1

Om det är hål i röret innuti en värmekammare, blir även avgasljudet påverkat, som att det är hål på systemet?
Har nämligen ett smatter-ljud som bara har kommit helt plöttsligt. Hörs bara när man gasar på. Inte på tomgång eller vid varm/kall motor. Och det låter som att det kommer från höger sida bak när man sitter och kör. Och ljudet påminner om att det är hål i avgassytemet (eller att man har en Briggs & Stratton där bak...)
Det jag har provat med är att hålla för båda piporna när motorn går. Och den vill storkna. Och skulle det vara läck eller trasigt någonstans så skulle det bli sotigt just där. Men jag hittar då inget. Allt är flång nytt dämpare + båda kammare. Sen har jag kolla att stift, insug+förgasare, tänding är som det ska. Men ingen skillnad.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

2

På min gamla 1500 H motor så släppte en pinnbult ur gängan i blocket. Då blev det läckage mellan topp/cylinder med ett smattrande ljud till följd, när motorn "jobbade" , inte på tomgång eller smygkörning. Säger inte att det är så tråkigt i ditt fall men det låter lite bekant.. Det syns ju heller inte om det läcker där då plåtarna gömmer det området.

3

Ett kompressionsprov och/eller cylinderläckage prov kan avslöja eventuella läkagen som inte syns med ögat.
En möjlighet är också att för hand vrida runt motorn och lyssna var det eventuellt pyser när respektive cylinder är i kompressionstakt.

4

Det där låter oroväckande väldigt likt, tycker jag. Såklart att det ska/kan vara det värsta också... Men jag ska nog försöka att börja med ett komp.prov. För då bör man se en viss skillnad mellan cylindrarna.

Mange skrev:

På min gamla 1500 H motor så släppte en pinnbult ur gängan i blocket. Då blev det läckage mellan topp/cylinder med ett smattrande ljud till följd, när motorn "jobbade" , inte på tomgång eller smygkörning. Säger inte att det är så tråkigt i ditt fall men det låter lite bekant.. Det syns ju heller inte om det läcker där då plåtarna gömmer det området.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

5

Om det skulle visa sig att det är någon av pinbultarna till toppen som har börjat krupit ut ur gängorna i blocket, är det till att dela blocket om man då ska sätta i helicoil, eller går det ändå utan att dela?
Om man ändå håller på så bör man väl byta på alla 16 pinbultarna antar jag... och är det något mera som man bör tänka på om detta?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

6

Vad har du för motor?
Du har inte hört att det låtit som avgasläkage de första varven motorn går, typ 5-10 sekunder eller så? Det brukar bli resultatet på de "nyare" AB, AD, AS motorernas papperspackningar under cylinderfoten kollapsar. Då är det "bara" att ta bort cylindrarna och göra rent vid foten.

Fixa Helicoil går bra utan att dela blocket, ingen av de gängorna är genomgående.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Motorn är en AD.
Det låter på en gång när man börjar att gasa då motorn belastas, precis som att man har hål i avgassystemet.
Jag har inga papperspackningar mellan cylinder och topp. De är bara inslipade med varandra vid monteringen.

Samtidigt så har jag inte lika hårt motstånd kan jag tycka, när man drar runt motorn för hand vid remskivan. Tyckte att jag hade mera komp.motstånd förut än nu (det var bara en tanke jag fick...)

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

8

Svwerker skrev:

Vad har du för motor?

Fixa Helicoil går bra utan att dela blocket, ingen av de gängorna är genomgående.

Förutom hälften av dom...

Åtminstånde har jag fått slipa av pinnbultarna till cyl på insidan för att vev/stakar skall gå fritt vid större slagländ.

Mina erfarenheter av (överhettade typ2) motorer är att det räckt att momentdra topplocksmuttrarna igen, alltså inte att gängan är förstörd ?
Behövs väl inte många hundradels mm för att mutteranläggningen skall "försvinna"....

9 Senaste redigerad av germanbug (2014-05-21 18:42:58)

Idag har jag mätt kompressionstrycket (kall motor). Och något är galet på ettans cylinder. För det skiljer lite över 2 bar mellan den lägsta och högsta cylindern.
Så imorgon blir det urtagning av motorn för vidare undersökning.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

10

Nu är motorn urplockad, och avklädd från allt. Men ser inget synligt tecken på läckage. Har även provdragit med momentnyckel på alla muttrar på den aktuella toppen. Men ingen märkbar avvikelse.
Nästa steg får bli att helt ta av toppen och hoppas att det syns något då istället.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

11

Finns det något bra sätt att kontrollera om cylinderpinbultarna sitter som de ska i blocket, utan att man riskerar något annat? (motorn är ej delad)

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

12

Ja men det testet har du redan gjort, genom att dra med rätt moment.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Ok. Då är det bara att ånga vidare med sökandet.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

14

Nu är den aktuella toppen demonterad från motorn. Och inget större fel hittades. Förutom att en av pinbultarna gängades ut ur blocket när jag skulle släppa på en av muttrarna. Gängade i den igen i blocket och den verkade sitta där som den ska.
Men... efter att jag tömt toppen på ventilerna så upptäckte jag detta på insugventilen till 2:ans cylinder:

http://forumbilder.se/DCQUV/img-0552.JPG

Den vänstra var nästan alla spår för knastren borta! Vad kan det vara som har gjort detta??

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

15

Kan gissa att knastren har bottnat mot varandra så att de glappat på ventilen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16 Senaste redigerad av Sten vW (2014-05-23 20:11:04)

Alla typ1 knaster jag har pillat med bottnar (1300-1600) , jag har för mig att detta är avsiktligt för att ventilerna skall kunna snurra för att jämna ut förslitning.

På mina engelska hojjar är däremot knastrena oftast gjorda för att nypa fast ventilerna. Här ser jag ibland väldiga ensidiga förslitningar på ventilskaften om de inte snurrat. Ibland snurrar de ändå men då glider det i anslutning till fjädern.

Ursäkta OT..

Att det blivit en sådan skada här kan bero på material eller att ventil-knasterpassningen varit för slack.
Helt fel typ av ventil/knaster är en annan möjlig orsak.

Edit:

Tycker även att ventilen till höger ser konstig ut, skall inte VW ha mjukt rundade rillor?


Mvh
S

17

Då förklarar det varför den ser ut så som det gör.

Svwerker skrev:

Kan gissa att knastren har bottnat mot varandra så att de glappat på ventilen.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

18 Senaste redigerad av Sten vW (2014-05-23 21:04:10)

Så har ser det ut original:

http://i15.photobucket.com/albums/a400/Croker/engine%20rebuild/IMG_0288.jpg


Det verkar som om att även ventilen till höger i din bild är konstig...


S

19

Sten vW - Mina ventiler ser likadana ut som på din bild(mitt foto kanske blev lite vilseledande eller otydligt) Tittade även på avgasventilerna i samma topp. Och även de ser lika ut.

Sten vW skrev:

Så har ser det ut original:

http://i15.photobucket.com/albums/a400/Croker/engine%20rebuild/IMG_0288.jpg


Det verkar som om att även ventilen till höger i din bild är konstig...


S

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

20 Senaste redigerad av germanbug (2014-05-24 13:41:05)

Och då kommer ju funderingarna om varför knastren har gjort så? Kan knastren varit dåliga från början, eller är det något annat som spökar?
När jag tog ur ventilerna så hade jag en liten kant där knastren har suttit på alla ventiler utom en. Är det normalt eller hänger det ihop med det andra?
Topparna är 041:or med 32 x 39 ventiler, enkla hårda ventilfjädrar, W110-kam.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

21

Det hänger ihop. Jag har oxå haft ventiler som sett ut så, jag fick fila för att få dem genom styrningen. Numera slipar jag ner knastren lite så att de nyper tag i ventilen ordentligt.
Kanten talar oxå om för mig att jag haft ventil-/lyftarflyt för ventil och fjäder ska stängas lugnt och fint av kammen och så har inte varit fallet här.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

22

Tack, vad bra. Man lär sig något nytt hela tiden fortfarande. Bara att göra om och göra rätt nu.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

23

Så, åter till grundfrågan!

Varför flättrade motorn? Ser inget direkt samband med trötta ventiler.....

Läckage brukar lämna spår efter sig, hur ser cylinder-topp tätningsytorna ut?

S

24

Nä, jag håller med... 
Ytan i toppen där cylindrarna ligger emot, ser helt felfria ut och rena. Inte ens en tendens på att det har läckt något där. Och det ser lika bra ut på den andra sidan, som kompen var mycket bättre på.
Har funderat lite... Kan det vara värt att kolla kolvringarna på den cylinder som var absolut lägst i kompression (i det här fallet 1:an) ?

Man borde ju hitta eller se något (rejält) någonstans, någonting, som är galet tycker man vid det här laget... Men inte då...

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

25

Om du ändå har topparna av skulle jag även dra av cyllarna för koll, finns folk som haft sprickor i cylindrarna (eller topparna).
Du har ju lite tid nu innan du fått till nya ventiler, knaster o hattar (fjädrar?)
Om sedan kolvringarna och kolvringslanden ser bra ut så skulle jag börja bygga ihop den igen...
Byt inte ringar i onödan, har de slitit in sig så skall man tacka gudarna!

Inte så att du har något skräp i fläktkåpan?

S