1

Har under demonteringen av bensinslangen på motorn i Varianten lyckats med konststycket att dra loss anslutningen/rörstumpen i ena förgasaren  ICQ/ad
Bensinslangen satt något så in i bomben och det var klantigt att inte klyva slangen över röret, jag vet, men nu är skadan skedd.

Var inne på att försöka rugga upp ytan tvärs rörets riktning med grov smärgelduk, droppa på Loctite bussningslåsning eller gänglåsning och sedan knacka tillbaka röret i förgasaren. Törs man köra så, eller finns det andra mer vedertagna metoder?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

Jag gjorde så för några år sedan, men jag använde inte gänglåsningen utan jag tog snabblimmet från samma tillverkare istället. Innan det tvättade jag med aceton. Jag slabbade på med ordentligt med lim och knackade sedan försiktigt in rörbiten med en liten hammare.
Det var meningen att det skulle bli en nödlagning, men nu får jag inte loss röret.
Se bara till att du inte får in lim i nålventilen, så demontera den först.
Säkerligen finns det mer professionella metoder att ta till. Men cyanoakrylatlim kan man använda till mycket.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Du kan försöka att expandera röret någon tia
Värm fuggen lite så sitter det som fan sen
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Kan man inte gänga upp och sätta en nippel? Jag hade kanske också limmat dit det, men sedan hade jag åkt runt och varit oroad för läckage/ att det skall lossna och börja brinna tills jag köpt en ny förgasare.

5

Det hör till ovanligheterna att röret släpper och jag har varit med om det en gång. Jag knackade in röret och fortsatte åka med den bilen något år eller två.
Lim är en utmärkt lösning om man använder lim som inte löser sig.  ICQ/ad

För den nojige kan jag upplysa om att samma sak kan hända även på soppapumparna.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

hmm jag har vridit ut rör ur både förgasare och pump.. en bit ståltråd till en bult från slangklämman kan lugna nerver.. limmade också med superlim..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7 Senaste redigerad av Peter S (2014-05-23 22:53:55)

PPRMicke skrev:

Du kan försöka att expandera röret någon tia
Värm fuggen lite så sitter det som fan sen
/// M

Vidareutveckla gärna. Hur gör du röret/anslutningen större?
Vad är poängen med att värma förgasaren/flottörhuslocket? Är det vid ipressningen av röret (ungefär som när man slår i nya ventilsäten med krymppassning)?

Har inte tittat jättenoga eller mätt, men borde inte hålet som röret sitter i vara svagt koniskt?
Såvida man inte redan pressat röret i botten på detta hål när det monterades en gång i tiden på Solexfabriken, så borde det väl bara vara att pressa/knacka i röret igen och lite "extra"?

Någon som vet om Loctite gänglåsning/bussningslåsning tål bensin?
Superlim verkar ju också fungera uppenbarligen, men är väl egentligen inte gjort för detta.

Michaelth's tips har jag faktiskt sett tidigare. Faktiskt inte så dumt med "hänglen och svångrem" och rent mekaniskt naja fast slangen i förgasaren.

Någon påstod att detta fenomen med att bensinslangarna sitter fast något så ini helvete och nästan tycks limma fast sig på anslutningarna beror på den bensin vi kör med nuförtiden. Att det är tack vare frånvaron av bly samt en allt högre inblandning av etanol som är förklaringen.

Hur som helst, jag kommer i fortsättningen hellre att offra ett par cm av slangen än slita, vrida och dra och riskera att anslutningen lossnar.

8

Man mosar på med lagom stor slägghammare så är saken ur världen. Röret är i mycket mjukare material än pumpen..

9

Tycker du ska vara glad att den lossnade när du drog i den....många folkor har brunnit upp när dom lossnat under färd o dränkt hela motorn i bensin ICQ/ac

10

Bengt H skrev:

Tycker du ska vara glad att den lossnade när du drog i den....många folkor har brunnit upp när dom lossnat under färd o dränkt hela motorn i bensin ICQ/ac

Jo, det är ju en inte helt ovanlig orsak till att många folkor gått en för tidig död till mötes.
Man kanske rent av skall se det som en förebyggande åtgärd att slita loss anslutningarna och sedan knacka tillbaka dem tillsammans med lim av lämplig sort  Default/lol

11

Jag har försökt att tvätta bort cyanolim, superlim på kläder med kemisk ren bensin, med thinner, med aceton, utan att lyckas. Det sägs ju att aceton löser detta lim, men bara innan det härdat, enligt min uppfattning iallafall. Hur det är med blyfri bensin vågar jag inte svara på, men det är väl bara att testa.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

12

Hej igen Peter
Det är som du skriver när man byter sätesringar
Om du kan ta något som är större än indiametern (tror att det är 4mm) så mässings röret blir lite större 
När du värmer upp flotör huset så expanderar zink/alun ganska mycket  knacka in mäsings röret (gärna i kallt tillstånd )(mässing expanderar lite mindre än mixen av zink/alu) du kan oxå ha lite hydraltätning (542 som tål +170gc och bensin) på röret men det behövs inte men man kan ha livrem och hängsle
Att rören lossar är för mixen får ett annat tillstånd ( av värmen ) så det vill röra sig mera  än det var nytt (det blir mjukare )
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

13

Björn J. skrev:

Jag har försökt att tvätta bort cyanolim, superlim på kläder med kemisk ren bensin, med thinner, med aceton, utan att lyckas. Det sägs ju att aceton löser detta lim, men bara innan det härdat, enligt min uppfattning iallafall. Hur det är med blyfri bensin vågar jag inte svara på, men det är väl bara att testa.

Testa med alkohol
E85 löser sådant bra om man använder aspen E

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke