1

Blir snart galen...
Ingen gnista.
Bytt tändspole,tändkablar,tändstift,fördelarlock,rotor och även ny styrenheten i fördelaren. Har brytarlöst 12 v system.
Har ström fram till tändspolen.
Va fan e felet?????

Delorean DMC-12 1981
Vw Golf Cross country "Crome Edition" 1992
Vw T2 Westfalia 1972
Vw T3 Kombi Syncro 16" 1992

2

kondensatorn?

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

3

Det går en skruv genom strömfördelaren som håller ena delen av brytaren på plats. Skiljs från godset med fiberbrickor. Mät mellan den brytardelen och gods och se om du kanske har kontakt för det ska det inte vara. Det orsakar garanterat ingen gnista  ICQ/ag

Gubbjävel; dvs originalfantast

4

ojdå läste inte allt, brytarlöst, hm hm

Gubbjävel; dvs originalfantast

5

Det händer att de brytarlösa modulerna slutar funka också, har du testat med brytare?

6

Får dock ingen gnista ut från tändspolen. Den är oxå ny.

Delorean DMC-12 1981
Vw Golf Cross country "Crome Edition" 1992
Vw T2 Westfalia 1972
Vw T3 Kombi Syncro 16" 1992

7

Testa byt kondensator då  ICQ/af

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

8

Finns ju ingen. Har ju brytarlöst.

Delorean DMC-12 1981
Vw Golf Cross country "Crome Edition" 1992
Vw T2 Westfalia 1972
Vw T3 Kombi Syncro 16" 1992

9

har man ingen kondensator på spolen då?

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

10

Nä.
På spolen sitter det ett förmotstånd bara. Ingen kondensator

Delorean DMC-12 1981
Vw Golf Cross country "Crome Edition" 1992
Vw T2 Westfalia 1972
Vw T3 Kombi Syncro 16" 1992

11

okej..

http://www.illustrationsof.com/royalty-free-embarrassed-clipart-illustration-439810.jpg

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

12

Känns svårt felsöka brytarlöst system. Kanske därför man fortfarande behåller brytare, putsar och ställer avstånd ...

Gubbjävel; dvs originalfantast

13

Men problemet är ju att jag inte får ut nån gnista ur den NYA spolen.

Delorean DMC-12 1981
Vw Golf Cross country "Crome Edition" 1992
Vw T2 Westfalia 1972
Vw T3 Kombi Syncro 16" 1992

14

"Dutta" med minuskabeln från tändspolen mot jord.
Tändstift sätter du direkt på tändkabeln från spolen.

15

Har fått gnista nu. Satte tillbaka den gamla spolen med den nya tändmodulen och vips så kom gnistan. Den nya spolen va kass.
Den går dock inte igång än men såg att glassäkringen till ventilen till choken va kass. Måste man ha den inkopplad för att få igång den??

Delorean DMC-12 1981
Vw Golf Cross country "Crome Edition" 1992
Vw T2 Westfalia 1972
Vw T3 Kombi Syncro 16" 1992

16

ICQ/ag Härligt, ett steg närmre. Säkring? Vad är det för VW?

Gubbjävel; dvs originalfantast

17

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/ignition_coil2_zpsee193265.jpg
Vad bra att du hittade felet, men så här mäter man på en tändspole, bra att veta till nästa gång, eller om någon annan har samma problem.
Tändspolar är förbrukningsvara, borde vara försedda med "bäst före datum"!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

18

Just det, glassäkring....?? Låter som om Mr Lucas varit i farten...
Det är väl inte så att denna i VW-sammanhang högst udda grejen även försörjer shuntventilen och tändspolen??
Chokeelementet behöver inte vara inkopplat för att kunna starta, men då kanske du istället får choka manuellt.
Om du har gnista på stiften och då gärna på rätt ställe i förbränningsförloppet, så är det ett bränsle och/eller luft/syreproblem du har.
Men du känner väl till hur fördelararmen skall peka när stora remskivan är i TDC eller på svenska ÖDP, övre dödpunkt?
Bränsleproblemen tar vi i motortråden.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

19

Kom hem från en helg i Köpenhamn nu så jag tänkte ge den lite kärlek imorgon.
Tror jag vet hur fördelaren ska stå men du får gärna berätta så jag inte gör fel..

Delorean DMC-12 1981
Vw Golf Cross country "Crome Edition" 1992
Vw T2 Westfalia 1972
Vw T3 Kombi Syncro 16" 1992

20 Senaste redigerad av Björn J. (2014-05-19 06:14:55)

När hacken i svänghjulet står rakt upp, mot skarven i motorblockshalvorna, eller "kl 12" skall fördelararmen peka på den anslutningen i fördelarlocket där ettans tändkabel sitter. Det skall också finnas en rits i pereferin, i godset, på fördelaren åt det hållet. Men den ritsen kan vara svår att se.
Detta är en grundinställning, här borde motorn starta, sedan får man finjustera med känslan eller med en stroboskopslampa.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

21

Tack för alla tips. Nu fick jag liv i den. Hade satt tändkablarna fel på fördelarlocket.
Den small igång direkt nu och spinner som ett katt.

Delorean DMC-12 1981
Vw Golf Cross country "Crome Edition" 1992
Vw T2 Westfalia 1972
Vw T3 Kombi Syncro 16" 1992