Har kört 15 000 mil i en 2010 (tror jag, innan faceliften i alla fall) Passat som taxibil. Den hade gasmotor och 7-växlad dsg-låda.
Växellådan verkar inte tåla stadskörning och därför slutade vw sälja den som taxibil.
På 30 000 mil användes:
4 kopplingar (byte vid 5 000, 11 000, 20 000 mil),
3 växellådor (byte vid 11 000, 20 000 mil),
och 2 motorer (byte ca 20 000 mil).
Mina kollegor har också bytt otaliga växellådor. Som redan nämnt är det framförallt växellådan med torrkoppling som strular.
Jag avskyr dubbelkopplingslådor i alla bilar och rekommenderar den inte. Särskilt inte med gasmotorn som lider av otroligt turbolagg. Först händer ingenting, sen hoppar den framåt som en get, detta gäller alla hastigheter. Otroligt irriterande, särskilt i tät trafik där man måste vara på hugget. Gasmotorn och DSG-lådan verkar inte fungera bra ihop. Det fungerar bättre på de senare motorerna som har både turbo och kompressor. Men det är fortfarande lagg från motorn och ryckigt från växellådan, även om inte lika illa.
Auto-holdfunktionen är hemsk, men det sägs att man måste ha den i för att inte slita på kopplingen. När man står still och vill åka igen måste man blippa på gasen för att släppa auto-hold:en och få lite snurr på turbon, sen måste man trycka ner EXAKT rätt på gaspedalen för att få bilen att åka framåt, utan att skutta eller inte komma någon vart. Blippar man på gasen för att ge bilen lite rull och bilen framför oväntat stannar eller saktar ner måste man självklart bromsa. Det som händer då är att bilen säger: "GÖ-GÖ-GÖ-GÖ!" och skakar sönder när motorn varvas och växellådan försöker växla till tvåan men bromsarna förhindrar detta.
Jag körde väldigt sällan bilen på bensin, men då drog den ca 1l/mil vilket jag tycker är mycket för en motor som ska vara inriktad på bränsleekonomi. Att komma 25-40 mil på en tank gas är inte speciellt kul heller om man inte gillar att stå vid en gaspump där det alltid är kö och sedan tar 3 gånger så lång tid att tanka som när man tankar bensin eller diesel. För att bara upptäcka att gasen är slut och man måste hålla sig till bensintanken som räcker 20-40 mil.
För övrigt är den otroligt stötig, men det är väl okej om man har en rygg av stål och gillar att köra 2 km/h över fartgupp.
Fördelarna med Passaten är att den inte är jätteful och att den har en väldigt bra baklucka.