Tjenare allihopa!
Nu är det dags för en projekttråd kring vårat hopkok!
Mitt namn är Filip, och jag bor i en ort i västra götaland. Om några månader börjar jag mitt tredje år på gymnasieskolan. Då skall man ju genomföra ett projektarbete, och jag och en kamrat bestämde oss för att vi ville göra något speciellt.
Eller, från början så ville vi ut och resa efter studenten, och vi
letade därför efter något färdsätt. Snabbt föll tankarna på en
folkabuss, med så underbart vackra drag att damerna hamnar i skymundan.
(Detta är dock inte helt sant, men nära på, damerna är fortfarande vackrare...)
Vi fick med oss tre till karlar till, som också ska följa med på
resan, och fick oss därmed en ekonomisk hjälp, och gott sällskap!
Vi började söka, och fann många olika alternativ, i många i olika
skick, och till många olika priser. Tillslut så fann vi en annons på
blocket, vi ringde samma dag och snart så hade vi fört över
handpenningen.
Bussarna står kvar hos ägaren, ca 39 mil bort, medan vi ordnar med transport.
Men, jag kan ju slänga upp lite bilder som ni kan få njuta av (det gör jag i alla fall)
Här har vi "huvudbussen", dvs, den som vi ska använda när vi reser iväg. Motorn i den här var funtionsduglig för 1-2 år sedan om jag inte minns fel, men sedan har bensinpumpen slutat fungera. Vad tror ni om det? Lätt åtgärdat? Kontakterna som bara har ärgat igen?
Bussen är från 1978 om jag inte minns fel, och det andra, gröna är från -75.
Bilderna krånglar lite just nu, men det kommer fler!
Tanken med den är att vi skall få motorn fungerande och pålitlig, vi skall troligen göra om inredningen och bredda soffan till full bredd för att få plats tre pers i den sängen/soffan. Vi ska lägga till ett takräcke, där vi ska kunna ha packning och eventuellt ha två sovplatser där.
Vad tycker ni veteraner? Intressant? (inte för att vi kommer att lägga ner projektet om ni inte tycker om det, men det är kul med feedback!)
Och här är då tanken att vi ska lägga upp hela processen med renoveringen.
Ha det najs, som man säger!
/Filip o Sebastian.
P.S. Det är inte någon som har fullängds takräcke över i trakterna kring Västra Götaland eller Dalarna? Jag har stuga i Dalarna, så vi reser endel omkring där.