Jag hittade denna text jag sparat ifrån Porsche 911-forumet för ett par år sedan (jo, jag har faktiskt en sådan som jag aldrig kört med...-)
-Innehåller en brevväxling med trådskaparen(?) och Castrol;
"Angående oljor. Jag mailade Castrol och frågade vilket ZDDP-värde deras mineralolja Castrol GTX 15W-50 har (som jag tror är ny för 2011). Man vill ju ha ett så högt värde som möjligt, vad jag förstär över 1200 ppm. Här är svaret:
"Castrol GTX 15W-50 har 800 ppm, vilket är innehållet i de flesta motoroljor idag för personbilssidan.
Jonas Ehnvik
Castrol Suomi / Castrol Sweden"
EDIT: Ytterligare info från Castrol:
Hej igen, som jag nämnde tidigare så är det olyckligt att ni stirrar er blinda på enbart zinkhalten. Om du tar en s.k. lastvagnsolja – Mega truck och andra – så riskerar du istället andra problem såsom ett överskott på Sulfat Aska (en detergent som håller rent). Överskottet av aska kan bilda avlagringar i kolvringspår med ”ring sticking” som följd (ringarna trycks ut och fastnar) . Detta leder till cylinderpolering och kompressionsförluster som följd (horningen försvinner på delar av cylinderväggen), ”blow by” effekten ökar och du riskera både oljeförbrukning och bränsleutspädning i oljan.
Våra Classic oljor och MC oljor som 20W-50 går utmärkt till din Porsche. Även en 10W-40 (Castrol Magnatec är att rekommendera).
Som jag också nämnde tidigare så finns det i princip inga 100% mineraloljor (basoljegrupp 1) längre. Utan även våra 15W-X, 20W-X är en mix mellan grupp 1 och grupp 3.
Detta beror på att industri-institut som ACEA och API har tuffat till kraven på sludgekontroll, oxidationsförmåga och rengörande egenskaper betydligt, vilket innebär att de gamla grupp 1 formuleringarna ej längre håller måttet.
Med tanke på dina korta intervall med enbart körning under sommarhalvåret så kommer en konventionell 15W-40 alt. 20W-50 att fungera utmärkt.
Porschen är i det fallet ganska trygg att smörja då du har torrsump med runt 9-10 liter olja. Luftkylningen gör ju att den gå lite varmt på tomgång sommartid men det har man kompenserat med stor volym olja som cirkulerar.
Om den är helt torr från läckage och inte väter nått så kan du mycket väl gå ner lite i viskositet med en syntetprodukt – då får du högre flödeshastighet (lägre rörelsemotstånd – tractionstal) vilket kyler bättre och viskositeten vid arbetstemperatur landar högre.
Många 911 ägare använder Castrol Edge 10W-60 (en esterförstärkt helsyntet, PAO grp 4)
Mitt råd är att inte använda en s.k. lastvagnsolja (för tunga dieslar) i en potent bensinmotor………
Lycka till ………..
Hälsningar/Kind Regards
Anders Österlind"
Last edited by tomlin on Fri Nov 18, 2011 11:57 am; edited 1 time in total
Angående castrol classic xl 20w-50: Jag undrar var de fått den siffran ifrån? Enligt databladet http://msdspds.castrol.com/bpglis/Fusio…KMZS_0.pdf är samma låga zink (800ppm) som deras gtx15w-50 jag slutat använda. Jag skulle i alla fall inte använda den oljan. Att de kallar den för classic och saltar priset tycker jag är ett skämt.
Jag säger inte att det är bra eller dåliga oljor (har aldrig använt den själv) men som jämförelse har biltemas classic 20w-50 960-1210ppm zink. Deras syntet 5w-50 har 1130-1330ppm zink.
Jag körde på mobil 1 4T racing 15w-50 (en motorcykelolja) i somras, mest för att jag fick tag på den för 25kr/l. Funderar på att prova pennzoil racing 25w-50 i någon av mina slitna motorer denna sommaren. Ca 100kr/l http://www.oljemagasinet.se/index.php?r…uct_id=257 har nära 2000ppm zink.. Kanske mer/för mkt? Här går att läsa lite om ett test som gjordes på den http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub…amp;page=1
"