1

Ena problemet avlöser de andra.

Helt plötsligt under färd börjar bussen gå dåligt o till slut stannar den. Nu går den inte att starta alls. Kör man på startmotorn startar den o går att varva. Men så fort man släpper nyckeln dör den. Nån som har nå tips??

Mvh Stoffe

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

2

Har du kollat förgasaren? Låter som problemet jag har/haft på cabben . Den startar snällt men dör så fort den hinner.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

Näe de har ja inte. De är en typ1 motor glömde ja nämna. Konstiga att ja var ute o körde i går kväll o nu i morse uppstår problemet.

Ragtop 60 No name

4

Lyser lampoena(olja och ladd) när du slår på tändningen? Och även när du vrider tillbaks från startläget och bilen dör?
Om inte så sitter problemet i tändlåset.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Gissar med på tändlåset. Min va likadan. Startade men dog så fort nyckeln släpptes. Men höll man nyckeln lite försiktigt i rätt läge gick de. Bytte kontakten bakom låset sen har du funkat fint

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

6

Ja misstänker oxå tändningslåset. Men de måste väl gå att tjuvkoppla den. Vilka kablar gäller då.

Ragtop 60 No name

7

Det är kontaktplats 15 som är tändningen och skall ha ström. För att diagnosera kan du dra en strömkabel från + på batteriet direkt till 15 på tändspolen bak i motorutrymmet (se upp så att kabeln inte kan fastna i fläktremmen) och se om den går bra. Framme vid tändningslåset kan du "tjuvkoppla" mellan kontaktplats 30 (batterispänning) och 15 (tändningspänning) gärna med en brytare emellan så att det går att stänga av. I detta schemat http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … 1_1700.jpg är det alltså mellan röd kabel och svart kabel på tändningslåset (D). Kopplingssplinten (T4) är kanske ett bra ställe att koppla in sig på?

8

Ok ska göra ett test.

Ragtop 60 No name

9

Om ja förstår rätt så ska ja koppla ihop röd o svart kabel då ska bilen hoppa i gång.

Ragtop 60 No name

10

Du drar en "bryggkabel" mellan röd (batterispänningskabeln, 30) och svart (tändningskabeln 15). Tar du bort röd och kopplar ihop med svart, får du ingen ström till solenoiden på startmotorn. Motorn hoppar inte igång när du gör detta, men tändningen får ström och det var ju det som verkade fela i tändningslåset. Sen får du starta (köra startmotorn) med tändningslåset som vanligt. När motorn startat går den så länge tändningen har ström, så du måste ha en brytare/ kunna bryta strömmen också.

Går inte startmotorn "tjuvkopplar" du genom att först koppla in tändningen på batterispänning (enligt ovan) sen håller du även kabeln till solenoiden (den andra grövre kabeln) mot batterispänning, då går starten och när motorn startat tar du bort solenoidkabeln. Värsta stjuvkopplingen ala gammal 80-tals action! ICQ/ad

Jag skulle börja med det lättaste, att dra en kabel från batteri + direkt till 15 på tändspolen bak i motorutrymmet för att se om det var detta som var felet. Sen byta tändlåsets kontakt.

11

Sätt konstant plus på kontakt 15 på tändspolen.
Klart.

Sen vet du iaf om det är det.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

12

j:son skrev:

Klart.

Jag trodde jag skrivit det 2 gånger nu..

13

Frederik skrev:

Klart.

Ursäkta om jag trampade på ditt ego.

Efter din första långa utläggning så verkade inte TS ha förstått det riktigt när han undrar om han ska koppla ihop röd och svart kabel.
Sen din nästa enorma utläggning orkade inte jag heller läsa utan bara förtydligade hur man enklast kollar felet innan man felsöker ytterligare.

Återigen. Förlåt så mycket om jag på något sätt smolkade din annars klart lysande stjärna på något sätt.

Förlåt.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

14

Lugn lugn. Bussen hemma igen. Är tändningslåset som är paj. De fjädrar tillbaka för långt. Höll man o nyckel i ett läge gick de att köra. De va inte lätt att hålla i nyckel o växla samtidigt men nu är den hemma iaf. De som räknas. Ska fixa nytt tändningslås så ja kommer ner till br.

M mvh Stoffe

Ragtop 60 No name

15

Förlåt, det var inte så jag menade eller att jag tog illa vid mig. Det blev nog ett missförstånd, jag ville bara understryka att jag också tyckte att det var bättre att börja så än att rycka ut kablarna framme vid tändningslåset, men att du (och då kanske TS) missat det. Förlåt att du tog illa vid dig och att jag uttryckte mig stötande. Jag vet även att jag skriver för mkt ibland. Synd att det gör att du (och kanske ingen annan) orkar läsa och att det irriterar. Jag skall försöka skriva mindre.

Och nej jag ser mig inte som någon "lysande stjärna", det enda jag kan är pga mitt intresse och kunnigt folk, tex här. Så jag får ödmjukt be om ursäkt om jag försökte framstå på annat sätt.

Frederik skrev:

Klart.

Ursäkta om jag trampade på ditt ego.

Efter din första långa utläggning så verkade inte TS ha förstått det riktigt när han undrar om han ska koppla ihop röd och svart kabel.
Sen din nästa enorma utläggning orkade inte jag heller läsa utan bara förtydligade hur man enklast kollar felet innan man felsöker ytterligare.

Återigen. Förlåt så mycket om jag på något sätt smolkade din annars klart lysande stjärna på något sätt.

Förlåt.

16

Jag kunde väl uttryckt mig mer ödmjukt med.

Den som letar fel brukar dock oftast gilla att köra enligt principen KISS. (Keep It Simple Stupid)
Sätt kabel A på plats B. Klart.
Sen kan man fördjupa sig i eventuellt fel.

No hard feelings.

17

Ingen fara från min sida!

Skönt att du kom hem Stoffe! Glöm vad jag skrev, trodde du ville ha en halvpermanent lösning till du fått tid att byta kontakt, inte vägkants-hjälp.

Sorry en gång till för mina långa svar! Här och överallt. ICQ/ad

18

Hallå igen.

Ja far te feltema imon o skaffar nytt tändningslås. Men hur vet jag vilken anslutning som skall sitta vart?

Ragtop 60 No name

19

leguanen skrev:

Hallå igen.

Ja far te feltema imon o skaffar nytt tändningslås. Men hur vet jag vilken anslutning som skall sitta vart?

Biltemas tändningslås kanske har numrerade anslutningar, om inte får du prova dig fram.
30, en tjock röd kabel är till ingången, 15, är en utgång till diverse förbrukare, går till tändspolen och säkringsdosan, mm. Den kabeln brukar vara svart. 15 är manöverspänningen till solenoiden, det är den som får spänning när du vrider nyckeln till startläget denna är också röd.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

20 Senaste redigerad av Frederik (2014-05-28 21:26:58)

Jag vet inte om jag vågar svara på detta. Men jag tror Björn råkade skriva fel; 50 är manöverspänning till solenoiden.

Om du tänkt göra en fullösning och läget för startmotorn fungerar, gör som jag skrev först. Ta ström från 30 (eller någon annan stans som har ström med tändningen av), koppla via en strömbrytare (on/off) och till den svarta kabeln (15) som går till tändningslåset. Med strömbrytaren på är "tändning på" och om du först slår på den och sen vrider på startnyckeln så att startmotorn går startar bilen. När du skall stanna, stänger du av brytaren "tändning av". Hoppas jag förklarade kortfattat och inte irreterande någon.

Annars köper du ett nytt kontaktsycke till tändningslåset.