Du drar en "bryggkabel" mellan röd (batterispänningskabeln, 30) och svart (tändningskabeln 15). Tar du bort röd och kopplar ihop med svart, får du ingen ström till solenoiden på startmotorn. Motorn hoppar inte igång när du gör detta, men tändningen får ström och det var ju det som verkade fela i tändningslåset. Sen får du starta (köra startmotorn) med tändningslåset som vanligt. När motorn startat går den så länge tändningen har ström, så du måste ha en brytare/ kunna bryta strömmen också.
Går inte startmotorn "tjuvkopplar" du genom att först koppla in tändningen på batterispänning (enligt ovan) sen håller du även kabeln till solenoiden (den andra grövre kabeln) mot batterispänning, då går starten och när motorn startat tar du bort solenoidkabeln. Värsta stjuvkopplingen ala gammal 80-tals action!
Jag skulle börja med det lättaste, att dra en kabel från batteri + direkt till 15 på tändspolen bak i motorutrymmet för att se om det var detta som var felet. Sen byta tändlåsets kontakt.