1

På Boxerville brukar det finnas folk som har svar på det mesta ICQ/ab

Jag tänkte köpa en nyare passat variant, en 2010-2011, max 10000mil.

Vilket motoralterntiv är att föredra? Finns det något man ska akta sig för?

Jag ska mest ha bilen till "vanlig" körning, till jobbet,3mil enkel, med familjen och nån halvlång resa lite då och då.

Jag bryr mig inte så mycket om motorstyrka, bara man kan ta sig fram normalt, svenssonkörning. Och köra släp ibland  ICQ/ab

Jag vill givetvis åka billigt(både förbrukning och service/reparation) och hyffsat pålitligt.

Nått annat man ska tänka på?

Jag har hört en del om att DSG lådan kan strula, men både jag och bekanta har kört mycket DSG utan problem.

Jag har bestämt mig för en passat av anledning, så jag avtackar mig kommentarer om att jag borde köpa andra bilar istället ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Jag själv tittade på passat när jag valde bil sist, jag hade valt 170 hk dieseln med.Dag och 4 motion, men jag gick på.V70.istället igentligen bara för att den var bredare mellan hjulhusen då jag sja ha in både labbe och barnvagnar!

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

3

Jag har en golf variant -10 bluemotion. 105 hk 7-växlad DSG.
Går som en dröm o ligger på 0,43 blandad körning  ICQ/ag  lådan är som sagt 7 växlad och det är den som är en svaga länken... Endast specad till 20nm mer än vad motorn ligger på... Men den 6 växlade tåler betydligt mer vrid än så. Har både 6 o 7 växlade i mina bilar o 7 växlade går finare o jämnare men litar inte riktigt på den hur långt den klarar gå... Annars riktigt nöjd med golfen. Ville ha en passat men frun tyckte bättre om golfen av nån anledning.. Passaten låter ju betydligt mindre inuti än dom andra modellerna i vw's program vilket är en klar fördel för iaf golf variant e ganska högljudd inuti med vägljud o liknande.

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

4 Senaste redigerad av nivek75 (2014-05-24 08:25:42)

Hej..
Köp ingen ecofuel med dsg låda.
Bara problem med dom..
Hade nog satsat på en 170hk diesel.med dsg lådan.
Men passaterna har fortfarande problem med galv släpp på karossen, äve  dom nya har det.. Så med facit i hand så hade jag INTE köpt en passat ingen. Peppar peppar så har jag bara behövt få min baklucka vidgjord (på goodwill.)

Kan tipsa om www.vwpc.se  passat cluben
Där finns rätt mycket kunskap. Och trådar om rosten/galvsläpp
( om jag hafe varit i dina kläder ingen vw.. kolla på audi istället lite dyrare litr bättre)

5

Ska in med min på lackgaranti nu pga galvsläpp.
Och vanligt problem med dsg är dåligt svänghjul, bytt på min dock.  Annars är jag mkt nöjd med bilen som är en r-line passat 10.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

6

Jag hade rekommenderat dig att köpa en 170hk diesel med manuell låda.

170hk motorn är otroligt driftsäker och strular nästan aldrig, drar lite soppa och vill man göra en omkörning så har den fortfarande lite ork så det händer nått när man gasar på.  Sköter man bara serviceintervallerna går bilen klockrent.

DSG-lådan som finns till 170hk modellen är en 6 växlad låda med våtkoppling. Alltså den bra DSG lådan med få problem dock finns det fortfarande lite "sjukdomar" på dom men det är inte jättevanligt att den lådan strular utan det är egentligen den 7 växlade lådan som gett DSG så dåligt rykte eftersom den strular hela tiden mer eller mindre. Så en 6 växlad DSG vågar man helt klart köpa och för många så funkar dom felfritt i bra många mil ICQ/ab

Manuella växellådan som finns till 170hk är en 6 växlad låda som vad jag vet aldrig strular. Vi har aldrig fått in nån på verkstan med problem i lådan på en manuell så dom är otroligt driftsäkra. Dock är det lite skönare i en brukis att ha automat så förstår om du vill ha DSG.

Och som Nivek ovan nämner "Audi lite dyrare lite bättre" stämmer inte utan det är snarare "Lite dyrare lite sämre". Massa problem med Audi fortfarande tyvärr och vanligt med motorras t.ex

DMNDphoto

Bay militärbuss -73
Bay Campingbuss -75
Typ 1 -61

7

nivek75 skrev:

Hej..
Köp ingen ecofuel med dsg låda.
Bara problem med dom..
Hade nog satsat på en 170hk diesel.med dsg lådan.
Men passaterna har fortfarande problem med galv släpp på karossen, äve  dom nya har det.. Så med facit i hand så hade jag INTE köpt en passat ingen. Peppar peppar så har jag bara behövt få min baklucka vidgjord (på goodwill.)

Kan tipsa om www.vwpc.se  passat cluben
Där finns rätt mycket kunskap. Och trådar om rosten/galvsläpp
( om jag hafe varit i dina kläder ingen vw.. kolla på audi istället lite dyrare litr bättre)

Dock har Audi lika mycket problem med galvsläpp, så i det fallet köper man sig bara ett dyrare problem

Ät gul snö, det kan vara öl.

8

Tack för alla tips.

Nivek75 - vad är det som strular med ecofuel och DSG?
Vi kör såna på jobbet, och jag har inte hört nått om strul på våra bilar iaf.

Ni rekommenderar 170hk diesel, den är säkert bra, men diesel är en bra bit dyrare(i inköp) än bensin och gasbilar. Kommer man verkligen köra in den merkostnaden på normal körning(-500-2000mil/år)?
170hk räknas väl inte som miljöbil, så det är väl hyffsat hög skatt på den? Hur är det med 140hk diesel, är den skattesubventionerad?

Jag hade en 03a, 1,8t 150hk förut, mer kraft än så behöver jag sällan ICQ/ad

Hur funkar det med lackgaranti? Om jag köper en 2010 med galvsläpp, kan jag lämna in den då och få det fixat på garantin? Det verkar lite för enkelt...  ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

9

Har kört 15 000 mil i en 2010 (tror jag, innan faceliften i alla fall) Passat som taxibil. Den hade gasmotor och 7-växlad dsg-låda.

Växellådan verkar inte tåla stadskörning och därför slutade vw sälja den som taxibil.

På 30 000 mil användes:

4 kopplingar (byte vid 5 000, 11 000, 20 000 mil),
3 växellådor (byte vid 11 000, 20 000 mil),
och 2 motorer (byte ca 20 000 mil).

Mina kollegor har också bytt otaliga växellådor. Som redan nämnt är det framförallt växellådan med torrkoppling som strular.

Jag avskyr dubbelkopplingslådor i alla bilar och rekommenderar den inte. Särskilt inte med gasmotorn som lider av otroligt turbolagg. Först händer ingenting, sen hoppar den framåt som en get, detta gäller alla hastigheter. Otroligt irriterande, särskilt i tät trafik där man måste vara på hugget. Gasmotorn och DSG-lådan verkar inte fungera bra ihop. Det fungerar bättre på de senare motorerna som har både turbo och kompressor. Men det är fortfarande lagg från motorn och ryckigt från växellådan, även om inte lika illa.

Auto-holdfunktionen är hemsk, men det sägs att man måste ha den i för att inte slita på kopplingen. När man står still och vill åka igen måste man blippa på gasen för att släppa auto-hold:en och få lite snurr på turbon, sen måste man trycka ner EXAKT rätt på gaspedalen för att få bilen att åka framåt, utan att skutta eller inte komma någon vart. Blippar man på gasen för att ge bilen lite rull och bilen framför oväntat stannar eller saktar ner måste man självklart bromsa. Det som händer då är att bilen säger: "GÖ-GÖ-GÖ-GÖ!" och skakar sönder när motorn varvas och växellådan försöker växla till tvåan men bromsarna förhindrar detta.

Jag körde väldigt sällan bilen på bensin, men då drog den ca 1l/mil vilket jag tycker är mycket för en motor som ska vara inriktad på bränsleekonomi. Att komma 25-40 mil på en tank gas är inte speciellt kul heller om man inte gillar att stå vid en gaspump där det alltid är kö och sedan tar 3 gånger så lång tid att tanka som när man tankar bensin eller diesel. För att bara upptäcka att gasen är slut och man måste hålla sig till bensintanken som räcker 20-40 mil.

För övrigt är den otroligt stötig, men det är väl okej om man har en rygg av stål och gillar att köra 2 km/h över fartgupp.

Fördelarna med Passaten är att den inte är jätteful och att den har en väldigt bra baklucka.

10

En 2010 med zinkblåsor (som det heter i branschen) är det 100% goodwill på i dom flesta fallen.

Har inte sån stor koll...

11

lasslo skrev:

Tack för alla tips.

Nivek75 - vad är det som strular med ecofuel och DSG?
Vi kör såna på jobbet, och jag har inte hört nått om strul på våra bilar iaf.

Ni rekommenderar 170hk diesel, den är säkert bra, men diesel är en bra bit dyrare(i inköp) än bensin och gasbilar. Kommer man verkligen köra in den merkostnaden på normal körning(-500-2000mil/år)?
170hk räknas väl inte som miljöbil, så det är väl hyffsat hög skatt på den? Hur är det med 140hk diesel, är den skattesubventionerad?

Jag hade en 03a, 1,8t 150hk förut, mer kraft än så behöver jag sällan ICQ/ad

Hur funkar det med lackgaranti? Om jag köper en 2010 med galvsläpp, kan jag lämna in den då och få det fixat på garantin? Det verkar lite för enkelt...  ICQ/ad

Gasbilarna är inte alls värda att köpa. Mycket problem med motorerna och då framförallt topparna. Sen är det vanligt att man måste byta gastankarna på dom så det lönar sig inte i och köpa en sån. Sen om du ska kombinera det med en DSG låda så kommer bilen typ vara mer på verkstad än vad du får köra med den.

DMNDphoto

Bay militärbuss -73
Bay Campingbuss -75
Typ 1 -61

12

Tackar för infon.

Då blir det nog ingen gasbil med DSG iaf..
Vi har som sagt några på jobbet, och jag känner till det obefintliga dragläget, iaf på den innan facelift. På dom nyare har jag inte tänkt på det.
Och när ni nämner gastanken så kom jag på att den ena bilen har strulat med tanken. Det gick bara att tanka några kg, trots att den var tom.

Visst finns det tre olika motoralternativ på Diesel? 105?hk, 140hk och 170hk?
170hk är redan lovordad här, men hur är det med 140hk? Är den nått att ha? Är den klassad som miljöbil? Hur funkar det med skatten isf, är den suventionerad för alltid, eller är det under en begränsad tid?

Vågar man köpa DSG om man har dieselmotor? När fanns det 6 resp 7 växlade DSG?

105hk verkar vara lite för svag, även för mig ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

13

Hur är det med bensinmotorer? Tex 2,0FSI
Jag har en golf 1,6 FSI från 04 som har strulat en del, så jag är inte odelat positivt inställd till FSI....

Buss 65
Ghia 57

14

7vxl DSG finns bara till 105 hästarna vad jag vet. För högt vrid i dom andra motorerna.

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

15

lasslo skrev:

Tackar för infon.

Då blir det nog ingen gasbil med DSG iaf..
Vi har som sagt några på jobbet, och jag känner till det obefintliga dragläget, iaf på den innan facelift. På dom nyare har jag inte tänkt på det.
Och när ni nämner gastanken så kom jag på att den ena bilen har strulat med tanken. Det gick bara att tanka några kg, trots att den var tom.

Visst finns det tre olika motoralternativ på Diesel? 105?hk, 140hk och 170hk?
170hk är redan lovordad här, men hur är det med 140hk? Är den nått att ha? Är den klassad som miljöbil? Hur funkar det med skatten isf, är den suventionerad för alltid, eller är det under en begränsad tid?

Vågar man köpa DSG om man har dieselmotor? När fanns det 6 resp 7 växlade DSG?

105hk verkar vara lite för svag, även för mig ICQ/ab

Ja, det finns 3 olika dieselmotorer på Passaterna. 105hk motorn är otroligt trött och för liten för så pass stor bil.

170hk motorn är den bästa men 140hk ligger nära i driftsäkerhet den med. Motorerna är samma i grunden om jag inte minns fel. Helt klart en vettig motor för den som inte är för tungfotad. Går ändå ganska bra. Det med skatten och miljöbil har jag noll koll på för jag skruvar bara på bilarna ICQ/ad Leta fram ett reg-nr på en vettig bil från blocket t.ex sen söker du ju bara på transportstyrelsen så ser du vad skatten kostar ICQ/ab

Jadå, till 140 och 170hk motorerna har det bara funnits 6 växlad DSG tack o lov och det är en bra kombination. Perfekt för pendlar/familjebilen.

DMNDphoto

Bay militärbuss -73
Bay Campingbuss -75
Typ 1 -61

16

Jag sålde precis min tdi 140 manuell efter 5000 problemfria mil. Kanonbil, drog 0,5 verklig förbrukning och kändes inte slö ändå. Den var miljöbil så den är skattefri i 5 år, därefter är årsskatten dryga 1200kr. Jag kan rekommendera den motorn.

Pickup EH -76
1303 cab -78

17

Ja kör själv en 2,0 fsi.
Och har inte haft några större problem med den.
Kan kännas lite slö i vissa lägen men det beror mest på 20"arna.

18

Skatten på en 170hk diesel är 3500 vilket man lätt tjänar in mot bensinare. Säg att du sparar 500l bränsle på 2000 mil a 15:- så är det 7500 spänn per år.
Vet inte vad skatten är på bensinare men den måste ju vara gratis  och lite till för att det ska vara värt det.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

19

har sen några månader en golf kombi (GT) 1.4l 140 hk bensin DSG 7 vxl (2014), den är förvånansvärt pigg för så liten motor, otroligt bra respons, jag hade inte provkört innan jag skaffade bilen och blev mycket positivt överraskad. Vet inte om den motorn finns i passat, men jag tycker den funkar fint som familjebil. Drar hittils ca 0.6-0.7 blandad körning, har inte kommit under 0.5 men ligger helt klart under 0.6 om man kör snällt på landsväg...  I en passat kanske motorn skulle vara lite klen, men jag tror det skulle funka...

det är väl alltid riskfyllt att köpa en "komplicerad nyare bil" - men så länge maskinskadeförsäkrning och / eller garantier gäller så är det ju rätt safe. kör man som jag mycket kökörning så är automat guld värd... Men när den där passaten passerat 10.000 mil och 6 år eller vad maskinskadan räcker så ska man nog pruta ett lådbyte på priset... kör man mycket kortsträckor så är väl dieselbilar med partikelfilter inte direkt att rekommendera.

nå, förutom luftkylda VW är detta min första vattenkylda VW och min första nya bil, annars har jag kört saab... i jobbet har jag kört lite VW som hyrbilar och jobbbilar, och tidigare små motorer har varit riktigt sura...

Gas-passaten med DSG har jag åxå hört inte är att rekommendera, en kollega hade sådan som han skulle dra husvagn med, ingen hit tydligen. Diskussionen var att med både kompressor och turbo plus en liten motor som blir ännu klenare med gas, ja då är det lågt moment och väldigt svårt för styrsystem att veta vilket moment motorn ska lämna, vilket leder till slir på kopplingen... mot en diesel som har förutsägbart och högt moment på låga varv. Som taxi är nog de gamla vanliga momentomvandlarlådorna att föredra. Har fått för mig att taxi även käkar sådana lådor...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

20

Efter lite tips härifrån och läsande på olika sidor så har jag kommit fram till att en 140 eller 170hk diesel med manuell låda är den bästa kombon, iaf för mig. Stark och driftsäker.
Och gärna en bluemotion, men dom kryllar det inte av på blocket...

Buss 65
Ghia 57

21

Om det är just Bluemotion du är ute efter så finns det några stycken på kdv.se (Kvarndammen). Deras bilar finns ju utspridda över hela landet men det är ju som det är, vill man ha något så går det.

Lycka till i letandet!

Panelbuss -75, Bubbla -62, små råttig soltakare

22

Mina föräldrar köpte en passat 170tdi 4wd för kanske 2-3 år sen, de ville just ha diesel och 4wd, de bilarna var "omöjliga" att hitta begagnade till bra pris med låga mil, slutade med att jag prutade åt dem (eller snarare fick en rimlig rabatt via jobbets avtal som sen en annan firma matchade) och det blev en ny bil, inte så mycket dyrare än en begagnad om man tar hänsyn till lägre pris vid inbyte, garantier, vagnsskada, däcksslitage etc. När nu dessutom en ny passat kommer så kommer de sannolikt rea ut de gamla (de har ju i princip börjat och när nya passaten väl släpps så lär väl den verkliga rean börja). Golfen gjorde ju ett rejält kliv med sitt plattformsbyte så förväntan är väl att passaten gör samma resa... Kanske kan du "hålla dig" några månader till?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

23

Klart bästa "dealen" gör man om man köper en ny Passat Alltrack, fullsmetad för runt 300 pannor! Dessutom så kan man säkerligen få ner priset en aning utan större besvär  ICQ/ab
Vill man däremot inte köpa en ny, så skulle jag rekommendera Passat av 2010-års modell och nyare…
1,4 TSI-motorn är inget att ha om man köper dom "gamla", dom nya har kamrem, tidigare hade dom kedja.
Kedjan byttes i princip samtidigt som oljan…  ICQ/ab
Är det något du eller någon undrar över så hjälper jag gärna till, jobbar med VAG till vardags så har ganska bra koll på vad som funkar/inte funkar  ICQ/ab

Har inte sån stor koll...

24

Märkligt, kamkedjor brukar hålla för evigt mens kamremmar av tradition brukar gå av efter 5år om man missar att byta.
Har jag blivit gammal o avhängd eller?

S

25

Sten vW skrev:

Märkligt, kamkedjor brukar hålla för evigt mens kamremmar av tradition brukar gå av efter 5år om man missar att byta.
Har jag blivit gammal o avhängd eller?

S

Helt klart mer problem med kamkedjor och delarna runt det än vad det är med kamrem.

DMNDphoto

Bay militärbuss -73
Bay Campingbuss -75
Typ 1 -61