PPRMicke skrev:Du kan försöka att expandera röret någon tia
Värm fuggen lite så sitter det som fan sen
/// M
Vidareutveckla gärna. Hur gör du röret/anslutningen större?
Vad är poängen med att värma förgasaren/flottörhuslocket? Är det vid ipressningen av röret (ungefär som när man slår i nya ventilsäten med krymppassning)?
Har inte tittat jättenoga eller mätt, men borde inte hålet som röret sitter i vara svagt koniskt?
Såvida man inte redan pressat röret i botten på detta hål när det monterades en gång i tiden på Solexfabriken, så borde det väl bara vara att pressa/knacka i röret igen och lite "extra"?
Någon som vet om Loctite gänglåsning/bussningslåsning tål bensin?
Superlim verkar ju också fungera uppenbarligen, men är väl egentligen inte gjort för detta.
Michaelth's tips har jag faktiskt sett tidigare. Faktiskt inte så dumt med "hänglen och svångrem" och rent mekaniskt naja fast slangen i förgasaren.
Någon påstod att detta fenomen med att bensinslangarna sitter fast något så ini helvete och nästan tycks limma fast sig på anslutningarna beror på den bensin vi kör med nuförtiden. Att det är tack vare frånvaron av bly samt en allt högre inblandning av etanol som är förklaringen.
Hur som helst, jag kommer i fortsättningen hellre att offra ett par cm av slangen än slita, vrida och dra och riskera att anslutningen lossnar.
Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!