminskning per år, mot de ca 80.000 som en 2011 isåfall har... 45.000 mer på 3 år, blir en tusing i månaden MERA för den nya bilen. Är det värt det för en flång ny (och maxspecad) bil, och för att "garanterat" slippa dyra ras? För när DPF filtret stular, DSG lådan rasar, kamremmen ska bytas så minskar ju skillnaden...

Själv tycker jag passaten är för dyr, skulle aldrig köpa sådan ny, MEN, efter ett äventyr med en rasad automatlåda (på annat märke) som kostade nästan 25.000 plus jag har hört om diverse strul med efterbehandligsystem etc, så tror jag man ska räkna med att NÅGOT på en nyare bil KAN rasa. Är den då utanför garanti / maskinskada så blir det extremt dyrt. Meka själv är det för de flesta inte tal om på nyare bilar.

Värt iallafall att räkna på både värdeminskning OCH förmodade reparationskostnader...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

27

Om man vill så finns ju även Golf Sportscombi, lika stor (om inte större?) än dagens Passat! Denna är även byggd på MQB-plattformen... Ett klart upp-sving för bilarna! ICQ/ab
Jag tipsar i all välmening om en ny/nyare bil... ICQ/ad

Har inte sån stor koll...

28

Vi har en Passat -07 iofs, med 2,0 och manuell. Väldigt nöjd med bilen över lag, sambon kör mest småturer hemma omkring och semesterresor och den går ju utan vidare att köra under 0,7l/mil om man tänker till i körningen. Enda jag inte är jätteförtjust på dom är elektrisk handbroms, som har gett upp på våran.

Sen köpte brorsan en Golf Sportkombi -14 för några veckor sedan, och jag är väldigt förvånad över hur rymlig den är. Både i kupe och bagageutrymme, ca 1dm mindre djupt bagage än i Passaten. Det är en bensinare BMT och den kör han på CA 0,57l/mil.

Nu har han fått för sig att sälja den till förmån av en SUV  ICQ/am Jag hade gärna köpt den, men vi har två knattar som behöver barnvagn...och då blir avsaknaden av den sista decimetern i bagaget för stor.

Typ 1 -68
Waldburg

29

Nisslas skrev:

Om man vill så finns ju även Golf Sportscombi, lika stor (om inte större?) än dagens Passat! Denna är även byggd på MQB-plattformen... Ett klart upp-sving för bilarna! ICQ/ab
Jag tipsar i all välmening om en ny/nyare bil... ICQ/ad

Jag har ju sådan, OCH 2 barn. Det funkar. Är mkt nöjd. De har ju (i princip) radar som standard - grymt bra i köer! Men prismässigt kostar den ju rätt mkt, listpris på min snålspecade GT tror jag var 240.000, att jämföra med alltrack passat de rear ut för 300.000 som då är fullsmetad. Tar man diesel, 4wd, läder, parkeringsvärmare och lite mer lull lull på golfen så kostar den nog lika mkt som en passat... för min del är det en "personalbil" och då spelar (nog) förmånsvärde stor roll för månadskostnad, plus kostnad är nog baserad på passatens listpris så då kostade den väldigt mkt mera i slutänden... Jag lägger mesta milen till och från jobbet, med skatteavdrag, skillnaden i avdrag gör att dieselns högre pris, lägre milavdrag tar ut den lägre förbrukningen - iallafall den uppskattning jag gjorde, plus att GT inte fanns i diesel. Jag inbillar mig att diesel var mer lönsamt för några år sedan än det är nu, om man tar i beaktan högre servicekostnader och högre inköpspris och högre skatt är jag inte säker på att affären blir lika bra som många hoppas...

30

Jag har hört att den nya golfen ska vara i princip lika stor, men jag har inte riktigt trott på det...
Men det kanske stämmer? Är den lika stor fram oxå? Jag är ju 194cm lång, och vill gärna sitta bra.
Sen ska jag köra runt med barnstolar, vagn, hund, mm så man behöver kanske den där extra decimetern bak?
När kom den nya större golfen?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

31

Förra året kom den.

Näe, jag tror inte den är lika stor men "antalet liter" i bagaget påstås vara större.

benutrymme bak är nog sämre.

Golfen har helt klart växt över åren och är en helt ok mellanklassbil nu. passaten är väl inte en "large car", men väl en stor mellanklass?!?

generellt tycker jag (som kommer från saab 900 / 9000 / 9-3) att bagageutrymmet i volvo, passat, audi mfl är rätt kass, man ska lasta upp till taket för att det ska motsvara de liter som man anger, och vill man köra runt så och GÅR det att lasta så?

skoda superb har ju halvkombi, men riktigt smart "sedanlucka" om man så vill, helt otroligt benutrymme bak. kvaliten är väl inte sämre än VW. tyvärr är de rätt dyra...

passaten gäller väl (OM man ska köpa en nu) att pricka när den är kostar som lägst, eftersom den kommer falla i pris begagnat när nya kommer ut... det är ju en helt ny modell som är mkt bättre på alla punkter. frågan är väl hur mycket mer de sänker priset?

32

Precis som det nämns så är platsen för baksätespassagerarna mindre i Golf Sportscombin än Passat. Att sitta fram och vara drygt 2 meter över havet är inga som helst problem, det funkar i en Up! också  ICQ/ad
Återigen, klart "bästa" affären är att köpa en Passat, fullutrustad (4WD, automat, dieselvärmare, dragpaket, osv) för runt 300K.
Ska man lasta dom sakerna du nämner måste du nästan upp på Passat... ICQ/ab

33

Gott om plats i fram, bak känns golfen lite smalare. Just för vår del så har vi två barn (3år och 2månader) och 3 åringen vagn (en Emmaljunga Scooter S, om det hjälper nåt  ICQ/ad ) får precis plats på djupet i Passaten. Den får KANSKE plats i Golfen om man vill ta av bakhjulen varje gång man ska ha i vagnen i bilen. Lillkillens vagn/chassie får man ställa på högkant brevid Emmaljungavagnen och man får nog ta av bakhjulen där med i golfen.

Hade det inte vart för att vi håller på att renovera och bygga ut huset just nu, så hade jag nog bannemig köpt brorsans Golf SC. Förvånansvärt stort utrymme och billig i drift.

Typ 1 -68
Waldburg

34

Ja, det är säkert bäst att köpa en ny passat, men jag gillar inte billån, och jag har tyvärr inte 300k över  ICQ/ad

Sen har jag ett mycket fördelaktigt "privat serviceavtal"  ICQ/ad  så priset på service och mindre reparationer skrämmer mig inte så mycket.

Jo, jag tror oxå att passat är bättre än golf, storleksmässigt för oss.
Ännu bättre hade som sagt Skoda superb varit, men dom är ju en bit dyrare än en likvärdig passat. Och så kör jag helst vw  ICQ/ae

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

35 Senaste redigerad av Kjell Roar (2014-06-01 13:50:31)

Sten vW skrev:

Märkligt, kamkedjor brukar hålla för evigt mens kamremmar av tradition brukar gå av efter 5år om man missar att byta.
Har jag blivit gammal o avhängd eller?

S

Vel, not.

Mange biler har hatt kamkjedeproblemer, bl.a. fra BMW, MB og VAG (faktisk stort sett de tyske). Man sniker på kvaliteten (og innkjøpsprisen), og vips, problemer...

Bør nevnes at Passat inte tåler takräcke, railsen tåler ikke tung vikt. Da sprekker lakken ved føtterna, og det rostar...

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

36

Ursäkta OT, de kedjor jag haft har suttit i gamla Alfor med 20-30k på klockan, kanske var bättre förr.

Problemen där har varit kedjesträckare, lite som p-911 äldre original...

S

37

I VAGs fall sånär det sträckaren (eller heter det spännare?) som varit den felande länken, den har varit oljetrycks-styrd (reglerbar). Nu är den med fasta lägen, så har den en gång hoppat ut ett hack, åker den inte tillbaka..  ICQ/ab

38

Nisslas, vet du från vilket år som kedjesträckaren har fasta lägen på 1.4 TSI motorn?